Každoročně se v srpnu stane nejvíce havárií při nichž jsou v autě děti. Důvody jsou většinou nedodržení bezpečné vzdálenosti a nevěnování se plně řízení, ale i nepřiměřená rychlost. Otáčíme se za dětmi? Nebo se před těmi dospívajícími předvádíme? Podívejte se, co vzkazují experti ÚAMK.
Není v tom nic překvapivého, o to víc je daný údaj varující – v srpnu zásadně a rapidně roste počet dopravních nehod, při nichž je jedním ze spolujezdců také dítě. Nejčastěji jsou přítomny děti ve věku do 5 let. Tedy ty nejzranitelnější.
"Rodiče s malým dítětem v autosedačce míří na dovolenou k moři a horko, únava, stejně jako dlouhá cesta vedou k tomu, že dítě, či děti na zadním sedadle jsou rozmrzelejší, pláčou, vyžadují pozornost rodičů. Za dětmi se tedy ohlížejí z předních sedaček nejen spolujezdkyně-matka, ale i řidič-otec," popisuje modelový příklad mluvčí autoklubu ÚAMK Igor Sirota.
Následky mohou být pochopitelně tragické.
Nejčastější příčinou nehod s dětmi v autě je podle Portálu nehod nedodržení bezpečné vzdálenosti (přes 17 %).
Druhou nejčastější příčinou havárií vozů s dětmi do 5 let, je fakt, že se řidič nevěnuje plně řízení (14 %).
"Společným jmenovatelem obou příčin, tedy zhruba třetiny obdobných událostí je fakt, že se řidič nevěnuje dostatečně řízení, tudíž nedodržuje bezpečnou vzdálenost neboť se poměrně často a na delší okamžiky věnuje dítěti," podotýká Sirota.
Odborníci ÚAMK už mnohokrát upozorňovali, že se v Česku nevěnuje dostatečná pozornost právě problematice dodržování bezpečné vzdálenosti. A na dálnicích je právě tohle častou příčinou tragédií.
Co tedy experti ÚAMK doporučují ?
Umístit do interiéru dostatečně velké druhé zpětné vnitřní zrcátko, které by zabíralo interiér, konkrétně prostor, kde sedí dítě. Tak,aby bylo možné jen krátkým zvednutím očí zkontrolovat situaci na zadním sedadle. "Pak není třeba, aby se řidič otáčel a přehlédl, jak se nebezpečně přiblížil k vozu vpředu nebo naopak neočekávaně zpomalil," připomíná Igor Sirota.
Pokud jedou ve voze oba rodiče, je mnohem vhodnější, aby spolujezdec "nehlídal" řidiče, ale dítě či děti vzadu, pokud to velikost vozu dovolí.
Samozřejmě, že je nezbytné vše na cestu předem připravit: vhodné pití, jídlo, oblíbené hračky a podobně.
Počítejte také s častějšími zastávkami na cestě.
"Nesmíme zapomínat ani na pravidlo, že aktivujeme dětskou pojistku zadních dveří, aby je děti samy neotevřely. Ostatně i nedávný případ, kdy dítě vypadlo za jízdy z vozidla, je velkým varováním," upozorňuje mluvčí ÚAMK.
Nakonec experti doporučují, aby děti vystupovaly z vozu jen na pravou stranu a to pouze tehdy, když už jsou rodiče u jejich dveří.
"Pokud jsou ve voze děti ve věku od 15 do 17 let, příčiny nehod se zásadně mění. Na prvním místě je viníkem nehod, při nichž jsou přítomni i výrostci, nepřizpůsobení rychlosti (23 % nehod). Jinými slovy, rodiče se trochu překvapivě a nepochopitelně chovají nevhodně. Zřejmě se před svými dorůstajícími dětmi předvádějí a jezdí nepřiměřeně rychle," doplňuje Sirota.
Na tento fakt, je podle expertů ÚAMK na místě upozornit i vzhledem k novým návrhům, podle nichž by se za přítomnosti mentora (obvykle rodiče) mohli učit jezdit i 17letí: Nebude se část z nich chovat obdobně, jako když vezou své ratolesti na dovolenou – tedy nepřiměřeně spěchat?"
Další příčinou při cestování s "náctiletými“"je pak nedodržování bezpečné vzdálenosti (10 % nehod). Tyto dvě příčiny pak opět tvoří třetinu všech nehod s dospívajícími dětmi na palubě.
Odborníci ÚAMK zdůrazňují, že je na místě se nad těmito důvody nehod zamyslet právě teď v srpnu, kdy počet havárii s dětmi na palubě roste doslova raketově roste.
Na začátku srpna skončila tragicky nehoda na dálnici D5 u Benešovic v Plzeňském kraji. Při srážce osobního auta s kamionem zahynul muž a dvě děti: