Zahraničí

Šílená pokuta pro Ford. Kvůli tragické nehodě musí zaplatit neuvěřitelnou částku

Šílená pokuta pro Ford. Kvůli tragické nehodě musí zaplatit neuvěřitelnou částku
Ilustrační snímek. Zdroj: Profimedia

Automobilka Ford má zaplatit obrovskou pokutu kvůli tragické nehodě, která se stala před osmi lety v americké Georgii. Zemřel při ní manželský pár farmářů ve věku 72 a 64 let. Jejich děti se roky soudily s automobilkou - tvrdí, že obří pick-up Ford F-250 Super Duty jejich rodiče dostatečně neochránil a nejspíš tak mohl za jejich smrt.

Manželé Hillovi jeli v dubnu 2014 ve svém 12 let starém Fordu F-250 Super Duty, když pick-upu za jízdy praskla pneumatika. Zhruba čtyři tuny vážící auto se převrátilo na střechu, která se pod jeho tíhou zcela propadla. Oba manželé pod ní zemřeli.

Za tuhle tragédii má teď Ford zaplatit rekordní pokutu 1,7 miliardy dolarů, v přepočtu tedy víc než 42 miliard korun. Vyplývá to z rozsudku, o kterém informoval americký Wall Street Journal.

Podle soudu totiž automobilka u populárních starších pick-upů Ford F-250 zásadně podcenila pevnost střechy. Podcenění se mělo týkat vozů Super Duty z modelových let 1999-2016, kterých Ford prodal přes pět milionů. Výrobce se proti extrémní pokutě chce odvolat.

Ford F-250 z roku 2002 Super Duty - ilustrační snímek. Zdroj: Ford

​Spor se táhne už dlouhé roky. Automobilku zažalovali potomci zesnulých farmářů. Od začátku tvrdili, že konstruktéři Fordu podcenili pevnost střechy a tím vystavili smrtelnému nebezpečí jejich rodiče, ale i další miliony zákazníků, kteří po Státech v podobném pick-upu jezdí.

Související obsah

​"Myslel jsem si, že nikdo neprodává auto s tak slabou střechou. Ta prokletá věc je tak zbytečná, že můžete rovnou jezdit v kabrioletu,“ řekl jejich právník James Butler. Společně s kolegy prý předložil soudu přes 80 dalších případů nehod, při kterých se zhroutila střecha F-250, což vedlo ke zranění nebo dokonce úmrtí posádky. "Na silnicích s touto střechou jezdí mnoho milionů aut," podotkl Butler pro CNN Business. "Nevím kolik. U soudu na to neodpověděli," dodal.

Ford tvrdí, že střecha pick-upu F-250 z roku 2002 byla přiměřeně bezpečná, splňovala průmyslové normy a nevztahovaly se na ni standardy, které byly přijaty na počátku 90. let. Právníci automobilky také u soudu uvedli, že při tragické nehodě manželů Hillových měla prasklá pneumatika nesprávnou nosnost a oběti neměli správně zapnuté bezpečnostní pásy.

Americký úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) před více než 30 lety navrhl zpřísnění předpisů, které se týkaly pevnosti střechy osobních aut tak, aby odolaly tlaku jednoho a půl násobku hmotnosti vozidla včetně cestujících a nákladu. V té době Ford, General Motors i další výrobci úspěšně lobovali za to, aby těžší pick-upy do norem zahrnuty nebyly.

Související obsah

​Na těžší vozidla byly přísnější normy rozšířeny až v roce 2009. I tak ale právníci žalující strany argumentují tím, že Ford věděl, že jeho střechy jsou nebezpečné, a čekal roky, než přešel na silnější konstrukci, kterou interně vyvinul v roce 2004.

Porotci se v půlce srpna přiklonili na stranu žalujících. Rodina Hillových by nicméně z celkové částky vysoudila "pouze" kolem 450 milionů dolarů (přes 11 miliard korun), zbývající část by podle zákonů Georgie získal stát.

Ford ale odmítá pokutu zaplatit. "Ačkoliv chováme sympatie k rodině Hillových, nevěříme, že má rozsudek oporu v důkazech a plánujeme se odvolat,“ uvedl Ford v prohlášení pro agenturu AP. Právník Fordu u soudu v závěrečné řeči zásadně odmítl tvrzení, že by byl Ford nezodpovědný a udělal rozhodnutí, která by ohrozila zákazníky.

Související obsah

​Ford aktuálně nezažívá zrovna nejlepší časy. Najíždí na restrukturalizační plán v souvislosti s přechodem k elektromobilitě. Chystá se výrazné škrtání nákladů a propouštění tisícovek zaměstnanců.

vak, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události