Autoservis

Když v autě není rezerva. Uměli byste si poradit s lepicí sadou?

Nahradit klasickou rezervu lepicí sadou pro dojetí a ušetřit místo v kufru? Nebo raději vozit náhradní kolo? Klasickou rezervu každopádně v mnohých nových autech už ani nenajdete. Uměli byste si ale poradit s opravnou sadou? Podívejte se, jak na to.

Pokud máte speciální pneumatiky s konstrukcí umožňující nouzové dojetí po defektu nebo lepicí sadu, rezervu v autě vozit nemusíte. Finální výběr je na vás. Každopádně než vyjedete bez rezervy, měli byste vědět, jak s lepicí sadou zacházet.

Lepení je rychlé a snadné, rezerva je jistota

Defekt pneumatiky je vždycky hodně nepříjemná věc, ale díky lepicí sadě pneumatik zvládne propíchnutou pneumatiku opravit během pěti minut téměř každý. Nepotřebujete k tomu velkou sílu jako u klasické výměny rezervy za použití heveru.

"Výhodou opravné sady pneumatik je mimo jiné i to, že na rozdíl od rezervy nezabírá téměř žádné místo, a tak získáváte větší prostor v kufru. Auto má díky tomu i nižší váhu, což se pozitivně projevuje lepšími jízdními vlastnostmi i nižší spotřebou a emisemi," říká David Vyhnánek, specialista pro příslušenství značky Toyota.

Související obsah

​Na druhou stranu je dobré vědět, že lepicí sada opraví jen menší defekty pneumatik, jako je třeba zaražený hřebík, ovšem při závažnějším problému, jako je například proražení bočnice o obrubník, lepení nepomůže.

V takovém případě je lepší se do opravy s lepicí sadou raději nepouštět, mohli byste nadělat ještě více škody. Pokud nemáte rezervu, rovnou zavolejte asistenční službu, která vám vůz odtáhne a případně i půjčí náhradní vůz.

"I s pneumatikou opravenou lepicí sadou je ideální navštívit nejbližší servis a jezdit byste s ní měli jen maximální rychlostí 80 km/h. Naopak rezerva je prostě jistota. Kolo vyměníte a můžete bez dalších omezení pokračovat v cestě," upozorňuje Vyhnánek.

Jak se zachází s lepicí sadou?

Součástí automatické lepicí sady, kterou bývá auto bez rezervy vybaveno už z výroby, je kompresor a samozřejmě lepidlo (těsnící hmota). K ventilku připojíte hadičku, kompresor propojíte s lahvičkou plnou těsnící hmoty, zapojíte do auto zásuvky (v některých případech k autobaterii) a zapnete spínač. Během zhruba pěti minut se lepidlo vyprázdní do pneumatiky –- díra je zalepena.

U některých typů se lahvička s těsnící hmotou připojuje přímo na kompresor, u jiných hadičkou mezi kompresor a pneumatiku – dejte pozor, aby byla v rovné svislé poloze, možná tedy budete muset s vozem lehce popojet. Podívejte se na návod v úvodním videu.

Pomocí kompresoru pak pneumatiky znovu dohustíte na doporučený tlak a můžete vyrazit.

Související obsah

Vedle tovární výbavy existují i poloautomatické sady, kdy těsnící hmotu nepřipojujete ke kompresoru, ale přes ventilek ji vlijete (nebo spíš vymáčknete) do pneumatiky. Takové sady stojí kolem tisícovky a za zhruba 400 korun se dají dokoupit náhradní náplně.

Nejdříve z konce černé čepičky na lepidle odšroubujete nástavec a s jeho pomocí vyjmete vložku z ventilu děravé pneumatiky. Pak hadičkou připojíte lahvičku a vymáčknete do pneumatiky těsnící hmotu. Pozor, místo kompresoru tu pracuje gravitace, takže poškozené místo na pneumatice by v tu chvíli mělo být dole. Následně namontujete zpátky vložku ventilku a přiloženým kompresorem pneumatiku jen dohustíte.

Levnější, ale pracnější ruční sady

Další možností jsou ruční opravné spreje za pár stovek, které by si měly umět poradit s drobným poškozením, jako je vpich od hřebíku. Poškozené místo by mělo být při aplikaci opět dole a očištěné.

Sprej na lepení pneumatik. Zdroj: Compass

​Koncovku hadičky spreje našroubujete na ventilek, celý obsah vstříknete do pneumatiky a čekáte zhruba 20 minut na zaschnutí, teprve pak pneumatiku dofouknete. Kompresor nebo pumpičku ale musíte mít vlastní.

Související obsah

​Nejlevnější a taky nejpracnější řešení je opravný kit s knotem. Lepicí směs a knot, který je jakousi záplatou, musíte v takovém případě nacpat do očištěné trhliny speciálními přiloženými nástroji. Navíc budete muset ve většině případů sundat celé kolo.

Zdroj: Compas.cz

vak, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události