Elektromobily

Elektromobily mají při dobíjení problém. Jako byste při tankování lili benzín do kanálu

Elektromobily mají při dobíjení problém. Jako byste při tankování lili benzín do kanálu
Zdroj: Škoda Storyboard

Německý autoklub ADAC znovu přeměřil dobíjecí ztráty elektromobilů. A potvrdil, že značná část elektřiny se při dobíjení prostě ztratí – ačkoliv ji zákazník zaplatí, do baterie se nedostane. A největší ztráty jsou při dobíjení z domácí zásuvky.

Je to, jako kdybyste při každém tankování vylili část benzínu do kanálu místo do nádrže. Při dobíjení elektromobilů totiž nedoputuje všechna odebraná elektřina až do baterie. Prostě se ztratí cestou. A podle měření německého autoklubu ADAC může jít i o třetinu celkově odebrané elektřiny při jednom nabíjení.

Vloni Němci měřili ztráty vznikající při dobíjení u různých elektromobilů. Třeba Mini Cooper SE při dobíjení "poztrácel" přes 30 % elektrické energie, jeho baterie o reálné kapacitě 28,9 kWh totiž potřebovala k plnému dobití 37,6 kWh elektrické energie.

Poměrně velké ztráty měly i BMW i3 nebo Renault Twingo Electric. Škodě Enyaq iV 80 v testu naměřili ztrátovost necelých 13 % a vůbec nejnižší ztráty kolem 8 % měla Tesla Model X 100D a Smart Forfour EQ passion.

Letos k tomu ADAC přidal test různých způsobů domácího dobíjení. Kolik elektřiny "vyhodíte" při dobíjení z obyčejné zásuvky a kolik při dobíjení přes wallbox? Rozdíly jsou to značné. "Nabíjení z domácí zásuvky je velmi neefektivní," upozorňuje ADAC.

Související obsah

​Celkově se při nabíjení u domácí zásuvky podle testů "ztratí" 10 až 30 procent elektřiny. Jak je to možné?

Trakční baterie elektromobilu mohou akumulovat pouze stejnosměrný proud, ale z elektrické sítě je dodáván proud střídavý. Tento proud pak musí přeměnit na stejnosměrný palubní nabíječka v autě. A právě při tom dochází ke značným ztrátám.

Nezanedbatelnou měrou se na ztrátách může podílet i dlouhý přívod k zásuvce na parkoviště nebo od domu do garáže. A s další ztrátovostí je třeba připočítat i u straších domácích elektroinstalací. Na druhou stranu ztrátovost samotných originálních nabíjecích kabelů dodávaných k elektromobilům se příliš neprojevuje.

K tomu ale připočítejte ztráty energie, kterou si prostě auto vezme, aby během nabíjení utáhlo několik řídících jednotek potřebných pro samotný proces nabíjení.

A když se tohle všechno sečte, vzniká rozdíl mezi elektřinou odebranou (zaplacenou) a tou, která je skutečně uložena v baterii.

ADAC letos rozdíly testoval na čtyřech elektromobilech: Renault Zoe, Volkswagen ID.3, Tesla Model 3 a Fiat 500e. Každý z nich zkusil dobít z domácí zásuvky (nabíjecí výkon 2,3 kilowattu), přes wallbox (nabíjecí výkon 11 kilowattů) a také přes wallbox při sníženém nabíjecím výkonu, například při dobíjení dvou aut zároveň.

Ztráty při různých způsobech nabíjení se velmi liší.

Zásuvka

výkon / ztráta

Wallbox

výkon / ztráta

Wallbox

snížený výkon / ztráta

Renault Zoe 2,3 kW / 24,2 % 11 kW / 9,7 % nebylo měřeno
VW ID.3 2,3 kW / 13,6 % 11 kW / 9,0 % 5,5 kW / 9,2 %
Tesla Model 3 2,3 kW / 15,2 % 11 kW / 7,7 % 3,5 kW / 11,4 %
Fiat 500e 2,3 kW / 12,7 % 11 kW / 6,3 % 3,6 kW / 13,9 %

Účinnost nabíjení z nástěnného boxu byla u všech čtyř testovaných vozidel výrazně lepší než ze zásuvky. Rozdíl byl největší u Renaultu Zoe, nejmenší u VW ID.3. A celkově nejmenší ztráty při nabíjení měl Fiat 500e.

Zatímco ztráty nabíjením z domácí zásuvky vycházejí podle měření ADAC na 10 až 30 procent, při nabíjení z wallboxu jsou pouze 5 až 10 procent.

Ty jsou totiž většinou třífázové a mají tak vyšší nabíjecí výkon. Přívod navíc bývá silnější a nedochází k téměř žádným ztrátám při vedení. A také vlastní elektronika vozidla během rychlejšího nabíjení spotřebuje mnohem méně elektřiny.

"Při nabíjení střídavým proudem platí pravidlo: čím vyšší nabíjecí výkon, tím kratší nabíjecí proces a nižší nabíjecí ztráty. Z cenových důvodů je proto vhodné nabíjet vždy prostřednictvím wallboxu s maximálním nabíjecím výkonem," dodává ADAC.

Související obsah

​Na příkladu Renaultu Zoe a při ročním nájezdu 10 000 kilometrů se tak ročně ušetří za vyplýtvanou elektřinu zhruba 120 eur, tedy necelé 3 000 korun.

Pokud vás zajímá, jak velké jsou ztráty při nabíjení stejnosměrným proudem na veřejné rychlonabíječce, ADAC slibuje v blízké době další test. Každopádně při "stejnosměrném nabíjení" se proud nepřevádí v palubní nabíječce vozidla, ale už v nabíjecí stanici. Největší ztráty tak jdou na vrub provozovatele veřejné nabíječky. A i proto je kilowatthodina u stejnosměrného proudu většinou o něco dražší než u proudu střídavého.

vak, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události