Elektromobilita

Pojišťovna chtěla upozornit na rizika elektromobilů. Test skončil ostudou

Když se do nehody připlete elektromobil, škody budou vyšší a dražší. To je jeden ze závěrů nedávného výzkumu pojišťovny Axa. Zní to logicky, elektromobily jsou těžší a jsou nabité spoustou drahých technologií. Jak je to ale s požáry elektromobilů?

Pojišťovna Axa zjišťovala, jak velké škody mají na svědomí elektromobily ve srovnání s auty vybavenými spalovacími motory. Test to byl poměrně nákladný. S nárazovými zkouškami i požárem. Pojišťovna si při něm ale uřízla ostudu.

"My pojistitelé, ale i naši zákazníci musíme vzít v potaz nová rizika. Přestože elektrická auta nezpůsobí více nehod, škody, které při jejich nehodách vznikají, jsou mnohem vyšší," uvedl důvod výzkumu šéf oddělení majetkového pojištění společnosti Axa v Německu Nils Reich.

Rizika pojišťovna ověřovala při crashtestech ve Švýcarsku. Akci pojišťovna pořádá pravidelně, vždy s jinou tematikou, která je zaměřená na bezpečnost silničního provozu. Tentokrát tedy bylo hlavní téma bezpečnost elektromobilů, jejich silné a slabé stránky a nová rizika plynoucí z většího počtu elektrických aut v ulicích.

Související obsah

​Elektromobily jsou těžší, jsou vybavené řadou technologií a jejich baterie jsou drahé. To vše vede k tomu, že škody při nehodách i následné účty za opravu bývají vyšší.

Spalovací VW Golf dopadl o poznání hůře

Při jednom z testů experti proti sobě poslali dva vozy Volkswagen Golf rychlostí 50 km/h. Jeden měl pod kapotou spalovací motor a druhý elektromotor. Elektrický Volkswagen Golf má úplně stejné rozměry, je ale o 400 kilogramů těžší. Golf s konvenčním pohonem je tak při nárazu vystaven výrazně vyšší síle a následně utrpí viditelně větší poškození než jeho elektrický protějšek.

Axa dodává, že pro posádku nových aut to nemusí znamenat vyšší riziko, protože moderní vozy jsou vybavené účinnými bezpečnostními systémy, které ve většině případů dokážou účinky rozdílu hmotnosti kompenzovat. "Problematické to ale začíná být pro cestující ve starších modelech, které zcela postrádají bezpečnostní systémy," podotýká pojišťovna.

Achillova pata elektromobilů je v podlaze

Slabinou elektromobilů pak podle výzkumu může být i umístění baterie u podlahy, což zásadně mění těžiště auta. A negativně se to může projevit i na odolnosti vůči poškození. Přestože je baterie velmi dobře chráněna dodatečnými výztuhami vpředu, vzadu i na bocích, má jedno slabé místo.

Související obsah

​"Zdá se, že Achillovou patou elektromobilů je podvozek, protože baterie tam není chráněna. Řidiči by si toho měli být vědomi," upozornil vedoucí výzkumu a prevence nehod ve společnosti Axa Michael Pfäffli. A pojišťovna přidala výzvu výrobcům, aby nepodceňovali nebezpečí hrozící zespodu a zajistili odpovídající ochranu. Například tím, že spodek auta opatří titanovým plátem nebo podobnými vysoce odolnými materiály.

Experti doporučili, aby Evropský program hodnocení nových vozů (Euro NCAP) zavedl další scénář do nárazových testů, který bude ověřovat právě zabezpečení proti poškození podlahy.

Pozor na zacházení s plynovým pedálem!

Axa také popsala okamžiky, kdy jsou elektrická auta náchylnější k nehodě než běžná auta se spalovacím motorem. Mohou za to ale většinou spíš jejich řidiči, které překvapí okamžitý točivý moment, který poskytuje elektromotor.

"Většina elektromobilů, zejména těch výkonných, má velmi vysoký točivý moment, který je okamžitě patrný, když sešlápnete plynový pedál. To může mít za následek nechtěné a trhavé zrychlení, které již řidič nedokáže zvládnout," vysvětlil Michael Pfäffli.

Související obsah

​Podle statistik pojišťovny řidiči elektromobilů způsobí o 50 % více kolizí s poškozením vlastních vozidel než u konvenčních spalovacích motorů. Chce to prostě zvyk a opatrnost, aby vás ten zátah po sešlápnutí "plynu" nezaskočil.

Co měl ukázat efektní, ale fingovaný požár?

Axa také varovala před požáry elektromobilů. Právě crashtest, který měl ukázat rizika spojená s poškozením podvozku elektromobilu a následným požárem, se však pojišťovně vůbec nepovedl.

Po internetu začaly kolovat efektní fotky letící a hořící Tesly Model S. Požár elektromobilu vždycky přitáhne pozornost, jenže se následně ukázalo, že tenhle požár byl jen fingovaný. V autě při testu dokonce ani nebyly baterie.

"Na akci s účastí kolem 500 lidí nebylo z bezpečnostních důvodů možné demonstrovat skutečný požár, proto byl požár zinscenován pyrotechnikou," vysvětlovala pro portál 24auto.de tisková kancelář pojišťovny Axa.

Zdroj: Axa

​Řada motoristických serverů napříč Evropou ale upozornila, že pojišťovna původně dala záběry na hořící teslu k dispozici tisku bez informace, že byl požár fingovaný. A jasné to nemuselo být ani přítomným divákům. Vyndaná baterie navíc změnila hmotnost a těžiště auta, což zdiskreditovalo úplně celý crashtest.

"Pojišťovna tak v médiích rozšířila mylný dojem, že elektromobily představují zvláštní riziko. Což seriózní nárazové testy vyvrátily," píše portál 24auto.de a odkazuje na závěry německého autoklubu ADAC. Ten uvedl, že žádný ze současných elektromobilů zatím neměl v crashtestech negativní výsledky.

Zdroj: Axa

​Axa následně ke své zprávě doplnila, že větší obavy z požárů elektromobilů či jejich baterií nejsou namístě: "Riziko požáru aut, bez ohledu na to, zda jsou benzínová, nebo elektrická, je velmi nízké a je veřejností je často přeceňováno."

Související obsah

​V případě poškození spodní části auta se sice riziko požáru zvyšuje, ale obecně v plamenech skončí jen pět z každých 10 000 vozidel. A tato statistika platí jak pro elektromobily, tak pro auta s konvenčním pohonem. Riziko, že vám auto poničí kuna, je 38krát vyšší.

vak, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události