Jaké jsou největší překážky k většímu rozšíření elektrických aut? Jejich vysoká cena a také moc dlouhá doba potřebná k jejich nabíjení. Výzkumný tým z americké univerzity v Pensylvánii prý má řešení: Dlouhá doba nabíjení by mohla být brzy minulostí. A nová technologie by teoreticky mohla zlevnit i výrobu elektromobilů.
Jen špičkové (a také drahé) elektromobily dnes dokážou ujet na jedno nabití (přes) 400 kilometrů. U většiny ostatních přichází vynucená přestávka na dobíjení o dost dříve. Musíte najít nabíječku a čekat.
S Teslou a s přístupem k její rychlé nabíječce Supercharger dobijete z 10 na 80 % klidně za 30 minut, jinak si ale počkáte o dost déle.
Například dobití Škody Enyaq na veřejné nabíjecí stanici o výkonu 50 kW trvá 55 minut (při dobíjení 62 kWh baterie z 10 na 80 %), nebo dokonce 70 minut (s 82 kWh baterií). Hyundai u svého modelu Kona slibuje dobití z 10 % na 80 % kapacity za 47 minut u rychlonabíječky, při připojení k běžné 50kW stanici je doba dobíjení 64 minut.
Tesla sice slibuje novou evoluci stejnosměrných rychlonabíječek, která nabídne skoro dvojnásobný výkon (250 kW) než současná generace a zkrátí tak dobíjení skoro na polovinu, ale potrvá nejspíš hodně dlouho, než se nákladná síť Superchargerů v3 rozumně rozšíří.
Tým vědců z Pensylvánské státní univerzity teď přišel s jiným řešením. Podle časopisu Time vymysleli novou konstrukci baterie, která by se díky tomu dala dobít na 70 % už za zhruba 10 minut.
"Tato technologie může fungovat pro jakoukoli velikost baterie, ale možná největší výhodou je, že umožní výrobcům automobilů prodávat elektromobily s menšími bateriemi, aniž by u spotřebitelů vyvolala obavy z dojezdu," popisuje Time závěry vědecké studie, kterou vydal i prestižní vědecký časopis Nature.
Pokud se nová technologie ukáže jako životaschopná, autobaterie by nemusely být tak velké jako ty současné. Znamenalo by to menší a lehčí elektromobily a méně surovin pro výrobu baterií, což by mohlo výrazně snížit náklady na výrobu i její dopad na životní prostředí.
"Čím rychleji se bude baterie nabíjet, tím méně je potřeba velkých baterií s dlouhým dojezdem, protože zastavení kvůli nabíjení nebude o nic menší nepříjemností než cesta k čerpací stanici. A menší baterie také znamenají levnější elektromobily," píše Time.
Nová technologie spočívá v regulaci teploty uvnitř baterie během nabíjení. Tým vedený profesorem Chao-Yang Wangem od roku 2017 experimentoval s umístěním tenkých plátků niklové fólie uvnitř článků. Právě nikl pomáhá udržovat vnitřní teplotu na správné úrovni a pomáhá tak "efektivněji absorbovat elektřinu" bez přehřívání baterie a zvyšování rizika požáru. Teď je Wang přesvědčen, že se mu podařilo najít správnou cestu.
Chao-Yang Wang je uznávaným a dlouholetým expertem na bateriové inženýrství. Je zároveň zakladatelem a technickým ředitelem společnosti EC Power, která se zabývá technologií baterií a která na studii s vědci spolupracovala. Firma už staví továrnu v Pensylvánii a tvrdí, že nová technologie bude komerčně dostupná přibližně za dva roky.