Vláda ve středu schválila návrh ministerstva dopravy na přehlednější a srozumitelnější bodový systém. "Základní princip nového bodového systému chceme mít jednoduchý. Přestupky vedoucí k závažným nehodám budou postihovány přísněji, a naopak přestupky méně závažné by měla řešit pouze finanční sankce, a nikoliv změna stavu bodového konta," uvedl k návrhu resort.
Vláda ve středu projednala významnou změnu bodového systému, pokut a definic přestupků na českých silnicích. Podívejte se, co hříšníky čeká. Novinky by mohly platit od roku 2024.
Za přestupky se mají nově udělovat jen dva, čtyři nebo šest trestných bodů. Sazeb tak nebude pět, jako to bylo dosud, ale pouze tři. U nejzávažnějších dopravních přestupků tak bude platit pravidlo dvakrát a dost. Vzhledem k tomu, že trestných bodů je celkem 12, u středně závažných (čtyřbodových) přestupků se řidiči "vybodují" po třetím provinění.
Také sazebník pokut má být přehlednější. Nejnižší pokuty budou do 1 500 korun. Za méně závažné přestupky bude platit pásmo 1 500 až 2 000 korun, pro středně vážné přestupky, jako je třeba nedání přednosti v jízdě, je rozmezí 2 500 až 3 500 korun. A za nejzávažnější přestupky, jako je například jízda na červenou, zaplatí řidiči na místě 4 500 až 5 500 korun. Pokuta na místě se tak u závažných přestupků zdvojnásobí.
Ve správním řízení má platit rozmezí 2 000 až 5 000 korun, 4 000 až 10 000 korun, 7 000 až 25 000 korun a 25 000 až 75 000 korun.
Novela se také zaměřuje na nejzávažnější přestupky, které vedou k tragickým nehodám. Pokuta na místě se u závažných přestupků oproti současnosti zdvojnásobí.
Při řízení pod vlivem alkoholu nebo drog řidič sice dostane "jen" šest bodů místo současných sedmi, zaplatí ale pokutu ve správním řízení až 25 000 korun, tedy o 5 000 více než dosud. Ministerstvo také nově navrhuje prodloužit zákaz řízení ze současného roku na rok a půl. V případě odmítnutí testu na alkohol nebo jinou návykovou látku pak hrozí až tříletý zákaz řízení a pokuta ve správním řízení do 75 000 korun.
Šest bodů a pokuta až 25 000 korun hrozí v přestupkovém řízení i při vysokém překročení rychlosti (o 40 km/h v obci a 50 km/h mimo obec). A nejpřísnější postihy budou například i za vjíždění na železniční přejezd přes zákaz nebo otáčení či couvání na dálnici nebo za jízdu na červenou, u které se maximální pokuta zvyšuje až pětinásobně.
Naopak za méně závažné přestupky budou sankce nižší. Jde například o porušení zákazu zastavení a stání, nerozsvícení světel, zapomenutí dokladů nebo špatné parkování. Hříšník by měl vyváznout bez bodů a s domluvou nebo pokutou do 1 500 korun. Horní hranice pokuty je tak o 500 korun nižší.
Možnost řídit osobní auto dostanou už 17letí, ale pouze pod dohledem mentora zapsaného v registru řidičů, například rodiče. Má jít o registrovaného, bezúhonného a zkušeného řidiče, který bude schopen předat mladým zkušenosti z praxe. Pokud by došlo k porušení předepsaných podmínek takové jízdy, hrozí mentorovi pokuta až 25 000 korun.
Do autoškoly budou moci budoucí řidiči nastoupit už ve chvíli, kdy jim bude 15 a půl roku.
Od 18 let budou moci řidiči za volant samostatně, ale řidičský průkaz dostanou na zkoušku. Do dvou let od udělení oprávnění budou muset v případě vážného (šestibodového) přestupku nebo trestného činu absolvovat dopravněpsychologickou přednášku, školení začínajících řidičů a takzvanou evaluační jízdu.
Jak vnímají řidiči závažnost a nebezpečnost přestupků? A které přestupky sami nejčastěji páchají? Podívejte se na výsledky průzkumu České kanceláře pojistitelů:
Podívejte se na reportáž z Televizních novin:
Dopravní expert Robert Kotál se vyjádřil ke změně bodového systému: