Autoservis

Skrytá nebezpečí stárnoucích aut. Odborníci radí, na co si dát pozor

Skrytá nebezpečí stárnoucích aut. Odborníci radí, na co si dát pozor
Ilustrační fotografie | Zdroj: Getty Images

Průměrné stáří auta v Česku přesahuje 15 let a s takto letitými auty se také nevyhnutelně pojí závady. Redakce TN.cz proto oslovila motoristy, pojišťovny i výrobce, aby zjistila, jaké zdánlivě jednoduché technické nešvary mohou následně způsobit závažné problémy na silnici.

Nejčastější příčinou nehod je chyba řidiče. Přesto za některé nehody může částečně či úplně také závada techniky. Někdy i porucha malého dílu může ve výsledku znamenat velkou škodu – na autě i na zdraví. Zvláště u starších aut pak pravděpodobnost opotřebení dílů roste.

Kromě přímých škod může zanedbání stavu auta způsobit také další nepříjemnost. "Pro oblast pojištění obecně platí, že motorista je povinen udržovat vůz v řádném technickém a výrobcem předepsaném stavu. Vede-li ke škodnímu ději zanedbaná údržba vozidla, je pojišťovna oprávněna pojistné plnění přiměřeně snížit," sdělila redakci TN.cz mluvčí pojišťovny Uniqa Eva Svobodová.

Související obsah

​A na co si tedy dát u starších aut pozor? "U vozidel starších 10 let může docházet k degradaci některých materiálů, například pryžového řemenu potřebného pro rozvod motoru nebo pro pohon alternátoru k dobíjení vozidla," odpovídá Veronika Truhlářová, manažerka obecného motorismu Autoklubu ČR.

Často se diskutuje i o tom, že po 10 až 15 letech provozu je nutné vyměnit airbagy. To už ale podle Truhlářové tak úplně neplatí. "Nutná výměna airbagů je mýtem, který zřejmě přetrvává z dob, kdy docházelo k prvním montážím airbagů a nikdo nevěděl, jakou má vak expirační dobu," tvrdí.

"Výrobci dnes již deklarují, že stáří ani vlhkost na tento vystřelovací vak nemají vliv. V servisech spíše než samotný airbag kontrolují jeho akční členy a příslušné kontakty. Takové nedostatky jsou však diagnostikovány vozidlem. A v případě jakéhokoliv problému se rozsvítí daná kontrolka," dodala Truhlářová.

Související obsah

Jenže právě kontrolky mohou být další problémové komponenty. Ať už jde o jejich nefunkčnost, nebo o jejich ignorování. "Rozšířeným nešvarem je ignorování oranžových výstražných kontrolek indikujících závady ABS nebo jiných poruch, které sice neznemožní samotný provoz vozidla, ale právě pro krizové situace je funkčnost takových komponentů vozidla velmi důležitá," podotýká mluvčí pojišťovny Uniqa.

"V době digitální lze najít spoustu inzerátů a nabídek na sociálních sítích na deaktivace rozsvícených indikátorů poruch. Provozovatel staršího vozidla může podlehnout dojmu, že je vlastně výhodné si za pár set korun nechat výstrahu deaktivovat, místo aby investoval do opravy vozidla," doplňuje Svobodová.

U novějších či dražších vozidel pak může podle Kateřiny Pavlíkové z pojišťovny Allianz představovat problém také špatné seřízení jízdních asistentů, jako je například adaptivní tempomat. Petr Milata z ČSOB Pojišťovny pak doplnil, že by si řidiči měli dát pozor i na staré vedení brzd a starou brzdovou kapalinu, která na sebe během let váže vodu, a účinnost brzd tak klesá.

Související obsah

"Opotřebení a životnost komponentů nejsou pouze otázkou délky jejich používání, ale i celkového užívání vozidla, podmínek provozu a podobně. Intervaly výměn se navíc mění i v čase na základě dlouhodobého testování a jízdních zkoušek," upozorňuje mluvčí nejsilnější české automobilky Škoda Auto Pavel Jina s tím, že doporučuje řidičům navštěvovat autorizovaný servis, kde mají o lhůtách přehled.  

Takřka samozřejmostí je pak udržovaní dobrého stavu pneumatik, brzdného systému a systému řízení, na čemž se shodly prakticky všechny oslovené organizace. Pozor by si řidiči měli dát také na včasnou výměnu oleje.

Šílená nehoda: Auto se nabodlo na ocelové zábradlí jako špekáček:

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

K tématu Autoservis

Důležité Události