Autonovinky

Ohromující budoucnost podle BMW: Mluvící auto, které mění barvu jako chameleon

BMW ohromilo motoristický svět prototypem koncepčního vozu i Vision Dee, který představuje budoucnost v podání německé automobilky. Čtyřdveřový sedan dokáže měnit barvy a vzory a prostřednictvím hlasového asistenta komunikovat s řidičem lidskou řečí jako kdysi legendární K.I.T.T. ze seriálu Knight Rider.

BMW i Vision Dee je bezesporu jedním z největších hitů technologického veletrhu CES, který právě proběhl v americkém Las Vegas. Jde o prototyp auta budoucnosti, která využívá umělou inteligenci a virtuální realitu. Umí komunikovat s majitelem a měnit barvu laku do 32 odstínů a několika různých vzorů.

Některé prvky, kterými i Vision Dee oslnil, bude prý BMW využívat už v roce 2025, kdy chce automobilka uvést takzvanou Neue Klasse, tedy technologiemi nabitou novou třídu aut. Jako prví mají vyjet dynamicky laděný sedan a sportovní model.

Jak budou první modely nové třídy vypadat, na to si ještě počkáme. Dee má být předzvěstí. "S touto vizí se díváme daleko do budoucnosti a zdůrazňujeme obrovský význam digitalizace pro naše nadcházející generace produktů," vzkázal šéf BMW Oliver Zipse

Minimalistický čtyřdveřový sedan se při své premiéře nejprve ukázal v bílé barvě. Pak ale publikum ohromil, když během chvíle proměnil svůj "lak" do mnoha různých odstínů.

Umožňuje to technologie E Ink - barvu měnící elektronický inkoust digitalizuje karoserii vozidla, takže je schopna na pokyn měnit svůj odstín. Na autě je 240 segmentů, každý se dá ovládat samostatně a každý může zobrazit až 32 barev.

Cílem Dee je demonstrovat, jak může automobil v budoucnu vypadat a jak dokáže využít plný potenciál digitalizace k přeměně  na "inteligentního společníka". "Jeho cílem je vytvořit v budoucnu ještě silnější pouto mezi lidmi a jejich vozy. Budoucí digitální funkce půjdou daleko za úroveň hlasového ovládání a asistenčních systémů řidiče, které známe dnes," podotýká automobilka v tiskové zprávě.

Na představení neuvěřitelného konceptu se podílel i slavný herec Arnold Schwarzenegger, který dostal důležitou roli také na sociálních sítích - na milém videu z produkce BMW rozmlouvá s neznámým hlasem a hájí "staré pořádky", tedy hřmějící motory, vůni benzínu a vztah lidí a jejich aut v 80. letech minulého století.

Hlas ho celou dobu přesvědčuje, že i budoucnost může být založená na zážitcích a emocích. Pak se ukáže, že herec celou dobu mluvil s Dee, tedy s autem, které umí být lidem rovnocenným společníkem díky umělé inteligenci. Šéf BMW dokonce během představení konceptu řekl, že tohle auto má digitální duši.

Dee znamená Digital Emotional Experience, tedy digitální emocionální zážitek. Auto umí například vytvořit avatara řidiče a zobrazovat ho na digitálním skle bočních okének, dokáže vyjadřovat emoce mimikou - různými výrazy "obličeje" promítanými na displejích pokrývajících čelní masku auta.

Také interiér vozu je na první pohled hodně minimalistický, přitom nabušený technologiemi - na palubní desce není jediná obrazovka, ale jakýsi digitální posuvník, kterým se ovládají obrazy promítané na čelní sklo.

Související obsah

​V první úrovni se ukazují v úzké liště head-up displeje základní jízdní data a výstup z navigace, na dalších úrovní umí auto na předním skle zobrazit textové zprávy a videohovory, vizualizovat sociální média, předložit rozšířená navigační data, včetně varování před kolizí a zvýraznění možných překážek. Na nejvyšší úrovni pak mohou okna dokonce zobrazovat virtuální realitu a mixovat ji s reálným obrazem okolí, což pochopitelně předpokládá, že jízda už bude plně autonomní a pozornost řidiče a posádky nebude třeba.

"Dee ukazuje další úroveň interakce člověka a stroje. je to koncept, který ani nelze jednoduše označit a zavrhnout jako nějaké sci-fi, protože bude skutečně inspirovat naši Neue Klasse," prohlásil Oliver Zipse.

Související obsah

​Nové elektromobily BMW by měly mít některé prvky z Dee ve výbavě už za dva roky. Ačkoliv to bude nejspíš pořádně drahé, Zipse slibuje, že je převede do "seriózní produkce". Jako první avizoval  nový head-up displej přes celou šířku čelního skla. 

Výsledkem vývoje pak má být auto, které budou lidé skutečně vnímat spíš jako virtuálního přítele nebo osobního asistenta, který může být pohodlným jedoucím obývákem nebo dokonce privátním kinem.

vak, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

K tématu Autonovinky

Důležité Události