Českou jedničkou zůstala i v roce 2022 pochopitelně Škodovka, ačkoliv několik tisícovek zákazníků ztratila a zaznamenala tak největší propad ze všech hlavních značek na našem trhu. Naopak Dacia nebo Toyota mají za sebou výborný rok.
Škodovka prodala vloni v Česku 62 905 osobních aut, což je o 8 041 méně než v roce 2021. Její pozice české jedničky tak zůstává neotřesitelná, zároveň ale značka zaznamenala největší propad. Vyplývá to z dat Svazu dovozů automobilů (SDA), který eviduje registrace nových aut na českém trhu.
Velký propad vloni zaznamenaly také Peugeot, Seat, Renault i Hyundai a Citroën. S mínusovou bilancí skončily všechny tři nejoblíbenější značky u nás.
Naopak se dařilo Dacii, která v oblíbenosti u českých zákazníků díky úspěšnému roku poskočila z devátého místa na šesté a přeskočila Ford, Mercedes i Peugeot. Ten hodně ztrácel a padl ze sedmé příčky v roce 2021 na devátou.
Výrazně v plusu skončili i skokani roku Cupra (z 26. pozice na 19. místo) a Ssangyong (z 22. na 16. místo) a také Toyota, která vloni podle dat SDA prodala v Česku 12 267 osobních aut, skoro o 2 000 víc než rok před tím.
Také pokud sečteme prodeje osobních a lehkých užitkových aut, Toyota zaznamenala na tuzemském trhu nejúspěšnější rok v historii. "Zatímco celkové prodeje osobních a lehkých užitkových vozů loni v Česku klesly o téměř osm procent, my jsme o 15 procent rostli," podotýká šéf českého zastoupení Toyoty a Lexus Martin Peleška.
Pořadí | Značka | Počet registrací 2022 | Počet registrací 2021 | Rozdíl | Pořadí před rokem |
1. | Škoda | 62 905 | 70 946 | -8 041 | 1. |
2. | Hyundai | 18 604 | 20 200 | -1 596 | 2. |
3. | Volkswagen | 16 020 | 16 813 | -793 | 3. |
4. | Toyota | 12 267 | 10 334 | +1 933 | 4. |
5. | Kia | 10 208 | 9 787 | +421 | 5. |
6. | Dacia | 9 203 | 6 821 | +2 382 | 9. |
7. | Ford | 7 399 | 7 038 | +361 | 8. |
8. | Mercedes | 7 329 | 8 226 | -897 | 6. |
9. | Peugeot | 4 891 | 7 652 | -2 761 | 7. |
10. | BMW | 4 624 | 4 909 | -285 | 12. |
11. | Opel | 4 109 | 4 457 | -348 | 13. |
12. | Renault | 3 856 | 5 457 | -1 601 | 11. |
13. | Seat | 3 771 | 6 337 | -2 566 | 10. |
14. | Audi | 3 429 | 2 910 | +519 | 15. |
15. | Citroën | 2 764 | 4 018 | -1 254 | 14. |
16. | Ssangyong | 2 345 | 1 020 | +1 325 | 22. |
Pro zajímavost: Tesla u nás vloni prodala 298 elektromobilů (o 45 víc než v roce 2021), nový Rolls Royce si zaregistrovalo 37 zákazníků (o 16 víc než v roce 2021), a Bentley dokonce 64 (o 31 víc než v roce 2021). Lamborghini má 52 registrací (o 7 víc než v roce 2021) a nových Ferrari u nás přibylo 112 (o 11 víc než v roce 2021).
Celkem u nás SDA za rok 2022 eviduje 19 2087 registrací nových osobních aut, což je o 14 789 méně než rok před tím. Prodeje ovlivňoval nedostatek nových aut na trhu a vyhrávaly automobilky, které dokázaly dodat nové vozy zákazníkům rychleji.
"Situace v loňském roce byla vlivem světového dění extrémně složitá. Obrovská poptávka po našich modelech v celé Evropě i výpadky dílů na straně subdodavatelů způsobily prodloužení čekacích lhůt na nejoblíbenější modely," komentuje Peleška situaci, se kterou se potýká drtivá většina automobilek – čekací lhůty na nová auta se protahují výrazně přes rok, u některých dokonce až na dva roky.
Peleška tvrdí, že letos se situace zlepší. "Dodací lhůty našich vozů se budou v letošním roce nadále zlepšovat, zejména v segmentu menších modelů. Aktuálně máme dokonce řadu modelů skladem," dodává s tím, že dosavadní vývoj objednávek slibuje velmi silné prodeje i v prvních měsících nového roku.