Autonovinky

Jak se vloni dařilo automobilkám v Česku: V žebříčku je několik překvapení

Jak se vloni dařilo automobilkám v Česku: V žebříčku je několik překvapení
Zdroj: TV Nova

Českou jedničkou zůstala i v roce 2022 pochopitelně Škodovka, ačkoliv několik tisícovek zákazníků ztratila a zaznamenala tak největší propad ze všech hlavních značek na našem trhu. Naopak Dacia nebo Toyota mají za sebou výborný rok.

Škodovka prodala vloni v Česku 62 905 osobních aut, což je o 8 041 méně než v roce 2021. Její pozice české jedničky tak zůstává neotřesitelná, zároveň ale značka zaznamenala největší propad. Vyplývá to z dat Svazu dovozů automobilů (SDA), který eviduje registrace nových aut na českém trhu.

Velký propad vloni zaznamenaly také Peugeot, Seat, Renault i Hyundai a Citroën. S mínusovou bilancí skončily všechny tři nejoblíbenější značky u nás.

Naopak se dařilo Dacii, která v oblíbenosti u českých zákazníků díky úspěšnému roku poskočila z devátého místa na šesté a přeskočila Ford, Mercedes i Peugeot. Ten hodně ztrácel a padl ze sedmé příčky v roce 2021 na devátou.

Související obsah

​Výrazně v plusu skončili i skokani roku Cupra (z 26. pozice na 19. místo) a Ssangyong (z 22. na 16. místo) a také Toyota, která vloni podle dat SDA prodala v Česku 12 267 osobních aut, skoro o 2 000 víc než rok před tím.

Také pokud sečteme prodeje osobních a lehkých užitkových aut, Toyota zaznamenala na tuzemském trhu nejúspěšnější rok v historii. "Zatímco celkové prodeje osobních a lehkých užitkových vozů loni v Česku klesly o téměř osm procent, my jsme o 15 procent rostli," podotýká šéf českého zastoupení Toyoty a Lexus Martin Peleška.

Pořadí Značka Počet registrací 2022 Počet registrací 2021 Rozdíl Pořadí před rokem
1. Škoda 62 905 70 946 -8 041 1.
2. Hyundai 18 604 20 200 -1 596 2.
3. Volkswagen 16 020 16 813 -793 3.
4. Toyota 12 267 10 334 +1 933 4.
5. Kia 10 208 9 787 +421 5.
6. Dacia 9 203 6 821 +2 382 9.
7. Ford 7 399 7 038 +361 8.
8. Mercedes 7 329 8 226 -897 6.
9. Peugeot 4 891 7 652 -2 761 7.
10. BMW 4 624 4 909 -285 12.
11. Opel 4 109 4 457 -348 13.
12. Renault 3 856 5 457 -1 601 11.
13. Seat 3 771 6 337 -2 566 10.
14. Audi 3 429 2 910 +519 15.
15. Citroën 2 764 4 018 -1 254 14.
16. Ssangyong 2 345 1 020 +1 325 22.

Pro zajímavost: Tesla u nás vloni prodala 298 elektromobilů (o 45 víc než v roce 2021), nový Rolls Royce si zaregistrovalo 37 zákazníků (o 16 víc než v roce 2021), a Bentley dokonce 64 (o 31 víc než v roce 2021). Lamborghini má 52 registrací (o 7 víc než v roce 2021) a nových Ferrari u nás přibylo 112 (o 11 víc než v roce 2021).

Celkem u nás SDA za rok 2022 eviduje 19 2087 registrací nových osobních aut, což je o 14 789 méně než rok před tím. Prodeje ovlivňoval nedostatek nových aut na trhu a vyhrávaly automobilky, které dokázaly dodat nové vozy zákazníkům rychleji.

Související obsah

​"Situace v loňském roce byla vlivem světového dění extrémně složitá. Obrovská poptávka po našich modelech v celé Evropě i výpadky dílů na straně subdodavatelů způsobily prodloužení čekacích lhůt na nejoblíbenější modely," komentuje Peleška situaci, se kterou se potýká drtivá většina automobilek – čekací lhůty na nová auta se protahují výrazně přes rok, u některých dokonce až na dva roky.

Peleška tvrdí, že letos se situace zlepší. "Dodací lhůty našich vozů se budou v letošním roce nadále zlepšovat, zejména v segmentu menších modelů. Aktuálně máme dokonce řadu modelů skladem," dodává s tím, že dosavadní vývoj objednávek slibuje velmi silné prodeje i v prvních měsících nového roku.

vak, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

K tématu Autonovinky

Důležité Události