Jak jsou na tom nová auta s emisemi oxidu uhličitého? Která značka u svých modelů snížila emise nejvíce a které značky naopak na emise CO2 moc nedbají? Podívejte se na přehled brněnského Centra dopravního výzkumu a jeho srovnání nejprodávanějších značek v Česku podle dat Svazu dovozců automobilů.
V uplynulém roce u nás prodaly nejvíc osobních aut značky Škoda (33 %), Hyundai (10 %) a Volkswagen (8 %). Jak je na tom český trh a jednotlivé značky z pohledu průměrných emisí oxidu uhličitého u nově registrovaných vozidel?
"V roce 2022 vzrostly meziročně průměrné emise oxidu uhličitého u nových osobních vozidel o 1,5 procenta na 138 g/km, dvanáct značek se dostalo pod tuto hranici," říká ředitel Centra dopravního výzkumu (CDV) Jindřich Frič.
Lídrem mezi nejregistrovanějšími značkami v České republice v oblasti průměrných emisí CO2 byl v uplynulém roce Renault se 123 g/km, následovaly Peugeot (125 g/km) a Suzuki (také 125 g/km), které neobhájilo první pozici z roku 2021.
Pod průměrem se drží i Citroën, Škoda, Toyota, Dacia, Kia, Opel, Hyundai, Mazda a Seat.
Naopak nadprůměrné emise CO2 mají vloni prodaná auta značek Volkswagen, Volvo, Ford, Cupra, BMW, Mercedes-Benz, Audi nebo SsangYong.
Tady je srovnání 20 nejprodávanějších značek osobních aut v Česku:
"Z dvaceti uvedených značek jich sedm emise oxidu uhličitého meziročně snížilo, nejvíce Volvo, o 4,5 procenta," upozorňuje Jindřich Frič. Volvo totiž vloni prodalo téměř každé šesté auto s externím dobíjením, ať už jde o plug-in hybridy, nebo bateriové elektromobily.
Naopak u dvanácti značek emise stouply, poměrně výrazně třeba u Cupry, Seatu, Opelu nebo Suzuki. Podle Friče zatím stojí pravděpodobně více faktorů.
"Jedná se o opětovný růst podílu SUV a terénních vozidel na 44,6 procenta, pokles podílu malých vozidel na 13,4 procenta, ale také stále velmi nízký podíl vozidel s nulovými lokálními emisemi, který je s dvěma procenty ve srovnání mezi zeměmi Evropské unie jedním z nejnižších vůbec," dodává šéf CDV.