Autonovinky

Čínský útok na Evropu. Mnichovský autosalon ovládla elektroauta z Asie

BYD, Dongfeng, MG, XEV. Značky aut, které mají své kořeny nebo majitele v Číně, hrají výraznou roli na právě probíhajícím mezinárodním autosalonu IAA Mobility v Mnichově. A řada asijských vozů tam absolvuje svoji evropskou premiéru.

Letošní autosalon v Mnichově si vybrala pro uvedení svého nového plug-in hybridu čínská automobilka Dongfeng.

Velkou plochu na autosalonu zaujímá stánek britské značky MG, která ale patří čínské státní automobilce SAIC Motor. Do Evropy poprvé přivezla roadster s názvem Cyberster, který pravděpodobně vyrazí na silnice už příští rok.

Roadster Cyberster od MG. | Zdroj: Profimedia

​Italsko-čínská značka XEV v Mnichově předvádí nejnovější generaci levného dvoumístného vozítka Yoyo, jehož baterie zajišťují dojezd až 150 kilometrů a lze je nabíjet i vyměňovat na partnerských čerpacích stanicích v Itálii.

Společnost Leapmotor na výstavě představila SUV s názvem C10 a uvedla, že to bude její první model, který bude prodávat globálně.

Evropský debut v Německu absolvují také inovované elektromobily Seal a Seal U, dva nejprodávanější modely čínského kolosu BYD, který na domácím trhu drtí i Teslu.

Autosalon IAA Mobility 2023 v Mnichově. | Zdroj: Profimedia

SUV Seal U zamíří na evropský trh v příštím roce a BYD jej uvádí jako konkurenta Modelu Y od Tesly a ID.4 Volkswagenu.

"Pokud má některá z čínských firem největší šanci uspět v Evropě, je to pravděpodobně BYD. V Číně je to obrovská firma, která začala výrobou baterií, ale velmi rychle se stala jednou z největších výrobců 'nových elektrických vozidel', jak se v Číně říká plně elektrickým a plug-in hybridním autům," říká redaktor časopisu Autocar James Attwood.

"BYD bude tak za deset patnáct let tím, co je dnes Toyota nebo Volkswagen. Tyto značky mají v BYD soupeře, kterého musejí brát opravdu vážně," podotkl pro německý Welt analytik a expert na automobilový průmysl Ferdinand Dudenhöffer.

Související obsah

​Společnost BYD je lídrem mezi čínskými automobilkami. Během první půlky letošního roku vyrobila 1,25 milionu aut, čímž dokonce přeskočila BMW nebo Mercedes-Benz a stala se desátou největší automobilkou světa. Před dvěma lety se přitom nevešla ani do první dvacítky.

Podle dat francouzské poradenské společnosti Inovev, která se zaměřuje na automobilový průmysl, byl vloni i podíl čínských značek na trhu s auty v Evropě necelých deset procent. To je proti roku 2021 téměř dvojnásobek. A další nárůst můžeme čekat velmi brzy.

Číňané berou Evropu útokem a letošní mnichovský autosalon to je potvrzuje – je na něm více než dvojnásobný počet asijských vystavovatelů ve srovnání s posledním ročníkem.

"Čína má obrovský trh s elektromobily, největší na světě," připomíná i James Attwood. "Teď čínské automobilky přicházejí do Evropy a tlačí na evropské firmy. A tento autosalon je pro ně šancí, aby ukázaly, že bychom je měli brát vážně," dodává.

Související obsah

​"IAA v Mnichově je velmi významný autosalon v Evropě a vlastně i globálně. Je pro nás velmi důležité tu být a ukázat zde, co můžeme našim zákazníkům nabídnout," říká i Jan Oehmicke z evropského zastoupení MG Motor.

"Je pro nás velmi důležité ukázat, co v nás je, že jsme součástí transformace směrem k elektrické mobilitě," doplňuje Oehmicke v podstatě za všechny čínské automobilky v Mnichově.

Výrobce aut doprovodili na autosalon i asijští dodavatelé technologií. I v této oblasti je Čína daleko, což potvrzuje například stánek společnosti Deeproute.ai, která vyvíjí samořídící řešení pro automobilky. I tato čínská firma se příští rok chystá expandovat do Evropy a testovat své technologie v Německu.

vak, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Související témata

Důležité Události