Ceny elektromobilů zůstanou vysoké a evropský trh se do roku 2030 sotva přeorientuje výhradně na elektromobilitu. Tak se dají shrnout slova, která pronesl šéf automobilky Mercedes-Benz Ola Källenius.
"Budeme připraveni," prohlásil minulý týden na mezinárodním autosalonu v Mnichově generální ředitel Mercedesu Ola Källenius.
Měl na mysli rok 2030 a prodej elektromobilů. Německá automobilka podle něj bude mít svoji elektrickou řadu nachystanou. Na druhou stranu, k plnému přechodu na baterie se Mercedes rozhodně nehrne.
"V roce 2030 to samozřejmě nebude stoprocentní, z pohledu celého evropského trhu, ale pravděpodobně ani ze strany Mercedesu," dodal Källenius pro agenturu Reuters.
V cestě podle něj stojí vysoká cena elektrických aut i nedostatečná infrastruktura, která by přechod k elektromobilitě podpořila.
Mercedes tak poněkud alibisticky počítá s tím, že přejde na elektromobily jen tam, "kde to trhy dovolí".
Související obsah
Prémiová automobilka si nechává pootevřená zadní vrátka, říká tomu "taktická flexibilita". V podstatě to znamená, že z jejích nových sdílených montážních linek budou i po roce 2030 sjíždět jak elektromobily, tak auta se spalovacími motory. A zákazníci si sami vyberou, co chtějí.
"Trh musíte měnit krok za krokem," poznamenal Ola Källenius. Podobný názor zastává i šéf BMW Oliver Zipse, naopak třeba koncern Volkswagen stále strategicky tlačí přechod k elektrice v co nejbližším termínu.
Mercedes minulý týden na autosalonu v Mnichově představil novou strategii navázanou na modelovou řadu elektromobilů s označením CLA. Koncepční luxusní vůz Concept CLA slibuje dojezd přes 750 kilometrů díky nové platformě MMA.
Platforma je navržená pro rodinu hned čtyř elektromobilů Mercedesu s různými typy karoserie. A automobilce umožňuje snížit složitost výroby a zároveň dál montovat elektromobily, hybridy i auta s konvenčním spalovacím motorem.
Související obsah
Mercedes totiž nepředpokládá, že by cena elektromobilů do konce desetiletí výrazně klesla. Už vůbec ne na úroveň spalovacích aut.
Källenius očekává, že náklady na výrobu zůstanou hodně vysoké. Hlavně kvůli tomu pochybuje, že by celý evropský trh byl už na konci desetiletí elektrický. A v prémiovém segmentu bude podle šéfa Mercedesu přechod od spalovacích motorů k elektrickým ještě složitější a potrvá "mnoho let".
Pro výrobce podle něj není životaschopné, aby vysoké výrobní náklady na výrobu přenášeli přímo na zákazníky. Mercedes místo toho hledá cesty, jak dostat výrobní náklady na úroveň aut poháněných benzínem a naftou. Tak daleko ale rozhodně zatím není.
EU na jaře schválila návrh zákona, který v podstatě zakazuje prodej benzínových a naftových vozidel od roku 2035. Výjimku zatím dostala jen syntetická paliva.
Související obsah
Během letošního roku vzrostl prodej elektromobilů v Evropě o 55 % na celkových 820 000 vozů, což představuje 13 procent z celkového mixu nových vozidel. Třeba v Česku ale jejich podíl není ani tříprocentní. Menší zájem o nová elektrická auta už mají v Unii jen Slováci.