Hlavním lákadlem na stánku Audi je v Paříži nová generace veleúspěšného SUV Q5, které pokračuje v trendu, nastaveném větší Q7. Lehčí, prostornější... Lepší?
Středně velká SUV dnes patří k nejzásadnějším modelům v nabídce prémiových značek, a tak není divu, že Audi klade na novou Q5 extrémní důraz. Nová generace musí nejen navázat na úspěchy první generace, která byla po mnoho let nejprodávanějším SUV své třídy, ale také být příštích pár let důstojnou konkurencí Mercedesu GLC a připravovaného BMW X3, které se představí teprve za rok.
Pokud jde o design, Audi se nadále drží filozofie maximální podobnosti jednotlivých modelů, takže mluvit o inspiraci vrcholnou Q7 je zhola zbytečné. Rozeznat příď Q5 a Q7 bez přímého srovnání je pro laika nadlidský úkol.
Zásadní novinkou druhé generace Q5 je využití moderní platformy MLB, určené pro zástavbu podélně uložených motorů, která přináší mnoho výhod. Začněme tím, že je o výrazných 90 kg lehčí oproti předchozí generaci. To znamená, že můžeme čekat mnohem lepší agilitu i dynamiku. Další výhodou je možnost použití vzduchového odpružení, které povyšuje jízdní komfort na dosud nepoznanou úroveň. A konečně je tu poprvé možnost vybavit Q5 pohonem předních kol, což umožní nabídnout dostupnější verze pro lidi, kterým stačí vyšší posez a prestiž, ale nemají ambice brázdit močálové brody. V této souvislosti však stojí za to zmínit, že nejnovější generace pohonu všech kol quattro za běžných podmínek v zájmu úspory paliva odpojuje zadní kola.
K velkým změnám došlo v interiéru, který je nejen prostornější díky delšímu rozvoru, ale klade ještě větší důraz na kvalitní materiály a výbavu, včetně nejmodernějšího přístrojového panelu Virtual Cockpit s úhlopříčkou 12,3 palce, head-up displeje, navigace s integrovanými mapami Google nebo zábavního systému pro cestující na zadních sedadlech.
Nabídka motorů pro Q5 zahrnuje trojici dvoulitrových dieselů s výkony 150 až 190 koní, ale také třílitrový šestiválec s výkonem 286 koní, produkt nové generace šestiválců ze společného vývoje s Porsche. Třílitr bude jako jediný spřažený s osmistupňovým automatem. Ostatní motory dostanou buď šestistupňový manuál, nebo sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku. Škála benzínových motorů začíná a zatím i končí přeplňovaným dvoulitrem o výkonu 252 koní. Vyznavači dynamičtějšího svezení si ale počkají na sportovně laděnou verzi SQ5 s šestiválcem o výkonu okolo 350 koní, případně na pozdější vrchol v podobě RS Q5 s benzínovým biturbem a očekávaným výkonem 450 až 500 koní.
Q5 bude k mání ve čtrnácti odstínech karoserie, pěti výbavových liniích a s příplatkovými položkami, jako jsou masážní sedačky nebo 21palcová kola. Šéf Audi Rupert Stadler každopádně doufá, že s novou Q5 neponechali nic náhodě. Uvidíme...