Na řidiče, kteří se chystají do Alp, nečekají v tomto období jen kolony a uzavírky, ale překvapit je mohou i vysoké pokuty. Poradíme, na co nezapomenout, aby se cesta za lyžovačkou neproměnila v peklo.
Na zimní dovolenou se každoročně vydává přibližně jeden a půl milionu českých lyžařů. Téměř polovina z nich pak volí cestu do zahraničních horských středisek. Než vyrazíte, je dobré dát pozor na několik věcí, které by mohly vaši dovolenou zkomplikovat.
Pokusili jsme se proto shrnout nástrahy, které na evropských silnicích číhají na motorizované lyžaře. Tušili jste, že vám v zahraničí hrozí za lyže v autě tučná pokuta a problémy můžete mít i se staršími zimními pneumatikami?
Policisté různých zemí na lyže volně ložené v autě mohou reagovat různě. V Rakousku jsou za nebezpečný náklad považovány třeba i lyžáky, které si necháváte na podlaze oschnout.
Řešení, jak lyže bezpečně přepravovat je několik. "První varianta je, dát lyže do skivaku do auta, tam je hrozně důležité, aby to byl originál bivak od výrobce, protože ten má na sobě prošívaný bezpečnostní pás a musí se zacvaknout do těch upínek, který jsou vzadu na zadních sedadlech," říká výrobce střešních nosičů, Tomáš Böhm.
Řešením, kam bezpečně uložit veškeré vybavení jsou autoboxy. Ale pozor, lyže je i v nich nutné přikurtovat. V případě nehody mohou, zvlášť u levných variant, box lehce prorazit. A ještě malá rada, samotné lyže dávejte na střechu špičkami dozadu. Kladou pak menší odpor.
Než vyrazíte třeba do Alp, ověřte si také, že máte správné zimní pneumatiky. V Čechách zatím postačí označení M+S. Ale to se jinde začíná měnit.
V Německu je v zimě povinná součást výbavy náhradní náplň do ostřikovačů. A ve švýcarských horách bývá zvykem, že se z některých horských silnic, pokud jsou otevřené, stanou jednosměrky. A jedna rada na závěr. Před zimní dovolenou si preventivně dobijte autobaterii. V mrazech se to vyplatí. Na další rady a povinnosti se podívejte v reportáži Aleše Vašíčka z magazínu Víkend.