Stárnou pomalu, nejsou tak drahá a přitom velmi dobře poslouží. Ideální auta pro mladé řidiče.
Víc než 80 % mladých řidičů začíná sbírat první zkušenosti ve starším ojetém voze, moc se o něj nestarají, brzy ho prodají a dají přednost novějšímu.
Ale na trhu jsou i velmi slušná ojetá auta, která se dají pořídit za rozumnou cenu a mohou přitom sloužit mnohem déle. Vybrali jsme pár takových vozů, které stárnou hodně pomalu.
VW Golf IV
V nižší střední třídě mají volkswageny pořád nedostižnou image. Golf platí za symbol solidnosti a německé kvality a marketingoví stratégové vybudovali značce pověst, která „nerezaví“.
Golf IV, který se vyráběl v letech 1997 – 2003, byl postaven na velice solidním základu. Sice ve své době nepřinesl nové vymoženosti, ale nabídl velice nadčasový design a kvalitní provedení interiéru.
Čtyřkovou verzi Golfu v zachovalém stavu u nás můžete pořídit ve verzi hatchback nebo kombi s předním pohonem, nebo i 4x4 už od 50.000 Kč.
Vyplatí se sáhnout po osvědčené motorové verzi 1.9 TDI s výkonem 66kw, 74kw, 81kw, nebo 96kw se spotřebou mezi 4,9 a 5,2 l/100km. Tento motor je známý svou spolehlivostí a dokáže zajistit dostatečný zátah motoru i v nízkých otáčkách.
Na zadních sedadlech není moc místa, což ale není pro mladé rozhodující kritérium. Golf ale nabízí velice kvalitní odpružení, dostatečně velký kufr o objemu 275 a 330 litrů, šestistupňovou manuální nebo automatickou převodovku, čtyři airbagy, klimatizaci a nechybí ani bezpečnostní systémy: ABS, ASR, ESP.
Každé auto má své mouchy. Mezi ty nejčastější VW Golf IV patří zvlněné brzdové kotouče nebo vůle v čepech přední nápravy. Na to je třeba dávat v bazaru pozor.
Jinak ale Golf čtvrté generace za dobrou cenu nabídne skvělé a pohodlné svezení.
Seat Leon první generace
Seat Leon první generace v roce 1999 vyjel jako hatchback sourozenec druhé generace populárního modelu Toledo. Od něj přebral i techniku, která původně pochází ze čtvrté generace VW Golf.
I když už má Leon první generace svá nejlepší léta za sebou, je to pořád pohledný vůz, který lze koupit už od 40.000 Kč.
Kromě designu je u Leonu povedený také interiér, z našeho pohledu lepší než velmi strohý vnitřek VW. Na druhou stranu prostornost Leonu je průměrná. Stejně jako u VW Golf je na zadních sedadlech méně místa jak pro kolena, tak nad hlavou. Prostorností Leon netrumfne Golfa ani v zavazadlovém prostoru, který pojme průměrných 340 litrů.
Nejspolehlivější je Seat Leon ve verzi 1.9 TDI, stejně jako Golf. Motor nabídne stejnou kvalitu, spotřebu a dostačující výkon. Seat Leon má s Golfem i podobné vybavení a technologie, automobilka využila i stejný podvozek.
A stejné jsou i ty nejčastější poruchy: zvlněné brzdové kotouče nebo vůle v čepech přední nápravy.
Leon je varianta pro ty, kteří postrádají u VW Golf sportovní vzhled, nebo dají přednost o něco nižší ceně za stejnou kvalitu.
Audi A4 první a druhé generace
Popularita značky Audi v českých zemích stojí na několika pilířích. Kvalitní motory 1.9 TDI jsou jedním z nich. Dalším důvodem velké popularity je nadčasový design.
Audi A4 patří od devadesátých let ke klíčovým modelům automobilky sídlící v Ingolstadtu. Zachovalé Audi A4 můžete u nás koupit ve verzi sedan a kombi s populárním pohonem quattro nebo s předním pohonem už od 60 000 Kč.
Za tuhle cenu toho většinou majitel dostane opravdu hodně. I Audi A4 je postaveno na stejném podvozku jako Golf, má i podobné vybavení a technologie. Ale je to prostě o dost komfortnější auto. Audi by se mohlo v mnoha ohledech srovnávat s legendárním BMW e46.
Vyniká třeba mnohem větším prostorem a pohodlím než VW Golf, nebo Seat Leon. Zavazadlový prostor v sedanu má objem 440 litrů a u kombi 390 litrů.
Mezi časté problémy patří vadné olejové čerpadlo, netěsnosti hadic chlazení a problémy dělá i bezstupňová převodovka CVT, kterou Audi prodává pod označením multitronic. Jistější je nákup verzí s manuálními převodovkami s přesným řazením.
Pokud hledáte luxusní a dostatečně prostorné auto, tak právě A4 je skvělou volbou.
BMW e46
Tenhle model ve svých letech způsobil malou revoluci a dodnes zůstal vynikajícím autem pro začínající řidiče, kteří hledají kvalitu za slušnou cenu.
BMW e46 skvěle řídí a během let si vybudovala legendární pověst. Není to jen o přetáčivých smycích a dokonce ani o přirozeně hravém vyvážení podvozku s poháněnou zadní nápravou nebo pohonem 4x4. Ty největší přednosti jsou dostatek místa pro posádku, zavazadlový prostor o objemu až 440 litrů, vytříbené motory, kvalitní a pohodlný podvozek a třeba i úhledná a moderní palubní deska.
V současnosti se dá e46 koupit ve slušném stavu od 90 000 Kč ve verzi kombi i sedan a stává se často první volbou mladých řidičů, kteří si chtějí dopřát trochu luxusu.
Při koupi e46 doporučujeme zakoupit novější verzi po faceliftu od roku 2003 s manuální nebo automatickou šestistupňovou převodovkou a nejspolehlivějším naftovým motorem 3.0D o výkonu 135kw, nebo 150 kw. Ten je zároveň docela úsporný, spotřeba kolísá v rozmezí 6 až 8 l/100km.
Elegantní a nadčasový design dal autu moderní vzhled na několik desetiletí dopředu. A e46 dostala i výbavu, která je dosud na vysoké úrovni: asistent jízdy z kopce, tempomat, vyhřívaná sedadla, parkovací senzory... Řada dnešních aut je vybavena mnohem hůře.
I u BMW ale objevíme pár nedostatků. Pozor na reznoucí karoserie kolem zadních blatníků, kufru a dveří. Jinak je to sice starší, ale zároveň pořád moderní automobil v luxusním provedení, který si ještě na slušnou řádku let dokáže udržet svou hodnotu.