Extrémně povedené auto pro lidi co rádi řídí. V dnešní době všech těch crossoverů a podobných věcí působí skoro jako zjevení.
Téměř všechny Hondy Civic si drží kredit řidičských aut a nový model není výjimkou. Naopak. Patří k tomu nejlepšímu.
Co to je?
Správně, tato otázka se přímo nabízí… V porovnání s předchozím Civicem má totiž desátá generace švih, styl a její design je všechno, jen ne zaměnitelný. Díky všem těm spoilerům, výdechům a hranám vypadá zatraceně sportovně, i když pravda je, že spousta těch věcí je jen naoko a nemá žádnou funkci, ano, myslíme tím hlavně ty obrovské mřížky v předním i zadním nárazníku. Ve skutečnosti je taky o 20 mm nižší, o 30 mm širší a o 130 cm delší. Může za to nová podvozková platforma a fakt, že benzínová nádrž, která byla pod předními sedadly, se vrátila zpět před zadní nápravu, kam patří.
Hm. A má to ještě nějaký efekt, kromě jiných proporcí?
Samozřejmě že ano! A poznáte to, jen co si sednete za volant… Sedačky se totiž dají spustit o poznání níž než dřív, takže pozice za volantem je hodně sportovní a hlavně nesmírně pohodlná. Jak osvěžující v téhle době, kdy ve většině aut sedíte jak na židli v první lavici. Sice kvůli tomu zmizela chytrá zadní sedadla Magic Seat, ale to neznal nikdo jiný než majitelé Civicu a docela by nás zajímalo, kolik z nich to kdy využilo.
Ale asi to nebude jen o tom, že se v něm dobře sedí, ne?
Správně. Nový Civic se totiž vrátil k víceprvkové zadní nápravě a má přepracované přední zavěšení, obojí s cílem co nejlepších jízdních vlastností. A ono se to povedlo, tohle auto je radost řídit! Ve své třídě je to jedno z nejlépe jezdících aut, příplatkový aktivní podvozek pak umí ve městě trochu utlumit jinak pevnější (čti tužší) nastavení. Nejvíc si ho užijete na točitých okreskách, kde si doslova vychutnáte jeho přesné reakce a téměř stopařský smysl pro věc. Jinými slovy, nový Civic se krásně drží silnice, v nasazeném oblouku se ani nehne a můžete ho stejně dobře řídit jak volantem, tak plynem. A navíc má ten nový posilovač řízení, kdy je elektromotor přímo na tyči řízení, takže má lepší odezvu a zpětnou vazbu. Jako za starých dobrých časů to sice není, ale jasně poznáte, kdy už toho mají přední kola dost. Povedlo se jim to.
No a co motor?
Je to Honda, takže pod kapotou je vysokootáčkový atmosférický čtyřválec ostrý jako… Ach, promiňte, to jsou ty vzpomínky. Všechny nové modely Civic mají přeplňování. Základem je litrový tříválec, v testovaném autě pak tvrdí muziku čtyřválec 1,5 l. To je ostatně jediný motor v nabídce sedanu. Vřelé doporučení pak jde k manuální převoodvce, která má krátké dráhy i odstupňování, a hlavně je báječně přesná. Tato kombinace je vážně povedená, motor má díky přeplňování spoustu síly od nízkých otáček, ale přitom je příjemně točivý a má radostný projev. Jen si pak dejte pozor na spotřebu, protože ta se může pohybovat v rozpětí od 5,7 do 10,5 l/100 km, to podle toho, jak se zrovna necháte unést.
To jsou samé dobré zprávy… Co kabina?
Tak posaz už jsme probrali, ten je skvělý. Taky je tady dost místa, dobrá ergonomie, digitální přístrojový štít je taky v pohodě a výtky směřují jen k ovládání palubního počítače, které je výlučně dotykové a ne úplně rychlé a přesné. Škoda, protože to kazí jinak vynikající celkový dojem.
Ale jestli je to jen o tom palubním počítači…
Civic si zamilujete kvůli tomu jak jezdí a na palubní počítač se můžete vykašlat a nepoužívat ho, rádio se dá obsluhovat i na volantu. Kufr se ale zavírá jen tak, že ho vezmete ta víko, takže špinavé prsty a opatlaná karoserie.
Jdu si ho koupit!
A dobře uděláte. Cenově se sice nepodbízí, základní cena je 734 900 Kč, ale je v ní spousta asistenčních systémů jako třeba varování před kolizí, adaptivní tempomat, systém rozpoznávání dopravních značek, nebo automatické přepínání dálkových světel. Testované auto pak bylo ještě o 60 tisíc dražší. Za svoje peníze však dostanete opravdu dobré auto!