Některé modely Fordu mohou mít problémy s únikem chladící kapaliny. Automobilka vydala varování a jejich majitele po celé Evropě radši svolává do servisů.
Problém se může týkat některých vozů Kuga, Focus, C-MAX, Fiesta ST a Transit Connect. „Týká se motorů 1,6 EcoBoost,“ upřesňuje Martin Linhart, ředitel externí komunikace českého Fordu.
Kvůli nedostatku chladicí kapaliny v motoru může dojít k lokálnímu přehřátí hlavy válců. Hrozí její prasknutí, což by mohlo způsobit únik nebo rozstříknutí natlakovaného oleje a požár v motorovém prostoru.
Svolávána jsou auta vyrobená v období 2. 6. 2010 – 20. 12. 2014. Přesný počet aut, kterých se to v Česku týká, automobilka nezná. „Máme sice v evidenci všechna auta, která byla prodána přes naši dealerskou síť, ale v ČR také jezdí velké množství těchto vozů z individuálních dovozů, u kterých ty záznamy nemáme,“ vysvětluje Linhart.
„Dotčeným vozům se po odhalení příčiny úniku chladicí kapaliny ještě namontuje přídavný snímač hladiny chladicí kapaliny a nahraje příslušný software, který zajistí spuštění zvukové a obrazové výstrahy pro řidiče,“ popisuje nutné úpravy Martin Linhart.
Podle evropského systému varování se první problém s únikem kapaliny objevil ve Španělsku, pak i v Polsku, ve Slovinsku, Švédsku a Nizozemsku. Varování tak má kategorii vážné riziko, i když k žádnému požáru zatím nedošlo.
Jak na první pohled poznat problémy s chlazením? Čtěte zde:
„Ze strany Fordu jde v tomto případě o čistě preventivní akci, není nám dosud znám žádný případ, kde by skutečně k požáru došlo. Všichni zákazníci, kteří si vůz koupili v síti oficiálních partnerů Ford v ČR, byli obesláni už v půlce ledna 2018. Kromě toho si kdokoli v našem systém u FordETIS (www.etis.ford.com) prostým zadáním identifikačního čísla VIN může zjistit, zda se svolávací akce vztahuje na jeho vůz,“ radí Linhart.
Problémy s únikem chladicí kapaliny do válců se objevily i u některých nových Focusů RS. Jejich majitelé hlásili, že po studeném startu se objevuje hustý bílý dým z výfuku a válce vynechávají. Příčinou bývá vadné těsnění hlavy a spalování chladicí kapaliny motorem. „Zmíněná svolávací akce ale nijak nesouvisí s problémy u Focusu RS, kde se oprava řeší výměnou těsnění hlavy válců,“ dodává Martin Linhart.
Svolávací akci je každá automobilka povinna ze zákona vyhlásit vždy, když je ohroženo zdraví, bezpečnost, či životní prostředí.
Pokud nebyl majitel kvůli závadě kontaktován přímo výrobcem nebo dovozcem, měl by se obrátit na nejbližší autorizovaný servis Ford a požádat o bližší informace o svolávací akci. Po nahlášení VIN kódu vozidla by měl zjistit, zda se ho závada týká, či zda již byla vyřešena předchozím majitelem v případě, že se jedná o vůz koupený "z druhé ruky".