Jen pravidelný servis nestačí, občas je třeba vlastnoručně otevřít kapotu a zkontrolovat nejen provozní tekutiny, ale i celkový vzhled a zvuk motoru. Klíčové pro spolehlivý a bezproblémový chod motoru jsou chladící a mazací soustavy.
Únik chladicí kapaliny nadělal starosti majitelům několika modelů Fordu. Po celé Evropě teď musí preventivně do servisu, aby předešli mnohem rozsáhlejším problémům, které mohou v extrémním případě skončit i požárem.
Více zde:
Jak v základních krocích zkontrolovat, jestli motoru vašeho auta nehrozí podobné problémy?
Naslouchejte svému autu
Většina řidičů dnes spoléhá na to, že moderní auta se obejdou bez údržby. Že jim nehrozí porucha a kdyby se přece jen nějaká objevila, tak budou včas upozorněni prostřednictvím grafického rozhraní na budících. Vždycky to ale neplatí.
V zimním období dostává auto hodně zabrat a teď, když mrazy polevily, je čas aspoň na základní kontrolu. Začněte u zvuků. Když přijedete večer z práce, nechte auto běžet a na chvíli poslouchejte. Pokud motor šlape jako hodinky, můžete být v klidu, ale jakmile uslyšíte jakýkoli podivný zvuk - cvakání, šustění, nebo kolísání otáček, znamená to, že je čas kouknout pod kapotu.
Pravidelně kontrolujte chladící kapalinu a hladinu oleje
Kdy jste naposledy kontrolovali nebo měnili chladicí kapalinu? Na tohle zapomíná spousta řidičů. Správné chlazení přechází přehřátí motorům, které může poškodit hlavy válců nebo jejich těsnění. A to se může snadno stát i novým autům. Občasná kontrola oleje by také měla být samozřejmostí.
Kontrola se provádí na rovince a vždy za studena. Po jízdě počkejte minimálně 10 minut. Kontrola oleje a chladicí kapaliny je jednoduchá věc a nezabere víc než 5 minut. Jakmile hladina provozních tekutin klesne pod rysku minima, je třeba doplňovat. Hlídejte si kolik doléváte. Menší úbytek je celkem běžný, pokud ale auto žádá každý týden dvě deci kapaliny a litr oleje, je nutná kontrola motoru.
Hledejte stopy po úniku
Pokud jde o olej, detailně pátrejte po olejových stopách, ať už na motoru, nebo na krytu pod ním. Občas může jít jen o povolené šrouby, nebo netěsnost. Když nepomůže dotažení, budete muset do servisu, ale nemusí jít o velký problém. Ten spíš hrozí, když po úniku žádné stopy nenajdete.
V tom případě se totiž kapaliny ztrácejí do vnitřku motoru. Servis a výměna dílů vás v takovém případě nemine.
Ztrátu chladicí kapaliny můžou způsobit popraskané hadičky nebo spoje, když na ně nepřijdete sami, určitě je odhalí tlaková zkouška v servisu. Pak většinou stačí vyměnit starou hadici nebo sponu.
Nenápadná ztráta chladicí kapaliny ale může mít vážnější důvod - často ji zapříčiní vadné těsnění pod hlavou, takže se kapalina dostává přímo do motoru. Nejprve koukněte na víčko karteru motoru, kde se může objevit nečistota v podobě vodního šlemu, problémy může naznačit i olej v expanzní nádobce.. Pokud žádné takové stopy nenajdete, je dost možné, že se kapalina ztrácí přes netěsnou vodní pumpu. To bývá hodně častou příčinou větších a dlouhodobých úniků. Ve všech těchto případech vyhledejte nejbližší servis.
Kam se kapalina a olej ztrácí?
Může se dostávat přímo do motoru. Například když dochází k průniku chladicí kapaliny do oleje a obráceně, tedy že olej teče do chladicí soustavy. Ale chladicí kapalina může také unikat přes netěsné hlavové těsnění také například do výfuku, nebo sání. V tom případě je víčko karteru i expanzní nádobka úplně čistá.
Nejhorší je, když se chladicí kapalina dostává do válců motoru. Potom při nadměrném množství „vody“ se může ohnout ojnice a pro motor to může mít fatální následky.
I tuhle závadu je ale možné odhalit kontrolou motoru. Projeví se nárůstem tlaku v chladicí soustavě, který způsobí výfukové plyny vytlačované pístem válce, do něhož chladicí kapalina proniká.
Jednoduše řečeno: motor fouká do chladící kapaliny a nárůst tlaku v chladicí soustavě způsobí ztvrdnutí hadic chlazení. Může dojít i k vytlačování kapaliny z expanzivní nádobky při běžícím motoru. Při jízdě se takto poškozený motor začne velmi rychle přehřívat, v zimě většinou přestane fungovat topení.
I tyhle příznaky znamenají varování a vaše cesta by měla směřovat do servisu.
Pravidelnou kontrolu každopádně není radno podcenit. Díky tomu, že problém objevíte včas, můžete ušetřit pěkných pár tisíc, které byste dali za rozsáhlejší opravy.