Nejvyšší správní soud v Německu rozhodl, že tamní města mají právo zakázat vjezd starším dieselovým autům. Zákazy podle soudu nevyžadují žádné odklady a můžou začít platit okamžitě. Jako první zřejmě vykáže staré nafťáky Hamburk, a to ještě během května.
Omezení se může vztahovat na všechny diesely, kromě motorů splňujících emisní normu Euro 6, píše soud v 30ti stránkovém prohlášení. Třeba v Hamburku už montují zákazové značky.
V Německu přitom jezdí asi 15 milionů dieselových aut, nejpřísnější normu z roku 2014 splňují jen necelé tři miliony těch nejnovějších. Podle soudu ale města mají na zákaz právo a motoristé to musí přijmout.
Očekává se, že zákazy nebudou hned tak přísné. Města nejdřív pravděpodobně vykážou starší auta s Euro 4. Soud doporučuje, aby se zákazy vozů s Euro 5 zaváděly postupně až od září 2019.
Zavedené zákazů by podle odborníků mohlo stát německý průmysl v přepočtu stovky miliard korun. Tento krok podle nich způsobí značný tlak na výrobce automobilů, kteří budou muset urychlit proces aktualizace softwaru u starších dieselových vozidel a modernizovat jejich systémy pro čištění výfukových plynů.
Automobilky rozhodnutí kritizují a nelíbí se jim ani plány EU na zpřísnění emisních norem v dalších letech. Rychlé zavádění může podle nich ohrozit výrobu a celý autoprůmysl.
Terčem kritiky je i německá vláda, která zatím nijak nereagovala. Není tak jasné, jak a kdo případnou úpravu u milionů starších aut bude platit a co bude s auty, která prostě neprojdou.
Evropská komise nedávno na Německo podala stížnost za to, že ve městech nedokázalo chránit kvalitu ovzduší. Limity EU týkající se oxidů dusíku (NOx) v současnosti překračuje celá řada velkých německých měst, včetně Hamburku, Mnichova nebo Stuttgartu.
V Hamburku už rozmístili zákaz vjezdu do dvou ulic v centru. Značky se týkají vozů nesplňujících Euro 5 z roku 2009 a platit začnou nejspíš ještě do konce května.
Značky mají řidiče vykázaných aut zároveň navádět na alternativní trasy, kde zákaz platit nebude. Podle ekologů je takové opatření k ničemu, protože se zaměřuje pouze na vybrané ulice, kde fungují stanice pro měření škodlivin ve vzduchu.
O zákazu aktuálně uvažuje hned pětatřicet německých měst. Některá ale pravděpodobně zavedou i systém výjimek, například pro drobné podnikatele nebo řemeslníky.
O zavedení zákazu se mluví i v dalších evropských městech, například v Paříži, Madridu, Římě nebo Aténách.