Vypadá jako kočár s motorem, ale místo volantu se ovládá řídítky. To je první sériově vyráběný automobil v českých zemích a také jedno z nejstarších aut na světě - Tatra Präsident. Před 120ti lety tento vůz vyjel poprvé z bran kopřivnické továrny a zamířil do Vídně.
V roce 1898 se v Kopřivnické továrně dokončuje unikát vůz Präsident, který spíš připomíná motorizovanou bryčku. Jeho duchovním otcem byl vynálezce Leopold Sviták.
Präsident byl prvním sériovým automobilem vyráběným na území Česka, i když tehdy Rakouska-Uherska. Kopřivnická Tatra ještě nesla název Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesselschaft A. G., proto měl vůz označení NW.
Poháněl ho dvouválec Benz s objemem 2,7 litru a výkonem 4,85 kW, který byl umístěný vzadu.
Krátce po dokončení se z Kopřivnice 21. května 22. 1898 vydává se 4 pasažéry na spanilou jízdu do Vídně na výstavuk výročí 50 let vlády Františka Josefa I. “Do Vídně cestovali přibližně 24 hodin, z toho čistá jízda byla 14 a půl hodiny, což odpovídá průměrné rychlosti 22,5 kilometrů v hodině,“ popisuje kurátor Technického muzea Kopřivnice Radim Zátopek.
"Vzhledem ke spotřebě museli tankovat skoro v každé vesnici, dolívat vodu, protože vody to pomalu potřebovalo víc než benzínu," dodává Zátopek.
Pro srovnání: dnes cesta z Kopřivnice do Vídně zabere něco přes tři hodiny a ta nejkratší měří 282 kilometrů.
Ve Vídni sklízí vůz velký úspěch. Moraváci z Kopřivnice dobyli Evropu.
Kromě nehorázné spotřeby byl unikátní i tím, že měl místo volantu jakási bicyklová řídítka. Motorový kočár si tím připsal jeden světový unikát - řízení je poprvé mimo osu a vepředu tak mohou sedět dva lidé.
Legendární vůz byl po výstavě darován rakouskému automobilovému klubu a dlouhá léta sloužil jako “obyčejná“ autoškola pro zácvik řidičů. Ve 20. letech 20. století se vrátil do Československa, už jako muzejní exponát.
Präsident byl vlastně experimentem: plány byly zhotoveny až dodatečně, řada zlepšení vznikla přímo při stavbě. Částečně vycházel z automobilu Benz Phaeton a do vozu byl namontován i originální motor mannheimské automobilky. Odlišoval se luxusní a originální konstrukcí. Novinkou byla ochrana předních kol okrasně tvarovaným nárazníkem.
Před Präsidentem byl na našem území sestrojen pouze Marcusův automobil pojemnovaný podle vynálezce Siegfrieda Marcuse. V Adamovských strojírnách ale vyrobili v letech 1888-1889 jediný kus.