Minulý týden znamenal definitivní konec pro jednu italskou legendu – Fiat ukončil výrobu modelu Punto a z výrobní linky v městečku Melfi na jihu Itálie sjel poslední kus. Zbývá tedy jen doprodat zásoby.
Punto je bezesporu jedno z nejúspěšnějších malých aut historie. Fiat ho vyráběl 25 let, poslední třetí generace byla na trhu neuvěřitelných 12 let, když prošla jen mírnými modifikacemi z Grande Punto přes Punto Evo v roce 2012 zase pěkně zpátky k Puntu.
Vyrobeno bylo asi 9 milionů těchto aut, vzhledem k hravosti a nízké ceně si ho oblíbili hlavně mladí řidiči. Poslední Punta se aktuálně dají pořídit od necelých 238 tisíc korun.
Jenže v poslední době šlo taky o jedno z nejméně bezpečných vozů na trhu. Ukončení výroby přišlo rok poté, co Punto nezískalo v crash testech Euro NCAP ani jednu z pěti udělovaných hvězd a stalo se prvním autem s nulovým hodnocením.
Problematická byla přístrojová deska, která pro cestující v případě nehody znamenala velké riziko, špatné hodnocení dostal Fiat za ochranu hrudníku a krku, hlavně u cestujících vzadu. A bídná byla i ochrana chodců. Nulu však vyfasoval hlavně za absolutní rezignaci na asistenční a bezpečnostní systémy.
Jakmile v přísném systému hodnocení Euro NCAP nedosáhne auto na body v jedné z kategorii, nemůže dostat ani jednu hvězdu v celkovém hodnocení. Pokud by se nepřihlíželo k asistenčním systémům, mělo by Punto dvě hvězdy za ochranu dospělých a tři za ochranu dětí. Žádná sláva, ale aspoň něco.
Přitom před dvanácti lety, kdy poslední generace Punta přišla na trh, získalo italská autíčko plný počet pěti hvězd. Bylo to první auto v kategorii supermini, které v té době získalo takové vyznamenání. Od té doby toho ale Italové v oblasti bezpečnosti moc neudělali.
Turínská automobilka se s Puntem zatím oficiálně nijak nerozloučila. Na sociálních sítích se objevily jen záběry jednoho ze zaměstnanců továrny v Melfi. „Udělali jsme si skupinovou fotku s bílým Puntem, které patří do poslední série,“ komentoval fotografii Massimo Capano.
Fabrika v Melfi se teď bude soustředit na výrobu Fiatu 500X a Jeepu Renegade. Oba modely prošly omlazovací kúrou a dostaly i nové motory. O případném nástupci či pokračování Punta se spekulovalo dlouho, žádné z těchto spekulací se však nepotvrdily. Vypadá to, že se o jeho odcházející slávu podělí právě menší “pětistovka“ a větší Fiat Tipo.
Jak šel čas s Fiatem Punto: