Někdo ho nenávidí, někdo ho miluje. Akorát to zatím vypadá, že těch prvních je o trochu víc. Řeč není o bývalém designérovi Škody Jozefu Kabaňovi, ale o autě, které před pár dny představil. Tohle je nové BMW Z4, roadster budící vášně příznivců mnichovské značky.
Kabaň přišel do BMW poté, co se v Mladé Boleslavi podílel na vzhledu Kodiaqu, nového Superbu, třetí generace Fabie a taky omlazené Octavie. Ta vyvolala asi největší ohlas kvůli rozdělení předních světlometů na dvě části.
Už před tím designer spoluvytvářel podobu VW Lupo, Seatu Arosa a hlavně Bugatti Veyron.
Od začátku loňského roku má ale na starosti design "bavoráků". A i u BMW hned budí vášně, čistě jeho sice rukopis ponesou nové vozy až v dalších letech, ale už teď Kabaň stál u prvního představení nového dvoumístného roadsteru Z4 pro rok 2019 s elektricky ovládanou plátěnou střechou. V předpremiéře ho ukázal na tradiční nóbl akci Monterey Car Week v Kalifornii.
"Je sportovní, dynamické a zároveň luxusní. Vypadá velmi dobře z každého úhlu a každé perspektivy,“ popisoval nadšeně, když při představování hladil boční linie nového auta.
Kabaň říká, že designer by neměl být předvídatelný, rád budí vášně. A BMW Z4 se to povedlo. Už když při vývoji a testování unikly špionážní fotografie, řada fanoušků zasypala automobilku kritikou.
Zastánci tradice rozcupovali hlavně předek vozu – designéři totiž úplně předělali světlomety, posunuli je výš a trochu je zapustili. Ale hlavně zrušili dvojité kulaté oči uvnitř, kterými jsou "bavoráky" typické. Z4 navíc nemá ani další ikonický znak – mřížka chladiče přišla o vertikální lamely a zčásti i o tvar. Nové ledvinky třeba magazín Motor Trend přirovnal ke Kie Stinger. A to asi v BMW úplně nechtěli…
A mnozí fanoušci přidávají další negativní ohlasy. Nelíbí se jim právě maska a někteří nejsou nadšeni ani z toho, že vůz místo sundavací pevné střechy, která z něj dělala kupé, znovu dostal jen plátěnou.
Podívejte se na srovnání nového BMW Z4 s předchozí generací:
A výsledná podoba? Předek přišel o typický vzhled, je podivný, ale určitě originální. Zbytek roadsteru se nám dost líbí, vypadá dynamicky a ostře. A “zetka“ od BMW byla vždycky trochu zvláštní...
V golfovém klubu kalifornského letoviska Pebble Beach se Z4 ukázala americké smetánce v limitované úvodní sérii M40i First Edition s matnou oranžovou metalízou Frozen Orange. Zadní kola pohání řadový benzínový šestiválec 3.0 TwinPower Turbo s výkonem 340 koní (250 kW), který mu dodává akceleraci z 0 na 100 km/h za 4,6 sekundy a spotřebuje v průměru 7,1-7,4 l paliva na 100 km.
V propagačním videu hraje šedá verze:
Auto má mít tužší podvozek a blížit se na silnici k Porsche Boxster. Díky plátěné střeše je navíc o dost lehčí.
Nahlédněte i do interiéru:
Další informace má automobilka doplnit při dalším představení nového modelu 19. září. Výstavní premiéru bude mít nové BMW Z4 na říjnovém autosalonu v Paříži a do prodeje přijde na jaře příštího roku.
Na stejné platformě vyjede i "japonský" dvojník BMW Z4 – nová Toyota Supra. Ta ale má dostat oblejší tvary, bude k mání jen ve verzi kupé a i na silnici by se měla chovat jinak. Očekávat ji můžeme do konce roku, vyrábí se v rakouském Grazu, stejně jako BMW Z4.