Už příští týden se světu oficiálně představí osmá generace kultovního Porsche 911. Premiéru bude mít na autosalónu v Los Angeles. Ale všichni příznivci sporťáků z německého Zuffenhausenu můžou zůstat v klidu – už teď je jasné, že se žádná velká listopadová revoluce konat nebude.
Naposledy byly prototypy nové devětsetjedenáctky spatřeny, jak se prohání po San Francisku. I když před premiérou jezdí pořád s lehkou kamufláží, moc toho už netají. Osmá generace s interním označením 992 už je před premiérou v cílové rovince, nebo spíš na startovní čáře.
Automobilka nedávno zveřejnila krátký klip poodhalující jen siluetu novinky. Pravděpodobně je na něm verze Carrera či silnější Carrera S. Ten zvuk zní každopádně dobře:
Už nyní je jasné, že zvenku se toho příliš nezmění. Nové Porsche 911 zůstává věrné dlouholetému konceptu a stávající siluetě. Mírné zásahy designérů mu spíš prospěly – evolucí prošla hlavně záď, koncová světla budou užší a vyklápěcí spoiler zřejmě bude vybaven brzdovým světlem. Auto dostane třeba i nové kliky dveří a taky vyroste. Mohutnější boky umožní širší rozchod a lepší jízdní vlastnosti, větší přední převis má zase ochránit chodce v případě nehody.
Revoluce se nekoná ani pod kapotou – oproti dřívějším velkým obavám fanoušků devětsetjedenáctka nevyjede ani jako čtyřválec, ani jako elektromobil.
Přestože platforma umožňuje elektrifikaci, šéf vývoje August Achleitner ji odložil. Hlavně proto, že baterie jsou stále příliš velké a těžké, aby podle dodaly malému sporťáku dost energie. Nicméně v plánu je během pár let výkonná hybridní varianta.
Na startu osmé generace se tak dočkáme osvědčeného přeplňovaného třílitrového šestiválce boxer, u nového modelu Carrera S by měl mít výkon 450 koní s maximálním točivým momentem 530 Nm. Nová je dvouspojková automatická převodovka, která dostala osm stupňů namísto dosavadních sedmi. Carrera S by díky tomu měla při sprintu z nuly na sto zrychlit na 3,7 sekundy a dosáhnout maximální rychlosti výrazně přes 300 km/h. K dispozici by měl dál být i sedmistupňový manuál.
Úplně hladce to ale přece jen neprošlo – jak už to tak v nových autech bývá, motor dostal filtr pevných částic... Nejspíš úplně končí atmosférické agregáty, k dispozici budou jen turbomotory.
Srdcem kokpitu zůstane analogový otáčkoměr, ostatní budíky by měly být digitální. Vyroste i dotyková obrazovka displeje infotainmentu a středový panel se celkově přiblíží futuristickému vzhledu panamery. Sporťáku taky přibude docela dost “nesportovních“ asistentů a další bezpečnostní výbavy.
Nové Porsche 911 by se mělo na trh dostat na jaře ve verzi Carrera S Coupé. Později přijde klasický základní model, pak GTS a Turbo a ještě později modely GT a RS. Kromě kupé Porsche chystá samozřejmě i kabriolet a targu. Takže klasika...naštěstí!
Když jsme u toho, končící generace 911 vyjela z továren v celkem 24 verzích.
Jak šel čas s Porsche 911:
Osmá generace Porsche 911 bude mít světovou premiéru 27. listopadu o v Los Angeles: 55 let po debutu původního modelu. To je příležitost vrátit se k úplně první generaci:
Legenda se zrodila na autosalonu v německém Frankfurtu 12. září 1963. Porsche ji pyšně představilo jako očekávaného nástupce vozu 356. Nové sportovní auto, původně známé jako 901 dostalo vzduchem chlazený plochý motor se šesti válci namísto čtyř. Jednotka dodávala výkon 130 koní. Když nový model vstoupil v roce 1964 na trh, nesl už označení 911.
V roce 1965 Porsche reagovalo na diskuze v USA o (ne)bezpečnosti kabrioletů – představilo poprvé verzi Targa, ve které po sundání střešního dílu zůstává pevná “bezpečnostní“ lišta a sklápěcí “měkké“ zadní okno.
V roce 1966 Porsche poprvé představilo lehká kola litá z jednoho kusu. Vyjela na nich silnější verze 160 PS 911 S se zvýšeným výkonem na 160 koní.
Související obsah
Neustálé zlepšování sporťáku přineslo další milník v polovině roku 1968: od modelového roku 1969 se rozchod zvýšil o 57 milimetrů na 2 228 milimetrů. To výrazně prospělo ovládání vozu se zadním pohonem. S rokem 1969 taky skončila “dvoulitrová“ doba. O kousek větší vrtání zvýšilo objem na 2,195 ccm. S modelovým rokem 1972 se výtlak zvýšila na 2,4 litru. Výkon se pohyboval od 130 do 190 koní ve verzi 911 S.
Dalším přlomem v historii 911 byla verze Carrera RS 2.7. Silniční verze závodní carrery se stala ikonou hlavně kvůli zadnímu spoileru ve tvaru kachního ocasu. Odlehčená verze vážila pouhých 1000 kilogramů, vyvinula výkon 210 koní a dosahovala maximálky 245 km/h. V Zuffenhausenu vyrobili celkem 1525 těchto vozů.
Model korunoval úspěch první generace 911. V ní byl vyrobeno v letech 1963 až 1973 celkem 111 995 vozů.