Přestože je Toyota Camry nejpopulárnějším sedanem na světě, dlouhých čtrnáct let nebyla v Evropě dostupná, soustředila se na nejdůležitější americký trh. Teď ale Camry hlásí velký návrat - v celé své kráse a s hybridním pohonem.
S jasným cílem prorazit mezi superby a passaty vstupuje na český trh nová Toyota Camry.
Celosvětově nejprodávanější sedan ve své třídě se vyrábí od roku 1982 a prodává se ve více než 100 zemích. V Evropě ale v nabídce chyběl dlouhých 14 let.
Teď se vrací v osmé generaci s hybridním pohonem.
Toyota se netají tím, že s komfortním sedanem střední třídy chce oslovit hlavně manažery a firmy a prosadit se do jejich flotil na úkor v Česku nejoblíbenějších škodovek nebo volkswagenů. Právě hybridní ústrojí má Toyotě pomoci v době, kdy klesá zájem o diesely a i firmy hledají alternativy.
"Kombinovaná spotřeba se pohybuje průměrně kolem 4,2 až 4,3 litru. Se čtyřmi lidmi na palubě jsme ve městě reálně jezdili za 5,9 až 6 litrů, což je na plně naložené auto velmi slušný výsledek," popsal jednu z největších výhod hybridní Camry produktový manažer Toyoty Václav Zikmund. Firmy z Prahy můžou ušetřit i na parkování, hybridy mají možnost využívat placené zóny za stovku ročně.
Hybridní pohon s novým 2,5litrový motorem má kombinovaný výkon 218 koní, točivý moment 221 nM. Z nuly na sto dokáže Camry zrychlit za 8,3 vteřiny. Při souvislé dlouhodobé jízdě v rychlosti do 125 km/h umí jet pouze na elektřinu.
Trumfem Toyoty má být prostor a komfort. Sedan vyrostl a i při své nízké přikrčené siluetě nabízí spoustu místa jak vpředu, tak hlavně v zadní řadě, kde s 98 centimetry prostoru konkurenci v segmentu poráží. I celkově je větší a širší než passaty a superby. Menší baterie dokázali inženýři schovat pod zadní sedadla, takže i kufr si drží slušný objem 524 litrů.
Díky nové platformě TNGA má Camry nižší těžiště a tužší karoserii. A konstruktéři zapracovali i na příjemnějším zvuku motoru a celkové hlukové izolaci nebo výhledu řidiče. Podvozek je přizpůsobený náročným požadavkům evropského zákazníka na pohodlí.
Interiér zdobí dlouhé ladné křivky a kvalitní materiály. Sportovnímu kokpitu řidiče dominuje sedmi či osmipalcový dotykový displej infotainmentu.
Do souboje jde Camry s cenou kolem milionu korun. V nejnižší výbavu Comfort za 920 tisíc lze za dalších 65 tisíc doplnit o paket Business například s koženými vyhřívanými sedačkami.
Se střední výbavou Presitge bude sedan stát 950 tisíc a v nejvyšší variantě Executive už milion a 50 tisíc navíc. Top výbavu nabídne ještě VIP paket například se špičkovým audiem či dotykovým ovladačem klima a záclonek na zadní loketní opěrce, který cenu zvedne o dalších 100 tisíc.
Pro firmy má ale Toyota výhodnou nabídku, bez daně dají za vůz se střední výbavou 670 tisíc korun. V Česku chce Toyota prodávat alespoň 600 vozů ročně a v boji o firemní trh dál postupně posilovat.
Objednávky od českých zákazníků automobilka přijímá od 1. prosince, v únoru v Japonsku odstartuje naplno výroba a první čeští zákazníci se dočkají v dubnu a květnu.
Na dalších stranách si připomeňte historii od roku 1982 - podívejte se na všech osm generací Toyoty Camry:
Toyota Camry 1982-1986 | 1. generace
První Camry se vyráběla v továrně Tsutsumi v Toyota City v Japonsku. Auto vstoupilo na japonský trh jako konkurence kompaktní Hondy Accord a bylo v nabídce s několika benzínovými a dieselovými motory. Počínaje 1,8 l benzínovým motorem o výkonu 100 koní a konče dvoulitrovým motorem twin-cam o výkonu 136 nebo 163 koní. Jeho konstrukce vznikala pod vlivem ropného šoku sedmdesátých let, proto byl vůz vybaven úspornými řešeními, například předním náhonem, příčně namontovaným motorem a karosérií vyladěnou v aerodynamickém tunelu. Díky tomu Camry dosáhla velmi dobrých koeficientů odporu vzduchu pro sedan i pro liftback, i přesto, že v té době byly v módě ostře řezané tvary.
V 80. letech už měla Toyota renomé díky odolnosti a spolehlivosti svých aut. Dobré jméno jí získaly modely Corolla, Land Cruiser, Hilux nebo Supra, a Toyota Camry je potvrdila. Výhodný poměr kvality a ceny ještě posílil popularitu modelu, jehož výroba už v roce 1985 překročila 250 tisíc aut. Českým ulicím v té době vládly vozy vyráběné ve Východním bloku, zatímco modely Toyoty nebyly v oficiálním prodeji dostupné.
Toyota Camry 1986-1991 | 2. generace
Ve druhé polovině 80. let se vkus řidičů poněkud změnil a Camry získala oblejší tvary, což ještě zvýšilo její aerodynamiku. Novinku představovala rovněž karosérie typu kombi, která nahradila liftback, ale i volitelný náhon na všechna čtyři kola. Nabídka typů pohonu se rozšířila o motory V6 o objemech 2 l a 2,5 l. Všechny jednotky se dočkaly modernizace a získaly vstřikování paliva. Rozvor zůstal na stejné hodnotě 2600 mm, přesto se auto prodloužilo o 10 centimetrů a získalo “američtější“ design.
Toyota Camry 1991-1997 | 3. generace
Další generace Camry přinesla obrovské změny. Automobil se zásadně zvětšil a postoupil do vyšší třídy, přičemž získal i lepší výbavu. Ačkoli se na vybraných trzích objevila v prodeji i kompaktní verze modelu, středně velká Camry se vedle Corolly stala druhým globálním modelem – lišila se od ní třídou a cílovou skupinou. K sedanu a kombi se přidalo i kupé. V Evropě se prodávaly s motory 2,2 l o výkonu 136 koní nebo V6 3,0 l o výkonu 187 koní. Z nabídky úplně zmizely vznětové motory. Design 4,72 m dlouhého sedanu odpovídal stylistické koncepci Lexusu LS 400 a nové Corolly.
Toyota Camry 1997-2001 | 4. generace
Čtvrtá generace Camry byla evolucí předchozího modelu. Zachovala si podobné rozměry a tvary, ale i vysokou kvalitu. Vzhled předku se lehce změnil díky širší přední masce s příčnými žebry a delšími sdruženými světlomety. Větší kabina s moderním designem a lepší kvalitou provedení poskytovala více pohodlí. Na evropském trhu byla Camry nadále ke koupi s motory R4 o objemu 2,2 litru a třílitrovým V6.
U karosérií byly opět na výběr sedan a v Evropě nedostupné kombi, a dále kupé (od roku 1999), které se později prodávalo i se skládací střechou. Facelift prodělal model v roce 1999.
Toyota Camry 2001-2006 | 5. generace
Nová Camry vstoupila do autosalonů v září 2001 jako ještě větší sedan. Kombík se už na trhu neobjevil vzhledem ke stále vyšší popularitě minivanů a crossoverů. Automobil byl od základu přepracován na platformě K, kterou sdílel s terénní Toyotou Highlander. Měl dost krátký předek a delší rozvor, což přispělo ke zvýšení prostornosti kabiny. Camry byla také o něco vyšší, přesto se opět podařilo zvýšit její aerodynamiku. Na výběr byl třílitrový motor V6 o výkonu 188 koní nebo nový motor 2,4 l o výkonu 156 koní.
Toyota Camry 2006-2011| 6. generace
Camry šesté generace přinesla zásadní změnu ve škále pohonných jednotek: poprvé byl populární sedan k dispozici v hybridní verzi. Soustava Hybrid Synergy Drive se skládala z benzínového motoru 2AZ-FXE a elektromotoru, jejichž celkový výkon činil 190 koní. Jejich spolupráce probíhala pomocí převodovky e-CVT a řídící jednotky.
V cenících nechyběly ani konvenční benzínové motory. Toyotu Camry mohl pohánět motor V6 o objemu 3,5 l nebo čtyřválcová jednotka 2,4 l, která byla při faceliftu v roce 2009 nahrazena 2,5litrovým motorem. Camry 6. generace měla pouze karosérii typu sedan. Dominoval zde náhon na přední nápravu, nicméně bylo možné si objednat i auto s náhonem na všechna čtyři kola. Vůz už se neprodával v Evropě.
Toyota Camry 2011-2017 | 7. generace
Další generace Camry měla znovu hybridní pohon a benzínové motory 2.0, 2,5 a V6 3,5. Díky použití elektrohydraulického posilovače řízení se zvýšil výkon. Benzínové motory spolupracovaly se šestistupňovou automatickou převodovkou a hybrid dostal šestirychlostní sekvenční převodovku. Nová Camry při tom přinesla významné změny stylu. Tužší karosérie a zdokonalené zavěšení zlepšily jízdní vlastnosti.
Toyota Camry 2017 | 8. generace
S nejnovější verzí slibuje Toyota revoluci. Auto bylo od základů přestavěno na nové platformě TNGA, která je nesrovnatelně tužší než předchozí a má velmi nízko umístěné těžiště. Konstrukce podvozku slibuje slušné jízdních vlastností. Camry má hybridní pohon čtvrté generace o výkonu 218 koní, který rozjede auto z 0 na 100 km/h za 8,3 s, a také vyspělé systémy aktivní bezpečnosti. Nový model je mimo jiné od roku 2017 v nabídce ve Spojených státech, v příštím roce se pak dostane i do evropských salonů, včetně českých. Předprodej bude zahájen do konce listopadu, první vozy dorazí k novým majitelům ve druhém čtvrtletí roku 2019. Americká varianta vzniká v továrně Toyoty v Kentucky, Camry prodávaná v Česku bude pocházet z Japonska.