Začátek listopadu byl mimořádně teplý a řada řidičů tak odkládala přípravu auta na zimu i přezouvání pneumatik. Že neudělali dobře zjistili, když se probudili do mrazivého rána a v rádiu slyšeli předpověď počasí na další dny.
Teplo už nebude, naopak, čekají nás ranní mrazíky, sněžení, mlhy a mrznoucí déšť. Je tedy nejvyšší čas připravit na toto počasí také svoje auto.
Na co by se tedy řidiči měli zaměřit? “Základem jsou kvalitní zimní pneumatiky,“ říká Pavel Foltýn z Auto ESA a dodává: “Řidiči se často nechají ukonejšit relativně příznivým počasím, ale pak je překvapí první mrazivý den, nebo nečekané sněžení na Vysočině.“
Kdo často jezdí na hory nebo do oblastí, kde nejsou silnice udržované, měl by podle Foltýna do auta přibalit také sněhové řetězy, hodit se může lopatka, košťátko a pytlík s pískem. Na škodu nejsou ani startovací kabely, které pomohou s nastartováním hlavně po delším stání v mrazech. Samozřejmostí pak je škrabka na led. Majitelé aut, která se odemykají klíčem, by v zimní výbavě neměli opomenout rozmrazovač zámků. “Rozmrazovač patří samozřejmě do kapsy kabátu nebo do kabelky, v zamrzlém autě moc nepomůže“, varuje Foltýn před častou chybou.
Mezi další chyby nezkušených řidičů patří třeba pokusy rozmrazit okna automobilu horkou vodou. S téměř stoprocentní jistotou takto “ošetřované“ sklo praskne. Na rozmrazení je nejlepší použít speciální sprej a klasickou škrabku.
A jak je to se startováním studeného auta deset minut před vyjetím? “Jde o mýtus,“ říká Foltýn. “Pro motor, baterii i převodovku je nejlepší, jestliže s vozem vyjedeme hned po nastartování.“
Podle Foltýna se tak auto lépe a rychleji zahřeje na provozní teplotu. Rychleji se také vyhřeje interiér vozu.
A rada na závěr? Nikam nespěchejte, zimní měsíce jsou z pohledu počtu nehod nejhorší.