Škodovka dál jasně vládne českému trhu. Tady se asi žádná změna ani čekat nedá. Ale co ostatní značky? Daří se jim šlapat české značce na paty? Jaké modely se vloni prodávaly nejlépe a jaké naopak totálně propadly? Podívejte se.
Český trh s auty vloni poprvé po pěti letech nelámal rekordy. Naopak! Prodeje nových aut se meziročně propadly o 3,7 procenta na 261.437 vozů.
Trh v druhé půlce roku výrazně ovlivnilo zavedení nové emisní normy Euro 6C a přísnějšího měření při homologačních testech. Někteří výrobci a prodejci stihli upravit nabídku, většina se ale potýkala s problémy. Dealeři museli do září rychle prodat či zaregistrovat starší vozy, které by po zavedení nových norem už registrací neprošly. Prodeje tak sice v létě šly nahoru, ale na podzim pak kvůli nedostupnosti některých modelů výrazně klesaly.
Počet registrací některých značek se propadl proti roku 2017 dokonce o více než polovinu. Vyplývá to ze statistik Svazu dovozců automobilů (SDA).
Nejprodávanější značkou u nás dál neohroženě zůstává Škoda Auto. Ta vloni prodala 84.172 aut, což je skoro stejně jako v předchozím roce (o 34 aut více). Následuje Volkswagen s poklesem o 9,6 procenta na 24.358 aut. Třetímu Hyundai klesl odbyt o 4,4 procenta na 20.476 vozů. Prodeje mírně rostly Dacii, o něco více Kie, Toyotě a Peugeotu. Propadl Ford.
Nejoblíbenějším modelem byla Octavia (25.834 prodaných kusů), následovaná Fabií (21.080) a Rapidem (14.353), až na čtvrtém místě rozbíjí hegemonii škodovek Hyundai i30 s 7.455 prodanými kusy.
Tady jsou nejprodávanější modely loňského roku:
A skokani roku? Podívejte se, který modelům vloni výrazně poskočily prodeje:
Nejoblíbenější obchodní třídou byla i vloni SUV. Populární nafouklé crossovery, esúvéčka a terénní auta mají na českém trhu už skoro třetinový podíl (29,5 procenta). Následuje nižší střední třída (20,1 %) a malé hatchbacky (16,5 %). Nejmenší zájem je o mini, sporťáky a luxusní vozy, i když u nich se prodeje mírně zvedly.
Které modely se vloni nejvíce propadly? Podívejte se!
(Poznámka: Nebrali jsme v potaz modely, které se vloni už jen doprodávaly, a auta, kterých se u nás prodává každoročně méně než 100 kusů.)
Dvě třetiny prodaných aut měly benzínový motor (67 %), 30 procent prodaných vozů byly diesely.
Dovoz ojetých aut se zvýšil o 3,8 procenta na 177.117 vozů. Jejich průměrné stáří bylo 10,3 roku. "Zájem o importy byl v porovnání s růstem domácího trhu ojetin nízký již druhý rok po sobě, což ukazuje na jejich klesající popularitu," podotkla ředitelka sítě autobazarů AAA Auto Karolína Topolová.
Prodej lehkých užitkových aut se zvýšil o 4,3 procenta na 20.225 automobilů. Rostl i počet zaregistrovaných nových motorek (o 7,7 procenta na 17.281 strojů). První skončila Honda s 3232 prodanými motocykly, následuje Yamaha (1301) a CF Moto (1166).