Roky čekání skončily. Na autosalónu v Detroitu se konečně ukázala nová Toyta Supra. Populární sportovní kupé, které si zahrálo v prvním filmu série Rychle a zběsile, přijíždí v nové verzi s přeplňovaným šestiválcem s výkonem 340 koní.
Pátá generace legendy japonských sportovních vozů přichází po sedmnáctileté odmlce. Během posledních let postupně unikaly zkazky z přípravy nové Supry, koncepty, špionážní fotky, snímky s kamufláží, videa a všemožné “zaručené“ podrobnosti.
Teď je to venku. Toyota i díky spolupráci s BMW vyjíždí s modelem GR Supra.
Supra hadrwarově stojí na základu BMW Z4. Má stejný třílitrový motor a taky dvouspojkovou automatickou převodovku, pohon zadních kol a šasi. Podobně už Toyota spolupracovala se Subaru při vývoji modelu GT86 na základech Subaru BRZ.
Tentokrát ale nejde o klon! Vývoj Supry sice probíhal v Německu, ale od začátku zcela odděleně od roadsteru Z4. Toyota hlásí, že se cesty obou vozů rozešly v roce 2014 po dohodě na rozvoru a šířce obou aut. Supra tak má svůj specifický vzhled a o ladění výkonu se postarali experti ze závodní divize Toyota Gazoo Racing.
Kupé má vážit kolem 1,5 tuny a z nuly na sto zrychlit za 4,3 vteřiny. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Vrcholný řadový šestiválec RZ má výkon 340 koní a 500 Nm točivého momentu.
Doplní ho dva dvoulitrové zážehové čtyřválce, první s výkonem 197 koní, druhý se silou 258 koní.
Verze s manuální převodovkou bude na začátku v nabídce chybět, ale mohla by se prý objevit později, inženýři Toyoty ji definitivně nevyloučili.
Sportovní jízdě je jinak přizpůsobeno vše: Supra má nízké těžiště, extrémně tuhou karoserii, krátký rozvor a široký rozchod kol a váhu rozloženou v ideálním poměru 50:50. Dostala adaptivní tlumiče, 19palcové kola obutá do pneu Michelin Pilot Super Sport, čtyřpístkové přední brzdové třmeny Brembo a aktivní samosvorný diferenciál, který umí přenášet kroutící moment na vnější a vnitřní zadní kola, aby Supra co nejlépe zvládala zatáčky.
Na rozdíl od předchozích generací bude Supra pouze dvoumístná. Design vychází ze skoro pět let starého konceptu FT-1, předek jde ve stopě vyjeté předchozí čtvrtou generací, na dlouhé kapotě je vidět i vliv legendárního modelu 2000GT, stejně jako na střeše se dvěma “bublinami“. Skvěle vypadá středová maska lemovaná velkými přívody vzduchu, mohutné blatníky, i kombinace velkých kol, krátkého rozvoru a širokého nízkého postoje.
Spodní část karoserie je mírně skloněna směrem vpřed, zatímco kabina se výrazně nachyluje vzad. O vysoké tuhosti vozidla vypovídají ostré a robustní boční prahy. V Evropě bude Toyota GR Supra standardně vyjíždět na lehkých a současně velmi tuhých 19" kovaných kolech z lehké slitiny a tenkými paprsky, střídavě černými a leštěnými.
Styl má evokovat nostalgickou krásu klasických sportovních vozů. Na výběr bude z osmi barevných odstínů karoserie, včetně výrazné červené, žluté nebo modré.
Toyota GR Supra půjde do prodeje letos na konci léta se základní cenou necelých 51 tisíc dolarů (přes milion korun). Vyrábět se bude v rakouském Štýrském Hradci. V Evropě automobilka nabídne 90 kousků z exkluzivní A90 Edition v novém matně šedém odstínu Storm Grey na matně černých litých kolech a s červeným čalouněním kokpitu řidiče.
V Česku pak bude vůz na prodej s nejsilnějším motorem ve verzi s jednoduchým označením Supra. Ta bude zahrnovat například prémiový audiosystém JBL, head-up displej nebo adaptivní tempomat.