Na novou Supru se fanoušci téhle legendy nemohli dočkat. Dokonce až tak, že bleskově vykoupili všech 900 vozů určených pro evropský trh na celý rok dopředu. Toyota přivezla nové kupé ukázat zblízka na autosalón do Ženevy. A představila i další lahůdku – závodní verzi GT4. K tomu přidává "vytuněnou" GR Supra Performance Line s označením TRD.
Novou generaci Supry v Toyotě ladili hodně dlouho. První koncept byl hotový v roce 2007, jenže pak uběhlo dalších dvanáct let! Supra GR se poprvé ukázala až začátkem letošního roku v Detroitu a před pár dny si odbyla evropskou premiéru v Ženevě.
Než se na našem kontinentu stihla pořádně předvést, japonská auomobilka už pyšně hlásila, že má pro letošek vyprodáno. “Rád bych poděkoval prvním 900 zákazníkům za jejich rezervace, kterými si zajistili prioritní přístup k nové Toyotě GR Supra ještě před oficiální evropskou premiérou na ženevském autosalonu. Už se nemůžu dočkat, až usednou za volant. Současně věřím, že v co největším počtu lidí znovu zažehneme touhu a umožníme jim se za volantem opět bavit,“ komentoval úspěch auta jeho hlavní konstruktér Tetsuja Tada.
Pořadníky mají tisíce záznamů a další nedočkavci už vyhlížejí, až Toyota začne přijímat rezervace na rok 2020. No není divu. Vždyť populární sportovní kupé, které si zahrálo v prvním filmu série Rychle a zběsile, chybělo na trhu dlouhých 17 let od doby, kdy se přestala vyrábět předchozí generace.
Na rozdíl od předchozích generací bude nová Supra pouze dvoumístná. Design vychází z konceptu FT-1, na dlouhé kapotě i na střeše se dvěma “bublinami“ je vidět i vliv legendárního modelu 2000GT.
Nová Supra GR má osmistupňovou automatickou převodovku a ve vrcholné verzi přijíždí s přeplňovaným šestiválcem s výkonem 340 koní a 500 Nm točivého momentu. Kupé váží 1,5 tuny a z nuly na sto umí zrychlit za 4,3 vteřiny. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Vrcholný řadový šestiválec RZ doplňují dva dvoulitrové zážehové čtyřválce, první s výkonem 197 koní, druhý se silou 258 koní.
Dvoumístný vůz má motor vpředu a zadní náhon. Sportovní jízdě je přizpůsobeno vše: Supra má nízké těžiště, extrémně tuhou karoserii, krátký rozvor a široký rozchod kol a váhu rozloženou v ideálním poměru 50:50. Dostala adaptivní tlumiče, 19palcové kola obutá do pneu Michelin Pilot Super Sport, čtyřpístkové brzdové třmeny Brembo a aktivní samosvorný diferenciál, který umí přenášet kroutící moment na vnější a vnitřní zadní kola, aby Supra co nejlépe zvládala zatáčky.
Na oslavu páté generace modelu Toyota postaví i exkluzivní verzi GR Supra A90 Edition v matně šedém laku s 19palcovými černými litými koly a kokpitem v červené kůži. I tady už má vyprodáno: na všech 90 exemplářů verze A90 Edition už byly uzavřeny rezervace.
Uvedení páté generace Supry je pro automobilku jednou z nejdůležitějších událostí posledních let. A tak si ho patřičně vychutnává. Teď představila další vymazlenou variantu: koncept GR Supra Performance Line s označením TRD.
Tunningová verze vychází z edice A90 a postarala se o ní firma Toyota Racing Development, která v Japonsku i USA vytváří sportovní a terénní verze pro sériové modely, ale také připravuje toyoty na rally a další závody.
Supru oblékla do aerodynamického hávu z uhlíkového vlákna: zadní spojler, aerodynamičtější nárazníky vpředu i vzadu, prahy a lišty na dveře. Tovární kola nahradila 19palcovými kovanými hliníkovými disky.
A v Ženevě se ukázala ještě jedna ostrá verze - světovou premiéru si odbyl GR Supra GT4 Concept. Návrhářská a konstrukční studie zkoumá, jak by bylo možné pátou generaci přetvořit v konkurenceschopný stroj pro mezinárodní soutěže GT4.
Koncepční model z dílny Toyota Gazoo Racing si zachovává nízké a atletické tvary homologované sériové Supry, ale je ještě o něco delší a nižší. Má navíc speciálně navržený přední difuzor a zadní křídlo z kompozitu vyztuženého přírodními vlákny pro lepší proudění vzduchu kolem podvozku, snížení aerodynamického odporu a dosažení optimálního přítlaku.
Pod kapotou koncepčního modelu GR Supra GT4 Concept zůstává řadový benzínový šestiválec o objemu 3,0 litru s jedním turbodmychadlem typu Twin Scroll, spolupracující s automatickou převodovkou. K vylepšení výkonu přispěla elektronická řídicí jednotka, a hnací hřídele v závodní specifikaci.
V kabině zbavené všech zbytečností je zabudována vysokopevnostní bezpečnostní klec, hasicí přístroj v souladu se standardy FIA a skořepinové sedadlo.
O dalším vývoji závodní verze Toyota teprve rozhodne podle zájmu.
Nová Supra GR sdílí základ s BMW Z4. Má stejný třílitrový motor, dvouspojkovou automatickou převodovku, pohon zadních kol a šasi. Oba sporťáky vyrábí společnost Magna Steyr v rakouském Grazu. Vývoj Supry ale od začátku probíhal zcela odděleně od roadsteru Z4. Toyota má svůj specifický vzhled a o ladění výkonu se postarali experti ze závodní divize Gazoo Racing.
V Česku stojí kompletně vybavená Supra GR s vrcholným šestiválcem 1,8 milionu korun.