Zoufalý výsledek měl průzkum, který zjišťoval, jestli řidiči správně používají směrová světla. Ukázalo se, že skoro polovina šoférů porušuje předpisy a ohrožuje ostatní. Přitom používání blinkrů patří mezi ta nejzákladnější pravidla, která mají všichni řidiči dodržovat.
“Je bezmála tristní, jak vysoký je podíl českých řidičů, kteří nepoužívají směrová světla v místech, kde to pravidla přikazují, vůbec, nebo opožděně,“ vzkazuje český automotoklub ÚAMK.
Právě jeho experti na českých silnicích ověřovali výsledky průzkumu, který původně v Německu prováděla společnost Dekra. A rychlé ověření ukázalo, že výsledky jsou u nás podobně bídné jako u západních sousedů.
Přitom to zásadní, k čemu nám blinkry jsou, shrnují odborníci ÚAMK lapidárně: aby všichni ostatní účastníci silničního provozu dopředu, v dostatečném předstihu a zcela zřetelně věděli, co hodláme v následujících okamžicích udělat. Kam hodláme jet, odbočit, zda chceme zastavit, předjíždět…
Úmyslná ignorace
Jsou šoféři, kteří blinkry v některých situacích nepoužívají zcela záměrně. Například když na víceproudé silnici přejíždějí z pruhu do pruhu. Že by z lenosti? Z frajeřiny? Nějaký pochopitelný důvod se hledá jen těžko...
Podle ÚAMK se neustále opakují ty samé výmluvy a omluvy: Vždyť všichni pochopí, co chci udělat, i bez blinkru to jde, ušetřím pohonné hmoty…
“Pokud jde o první z výmluv, i největší ignorant chápe, že je to bezohledné vůči všem ostatním, když už nebudeme hovořit o tom, že když nedám vědět například o změně směru, porušuji dopravní předpisy,“ podotýká ÚAMK.
Experti se podívali i na další “argument“. Spočítali, že za rok jízdy bez jediného použití směrových světel by se možná daly “ušetřit“ dvě deci paliva. Tedy řekněme za rok asi 6 Kč! Že by tohle někomu stálo za to?
Nejčastější chyby?
Další řidiči prostě blinkry neumí používat správně nebo dělají časté chyby. Tak například neblikají, když jedou po hlavní silici a ta právě ostře mění směr. Podle průzkumu ÚAMK na takových místech dává signál jen každý pátý. Německý průzkum dospěl ke skoro totožnému číslu – jen 22 % řidičů v dané situaci postupuje správně.
Velmi obdobná je situace na kruhových objezdech. Ani tam mnozí řidiči nepoužívají světelné znamení o změně směru jízdy správně. Obzvlášť mají problémy při přejíždění z pruhu do pruhu a odbočování na víceproudých kruháčích.
Podle původního německého průzkumu na kruhových objezdech chybuje 47 procent řidičů. Na klasických křižovatkách 44 % a na dálnicích 33 %.
O něco lepší výsledky měli profíci, tedy řidiči kamionů. Také ženy bývají v používání směrových světel důslednější, v průzkumu měly o 10 % lepší výsledky než muži.