Mladé ojetiny mají často výbavu na úrovni současných nových vozů. Seznamy výbav luxusních a bezpečnostních prvků jsou u těchto aut mnohdy hodně dlouhé. Na jaké výbavě můžete při pořízení ojetého vozu nejvíc “vydělat“ a jaké prvky vám nejvíce zpříjemní život za volantem? Máme pro vás několik tipů.
Na čem první majitel auta prodělal, na tom může druhý majitel dost vydělat. Zatímco špičkově vybavené nové auto rychle ztrácí svoji hodnotu, u ojetiny se dá luxusní příplatková výbava pořídit velmi výhodně.
“Výhodou nákupu ojetého vozu je samozřejmě primárně jeho nižší cena. A to se týká i příplatkových výbav luxusních doplňků nebo bezpečnostních prvků,“ říká Pavel Foltýn z Auto ESA. “Trh má totiž tendenci průměrovat ceny, a tak tři roky starý, špičkově vybavený model, může mít velmi podobnou cenu jako stejně starý model, ale průměrně vybavený,“ dodává.
O jaké prvky mají zákazníci autobazarů největší zájem?
Adaptivní tempomat a udržování vozu v jízdním pruhu
Je to taková malá ochutnávka autonomního řízení budoucnosti, i když pořád musíte držet ruce na volantu. Adaptivní tempomat udržuje nastavenou vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla bez ohledu na jeho rychlost. Nemusíte mít pravou nohu ztuhlou na plynu dlouhé hodiny při dálničních jízdách. Aktivní udržování vozu v pruhu vám přidá další pocit jistoty při ovládání vozu. “Cena tohoto doplňku může u nového vozu dosáhnout až na desítky tisíc korun. V ojetém voze jej koupíte za zlomek původní ceny,“ říká Foltýn.
Vyhřívané sedačky a vyhřívaný volant
Není nad to si ve studeném ránu pěkně rozehřát sedačku a zahřát si ruce na teplém volantu. V takto vybaveném autě se cítíte komfortně mnohem dříve a nemusíte nastavovat topení naplno. “Tento prvek výbavy býval ještě nedávno výsadou prémiových značek, dnes jej však naleznete například i ve vozech Škoda, Hyundai nebo dokonce i v Dacii,“ říká Foltýn.
Vyhřívané čelní sklo
Další velmi komfortní prvek, který v zimě zpříjemní ranní odjezd do práce. Zatímco jiní škrábají nebo sprejují, vy jen zmáčknete tlačítko a než si nastavíte playlist na cestu do práce, led a sníh na skle roztaje. Zbytek práce pak pohodlně dodělají stěrače bez rizika poničení gumových stírátek.
Apple CarPlay/Android Auto
"Chytrý" telefon má dnes skoro každý. Ale kolik lidí umí naplno využít výhody propojení smartphonu se svým autem? Technologie dokáže zrcadlit displej telefonu na displej infosystému v autě, jedná se přitom o velmi jednoduchý způsob připojení, které nevyžaduje složité nastavování a párování. Funkce telefonu pak můžete ovládat prostřednictvím dotykové obrazovky v autě, což je mnohem bezpečnější a také za to nebudete dostávat pokuty. Jenom pozor, tahle funkce je většinou dostupná připojením přes kabel, nikoliv přes bluetooth.
Zadní kamera
Špatný výhled vzad je častým problémem novějších vozů. Mohou za to především bezpečnostní předpisy. Při nárazových zkouškách bodují masivní dveře, silné zadní sloupky a malá okna. Zadní kamera odstraňuje nevýhodu špatného výhledu a krásně jej rozjasní. Rozsvítí se automaticky, když zařadíte zpátečku a umožní vám přesnější manévrování. “Jde o prvek výbavy, který je velmi žádaný a oceňují jej nejen ženy, ale i muži,“ říká Foltýn z Auto ESA.
Duální klimatizace
Nic neudělá dlouhou cestu příjemnější, než harmonie mezi řidičem a spolujezdcem. Dvouzónová klimatizace umožňuje řidiči a spolujezdci nastavit si svojí vlastní teplotu. Odpadají tak diskuze, komu je příliš horko a komu zima. Řidič si může například topit na 22 a spolujezdec se může nechat ofukovat ledovým větrem o teplotě 18 stupňů.
Střešní okno
Nechte v krásných letních dnech proudit čerstvý vzduch do kabiny nebo v zamračených dnech si pusťte do vozu více světla. “Mnoho z nás by si přálo kabriolet, ale pro většinu lidí to prostě není praktická volba. Pocit z jízdy v otevřeném autě ale může vyvolat právě střešní okno, a to bez všech nevýhod kabrioletu,” uzavírá Pavel Foltýn.