Lákavá cena dělá divy. Mnozí lidé kvůli ní naletí na falešné inzeráty nabízející výhodnou koupi ojetých aut. Jen za posledních pár měsíců eviduje Sdružení SOVA několik stížností okradených zájemců. Postup podvodníků je přitom podobný, mnohdy se opakuje stále stejná finta.
I když je na internetu spousta varovných zpráv. I když jsou inzeráty na první pohled podezřelé. Pořád se najdou důvěřiví lidé, kteří skočí na lep podvodníkům. Předem zaplatí zálohu nebo dokonce plnou cenu za ojetinu inzerovanou na internetu, ale auto ani peníze už nikdy neuvidí.
Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) eviduje několik stížností na falešné inzeráty. A upozorňuje zájemce o ojeté vozy, na co si dát pozor.
Poslední inzerát velmi výhodně nabízel Toyotu Verso. "Podvodná nabídka splňovala mnoho znaků, které naznačují problém. I když bylo v inzerátu telefonní číslo, nedalo se na něj dovolat. Komunikace byla tedy možná pouze prostřednictvím reakce na nabídku, respektive emailem," popisuje předseda Sdružení SOVA Zbyněk Veselý.
Samozřejmě nechyběla lákavá cena a inzerát doplňoval celý příběh o tom, jak se údajný řecký zubař musel odstěhovat z Česka, jak potřebuje auto rychle prodat a jak má málo času na komunikaci. Vše bylo sepsáno kostrbatou češtinou s tím, že prodávající preferuje komunikaci v angličtině.
Všechny nezbytnosti včetně předání vozu měla v České republice zajistit kurýrní služba. "Zájemce tentokrát naštěstí po krátké komunikaci správně odhalil zjevné znaky podvodu. Nepřišel tedy o své úspory. Otázkou ale je, kolik dalších zájemců tak předvídavých nebylo," doplňuje Veselý.
Sdružení SOVA navíc přišlo na to, že stejný inzerát údajného zubaře z ciziny se v Česku objevil už před dvěma lety. Shodovala se podobizna v emailovém podpisu i grafika jen naoko vytvořené webové stránky falešného dentisty.
Rozdíl byl jen ve jméně zubaře, které se změnilo z Christiana Alexandera Bodnara na Alexandra Fellingera. A také v autě, které nabízel, před dvěma lety to nebyla Toyota Verso, ale BMW X6.
"Podvodníci změnili též fiktivní přepravní společnost z DPD Spedition na DPDCourier. Stránky přepravní společnosti působí velmi věrohodně, dokonce používají fotky s logy skutečné DPD, nabízejí i zasílání newsletteru, trackování zásilky anebo zveřejňují údajné klienty, mezi nimiž jsou renomované mezinárodní společnosti. Podezření může zájemce pojmout, když se chce podívat na sociální sítě společnosti. Odkazy na jeho stránkách vedou jenom na danou síť, bez konkrétního prolinku na stránky společnosti," přibližuje Veselý.
Jakmile zájemce na fintu skočil a peníze poslal, už se samozřejmě nikdy nikam nedovolal a nenašel ani zubaře ani kurýrní službu.
"Kupující by měli být při nákupu auta opatrní. Nikdy by neměli platit předem bez vyzkoušení a důkladného prověření vozu. Pokud se jim něco na obchodu nezdá, tak by si ho měli důkladně prověřit, anebo ho raději ani neuskutečnit. Podvodníci jsou velmi vynalézaví a snaží se získat si důvěru všemi možnými prostředky," dodává Veselý.