Zima je pro naše auta nejnáročnější období. Posypová sůl u starších aut způsobuje viditelnou korozi, u nových aut pak nenápadně narušuje ochranné vrstvy. Poradíme vám, jak se soli zbavit, aby vám nežrala auto ještě v létě.
Sůl! Nepřítel číslo jedna. Během zimního provozu se dostane i do špatně přístupných míst karoserie a podvozku. "Sůl absorbuje vlhkost a ta je zase hlavním spouštěčem koroze. Kromě karoserie má sůl špatný vliv i na součásti motoru a podvozku, jako například chladič, výfukový systém, brzdové třmeny nebo elektroinstalaci. Pravidelné mytí auta v zimě dokáže tyto škody zmírnit," říká Pavel Foltýn z Auto ESA.
V zimě se ale soli na autě nikdy úplně nezbavíme, protože z myčky opět vyjedeme na posolenou silnici. I když je silnice suchá, sůl z ní stejně práší. Čas na pořádné odsolení přichází až s blížícím se jarem, když silničáři přestanou solit.
Nějaký čas po zimě trvá, než silnice omyje déšť, takže úplné odsolení auta bude záležitostí několika opakovaných mytí.
Jak tedy auto nejlépe zbavíme soli? Začneme v boxu samoobslužné myčky s tlakovou vodou.
Tlaková pistole je nejlepší zbraní proti soli v nepřístupných místech karoserie. Je ale potřeba hodně vody a hodně času! Jako první si vezměte na mušku spáry v karoserii. Propláchněte celý odtokový systém auta, zjednodušeně řečeno propláchněte mu "okapy". Začněte u spár víka zavazadlového prostoru a pokračujte přes svislé a vodorovné spáry dveří. Nezapomeňte na spáry kapoty, prostor pod předním sklem a masku chladiče. Sůl se drží také pod značkami.
Pak je na řadě podvozek. Nejjednodušší je začít s podběhy a koly. Na každé kolo a podběh si vyhraďte dostatek času, aby se voda dostala na všechna místa včetně pružin, tlumičů brzd a dalších součástí osy.
V další fázi vás čekají akrobatické výkony při mytí spodku. Tady nezbývá než mířit tlakovou pistoli na spodek vozu co nejvíce od země. Postupně promyjte oblasti pod levým bokem, pod pravým bokem, pod motorem a pod zavazadlovým prostorem.
Dřepy a pokleky s pistolí kolem auta ukončily fázi předmytí vozu. Dostatek vody by měl zajistit odplavení co největšího množství rozpustné soli. Jenže ostatní nečistoty ze silnice tak snadno rozpustné ve vodě nejsou.
Tlaková pistole sama o sobě není zárukou, že se vůz bude blýskat. Na to jsou potřeba další operace. Je jen na vás, zda mytí dokončíte ručně podle návodu v boxu nebo přejedete někam na čerpací stanici s kartáčovou myčkou.
Důkladné předmytí je ale pro pořádnou jarní očistu nejzásadnější. Kartáčové myčky mají totiž velkou nevýhodu - šetří s vodou. "Moderní kartáčové myčky dnes umí tlakové předmytí, tlakový ostřik spodku, aktivní pěnu, tlakový oplach i nanesení vosku. Auto z nich vyjede pěkně lesklé, ale nepřístupná místa vozu se nepropláchnou tak důkladně, jako to dokáže ručně ovládaná tlaková pistole," potvrzuje Pavel Foltýn z Auto ESA.