Autoservis

Nebezpečný saharský písek na autě. Jak se ho nejlépe zbavit a nezničit si lak

Nebezpečný saharský písek na autě. Jak se ho nejlépe zbavit a nezničit si lak
Ilustrační foto Zdroj: Aloisia Gurtner, ÖAMTC

Déšť v posledních dnech spláchl z ovzduší prach a drobný písek, který doputoval i nad naše území až ze Sahary. Stává se to poměrně často, klidně třikrát nebo čtyřikrát do roka. Pochopitelně k nelibosti motoristů, kteří pak nezřídka najdou svoje auta zasypaná vrstvou hrubého prachu. "Po tomto přírodním jevu je čas na důkladné umytí auta, aby nedošlo k poškození laku,“ říká technik rakouského autoklubu ÖAMTC Florian Merker. Jaké jsou jeho rady?

Základní rada zní: neutírejte písečný prach z auta ručně a za sucha, vetřete si jemné částice do laku a zničíte ho.

Rozhodně byste měli zajet do myčky. Ideálně do té bezkontaktní. "Rozhodně byste měli zvolit program s předmytím, aby se odstranily hrubé nečistoty," říká expert rakouského ÖAMTC Florian Merker a kvůli písku tak doporučuje pořádný oplach.

Myčky většinou doporučují následný postup: hlavní mytí s aktivní chemií - opláchnutí - voskování a vyleštění, které probíhá dalším opláchnutím demineralizovanou vodou se sušícím efektem. Má smysl auto vlastně dvakrát oplachovat a mezitím nanášet vosk? Přečtěte si další rady experta:

Související obsah

​Marker zároveň upozorňuje, že na mytí by měl být dostatek času, po náhlém písečném ataku ale může být u myčky nával. "Před mycími linkami a boxy se proto tvoří dlouhé fronty. Počítejte s čekacími dobami a pokud možno nejezděte do myčky ve špičkách," doporučuje.

"Pyl a saharský prach mohou také ucpat kabinový vzduchový filtr. Stejně byste ho měli pravidelně měnit," přidává další radu.

Po důkladném mytí by měla následovat kontrola laku i oken. Pokud najdete drobná poškození, měli byste si nechat lak odporně ošetřit a škrábance opravit. "Jinak musíte počítat s nákladnými následnými škodami," vysvětluje Merker.

I v případě, že se vašemu autu saharský písek tentokrát vyhnul, neměli byste důkladnou péči opomenout - po zimě je třeba pořádně smýt zbytky soli a nečistoty, které mohou vést k tvorbě rzi.

"Po hlavním mytí s pěnou klidně rovnou zvolte závěrečný oplach s leštěním, bez horkého vosku se obejdete," doporučuje Florian Merker. Pro konzervaci laku je pak podle experta lepší místo automatického programu pořídit tvrdý vosk, který však musíte nanést už ručně po důkladném umytí - je to časově náročnější, ale zase vám auto ochrání na několik měsíců.

Související obsah

​Expert ÖAMTC doporučuje po zimě mycí program s mytím podvozku. "A mytí motoru je lepší svěřit odborníkovi. Pokud si totiž s vysokotlakým čističem v motorovém prostoru pohrajete sami," doplňuje technik.

Po zimě byste měli věnovat péči i interiéru. Základní úkony, jako vysávání a utírání prachu, výrazně zpomalují opotřebení interiéru. "Je lepší se obejít bez sprejů s leskem, protože ty povrchy kloužou. To může mít nežádoucí následky na volantu nebo na pedálech," upozorňuje Florian Merker.

Velkou jarní "údržbu" můžete využít i ke kontrole provozních kapalin a pořádnému úklidu v kufru. Věci, které po zimě už nepotřebujete (řetězy, lopatku, koště apod.), jsou zbytečnou zátěží.

Související obsah

​A jak často byste měli auto vlastně mýt? Většina výrobců doporučuje alespoň základní mytí jednou za týden nebo i častěji podle provozních podmínek.

vak, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události