Mytí auta

Samoobslužné myčky: Jak ušetřit za mytí auta a čeho se určitě vyvarovat

Samoobslužné myčky: Jak ušetřit za mytí auta a čeho se určitě vyvarovat

Moderní samoobslužné myčky s technologií, která kombinuje vysokotlaké pistole a pěnové čističe rostou v Česku jako houby po dešti. Může to být celkem dobrý kompromis mezi klasickou automatickou myčkou s drsnými kartáči a sice šetrnějším, ale dnes velmi drahým ručním mytím někde v obchodním centru. Jak správně umýt auto v takové samoobslužné myčce? Co vlastně potřebujete a čeho byste se měli vyvarovat? Radí experti rakouského autoklubu ÖAMTC.

Klasické kartáčové myčky mají v poslední době velmi silnou konkurenci v mycích boxech se samoobslužným provozem. Nejde už jen o zastrčené a zpustlé boxy s chabou tlakovou pistolí a špinavým kartáčem, ale postupně se i u nás prosazují moderní stání se spoustou mycích programů, dostatečným tlakem wapky i množstvím čistících nástavců.

Auto v takové myčce dokážete umýt skoro stejně dobře a mnohem levněji, než když ho zkrášlit necháte někde v drahém centru ručního mytí. Jak se ale vyznat ve spoustě programů a nástavců? A skutečně je potřebujete všechny? Jak správně postupovat, abyste do takové myčky nenaházeli víc peněz než je opravdu nutné? Rakouský automotoklub dal dohromady několik praktických rad.

"Je důležité nevtírat špínu do barvy kartáčem. Proto má určitě smysl nečistotu předem změkčit a tu nejhrubší jen jemně odstranit vodou. Jestli při tom použijete jen čistou vodu nebo pěnu, to už není tak důležité," radí technik ÖAMTC Florian Merker.

Související obsah

Myčky většinou doporučují následný postup: hlavní mytí s aktivní chemií - opláchnutí - voskování a vyleštění, které probíhá dalším opláchnutím demineralizovanou vodou se sušícím efektem. Má smysl auto vlastně dvakrát oplachovat a mezitím nanášet vosk?

Podle osloveného experta moc ne. "Oplach s leštěním by měl být poslední fází čištění. Filtrovaná voda na sebe naváže poslední částečky nečistot," radí. Opětovné oplachování po nanesení velmi tenké voskové vrstvy je ale podle něj spíš kontraproduktivní. "Po hlavním mytí s pěnou klidně rovnou zvolte závěrečný oplach s leštěním, bez horkého vosku se obejdete," doporučuje Florian Merker. A to nejen kvůli úspoře. "Pokud lak není dokonale čistý, což je u rychlého a krátkého mytí poměrně nepravděpodobné, vosk uzavře zbytkové nečistoty a ty pak na autě vydrží o to déle," tvrdí. "Navíc si navoskujete i okna, takže se vám na nich budou při dešti vytvářet jemné kapičky, které jen tak nestečou a mohou vám zakrývat výhled," dodává Merker.

Související obsah

Zcela bez skvrn podle něj auto nebude ani po leštícím programu. Pokud chcete být pečliví, budete muset vzít do ruky ještě speciální měkoučký leštící hadřík z mikrovlákna.

Pro konzervaci laku je pak podle experta lepší místo automatického programu pořídit tvrdý vosk, který však musíte nanést už ručně po důkladném umytí - je to časově náročnější, ale zase vám auto ochrání na několik měsíců.

Jaký je tedy doporučený postup? Opláchnout auto důkladně vodou, zapnout hlavní mytí s aktivní pěnou (když bude třeba, na odolnou nečistotu použijte měkký kartáč) a po důkladném umytí znovu pořádně opláchnout auto už závěrečným programem s filtrovanou vodou a leštícím účinkem. Doleštění a voskování je lepší dělat ručně.

Související obsah

Tady jsou další rady:

- Držte trysku v dostatečné vzdálenosti: Vysoký tlak by neměl být zásadní problém pro lak nebo skla, ale plastové a gumové díly to může poškodit. Také nemiřte tryskou přímo na brzdy.


- Pokud použijete speciální program s aktivní pěnou na odstranění much a dalšího hmyzu nebo pryskyřice, dejte si na čas. Pěna potřebuje chvíli pauzu, aby začala působit. Nechte odmočit i kola a teprve potom spusťte hlavní mytí. Placený čas totiž běží, i když nemáte stisknutou spoušť pistole!


- Kvůli úspoře času i peněz se vyplácí chodit kolem vozu jedním směrem a začínat vždy u voliče programů. Pistoli držte oběma rukama a hadici udržujte za zády, aby vám nepřekážela. Jestli budete stříkat shora dolů, nebo opačně, to je na vás, jen nezapomeňte, že některá místa vyžadují více času než jiná.


-  Mytí motoru je tabu. Podmínky používání myček zpravidla mytí motoru zakazují kvůli ochraně životního prostředí. Kromě toho může mytí poškodit citlivé elektronické součásti. Mytí tak raději přenechte profesionálům. 



- Pozor na kabriolety! Měkké střechy kabrioletů nesnášejí vysoký tlak a vysoké třecí síly, proto používejte trysku pouze z velké vzdálenosti a velmi opatrně zacházejte i s kartáčem. Měli byste se vyhnout horkému vosku, specializovaní prodejci mají vlastní čisticí a impregnační prostředky na střechy kabrioletů, které jsou vhodnější. Obecně ale platí: látku myjte jen ve chvíli, kdy je to opravdu potřeba,často stačí suché vykartáčování měkkým kartáčem nebo jemné opláchnutí čistou vodou. Ptačí trus nebo pryskyřici ze stromů odstraňte vlhkou houbou co nejdříve.


- Ještě větší pozor na motocykly! Motorky mají spoustu citlivé technologie, která nevydrží vysoký tlak. S velkým standardním kartáčem vyrobeným pro automobily riskujete poškození, navíc řada míst na motorkách je obtížně přístupná. Specializované obchody nabízejí čističe motocyklů, které jsou kompatibilní se všemi použitými materiály. Jednoduše je na začátku ručně nastříkáte na svůj stroj, necháte působit (případně přepracujte vhodnými menšími kartáči) a pak je opatrně a na velkou vzdálenost opláchnete tryskou zapnutou na čistý oplach vodou nebo na oplach s leštěním.

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

K tématu Mytí auta

Důležité Události