Ceny ojetin porostou. A to hlavně těch “mladých“, tedy ročních až tříletých vozidel. Vyplývá to za analýzy společnosti Cebia.
Právě teď je prý ideální příležitost koupit mladou ojetinu za rozumné peníze a v široké nabídce. Dá se totiž očekávat, že ceny lehce ojetých vozů půjdou postupně nahoru, upozorňuje společnost Cebia, která podle dat z trhu zpracovala aktuální Analýzu vývoje cen vozidel.
První důvod je změna strategie leasingových společností. Těm se teď moc nevyplácí posílat na trh s ojetinami dvouletá až tříletá auta z firemních operativních leasingů. Proto omezují krátkodobé programy a mladých ojetin tak bude na trhu méně.
"Reakce leasingových společností povede ke zdražení jak benzínového, tak naftového provedení mladých ojetin, a to zejména ze segmentu nižších středních a středních vozidel, která se nejčastěji využívají v rámci operativních leasingů," tvrdí Cebia.
Leasingovky se zároveň nesoustředí jen na nejlevnější auta, ale podle Cebie se snaží o rozmanitější skladbu flotil. Následně tak na trh zamíří širší nabídka ojetin, ať už se to týká značek, modelů, barev, provedení nebo doplňkové výbavy.
Tím, že na trh nepůjde tolik stejných nebo podobných vozů, konkurence bude slabší a ceny nebudou tak nízké. I tak ale budou dál tvořit drtivou většinu flotil operativních leasingů škodovky.
Druhý důvod jsou stoupající ceny nových aut, ktereá se budou postupně dostávat na trh jako zánovní ojetiny. Vloni cen nových vozů meziročně rostly o 3,24 %. Auta zdražují pomalu, ale dlouhodobě. “Při výhledu do budoucna lze navíc očekávat, že se rostoucí směr vývoje cen nových vozidel nezmění a jeho tempo bude patrně ještě posíleno, a to kvůli stále stoupajícím legislativním požadavkům na výrobce vozidel, kteří jsou nuceni instalovat ve vozidlech stále složitější a dražší techniku,“ doplňuje za společnost Cebia Barbora Minksová.
Cena čtyřletých ojetin loni meziročně vzrostla o 3,22 % Na konci roku ale zase začala padat kvůli velké nabídce na trhu hlavně u vozů střední a vyšší třídy. Pokles ceny byl ale podle analýzy trhu přechodný.
Třetí důvod je zastavení růstu prodejů nových aut, který se potvrdil na konci loňského i na začátku letošního roku. I to postupně ovlivní situaci na trhu mladých ojetin a ceny se budou zvyšovat.
"Po zvážení všech ukazatelů a dat z trhu lze říci, že ceny mladých ojetin postupně porostou, a to zejména těch, které jsou do třech let stáří," dodává Minksová.
Podle dat Cebie už vloni rostla cena benzínových ojetin, u dieselů naopak cena mírně klesla. Další pád cen ale čekat prý nelze, protože období, kdy nabídka dieselových ojetin výrazně převyšovala poptávku, skončilo.
Zdražení se týká i ostatních pohonů. Tak například Dacia Dokker v užitkovém provedení Ambiance s továrním LPG motorem o objemu 1.6 litru dosáhla meziročního nárůstu ceny o 13,61 % a “elektrický“ Volkswagen Golf s výkonem 100kW zdražil o 5,36 %.
Loňský vývoj na trhu čtyřletých aut podle segmentů:
Mini a malá vozidla – nárůst ceny o 7 %
Nejprodávanějším modelem tohoto segmentu byla vloni nv případě čtyřletých aut Škoda Fabia s motorem 1.0 TSI a výbavě Ambition, následovaná vozy Renault Clio a Dacia Sandero, která odsunula Hyundai i20. Tři nejprodávanější vozy přitom tvořily 58,88 % tohoto segmentu, který zhruba pětinový podíl na celém trhu čtyřletých ojetin.
Ceny vozidel v segmentu dlouhodobě rostou hlavně kvůli nedostatku kvalitních vozů. Vloni se meziročně zvýšily o 7 %. Nejvíce podražil Renault Clio, a to o 8,72 %. Cena Škody Fabie vloni meziročně vzrostla o 7,11 %.
Nižší střední a střední třída – pokles ceny o 0,21 %
Největší podíl měla v této kategorii u čtyřletých aut tradičně Škoda Octavia, jejíž podíl stoupl na 31,73 %. Následovaly Škoda Rapid a Hyundai i30.
Polovina čtyřletých ojetin na trhu v tomto segmentu jsou škodovky. Uvedení nového modelu Scala by mohl zlevnit ojeté rapidy, ale cena oktávek zase mírně rostla.
Segment zabírá zhruba třetinu celého trhu.
MPV vozidla – nárůst ceny o 5,13 %
Největší podíl v daném segmentu měla Dacia Dokker, která vloni o fous přeskočila dlouhodobou jedničku Hyundai ix20. Mezi tři nejvíce zastoupené vozy se poprvé propojoval VW Caddy, který odsunul Citroën Berlingo na čtvrté místo.
Segment je významně ovlivněn dlouhodobě stagnujícím zájmem o MPV a automobilky je postupně stahují z nabídek. Průměrná cena u čtyřletých MPV vloni meziročně rostla o 5,13 %
SUV a terénní auta – nárůst ceny o 7,17 %
Nejprodávanějším čtyřletým modelem v kategorii SUV a terénních vozidel byla v posledním roce Dacia Duster (8,77 %) následovaná vozy Peugeot 2008 a Hyundai Tucson.
Segment zaujímá zhruba 30 % trhu a přes drobnou ztrátu oproti předchozímu období si stále drží velmi silnou pozici mezi ostatními segmenty.
Průměrná cena za celý loňský rok meziročně rostla o 7,17 %, ale na samotném konci roku pak poměrně výrazně klesla.
Celý segment je stále ovlivněn silně rostoucím zájmem o vozy SUV. Od počátku roku 2015 se podíl těchto vozů v rámci celého trhu zdvojnásobil.
Vyšší střední a ostatní vozidla – pokles ceny o 1,04 %
Největší podíl měla v tomto segmentu čtyřletých ojetin Škoda Superb (42,72 %) následovaná modely Mercedes třída E a BMW řada 5. Tři nejprodávanější vozy loni významně posílily a tvořily již téměř tři pětiny prodejů (58,91 %). Celkově má však kategorie na českém trhu čtyřletých vozidel tradičně jen malý podíl.
Projevuje se vliv tlaku v sousedním Německu na tzv. čistá centra měst při výběru typu motoru kupovaného ojetého vozidla, a protože ojetá vozidla s dieselovým motorem v nabídce v tomto segmentu převažují, způsobuje to tlak na snížení jejich ceny.
U ekonomicky silnějších zájemců o koupi vozu tohoto segmentu se projevuje zvýšený zájem o nákup nového vozu oproti zakoupení ojetého, což způsobuje pokles cen ojetin, dodává studie společnosti Cebia.