Auta nikdy neviděl a nikdy je neuvidí, přesto je dokáže do detailů popsat. Jeho největší láskou jsou náklaďáky Tatra. Nemůže se z nich podívat na silnici, Petr Haluška je totiž slepý. I tak si splnil sen a s pomocí instruktorů zvládá tatrovácké kolosy řídit.
“Vztah k Tatře mám dlouho, od té doby, co jsem začal vnímat automobily,“ popisuje Petr. Jako nevidomý vnímá auta po svém. Hmatem a sluchem – nechá si o nich vyprávět, poslouchá videa z YouTube a studuje každý detail.
Díky tomu dokáže Tatry dokonale popsat. A nejen to. Umí je i řídit. “Petr je kouzelnou osobností s neuvěřitelnou životní energií. Přestože vidí jen tmu, doslova září úsměvem a optimismem. Když vyslovil přání řídit Tatru, neváhali jsme ani sekundu a šli do akce,“ popisuje Jiří Hanulík z ostravského Centra bezpečné jízdy Libros.
Právě tam nevidomému Petrovi splnili sen a umožnili mu usednout za volant nové Tatry Phoenix. Šéf centra Dalimil Frič ho seznámil s vozem, vysvětlil mu ovládání a vyrazili na projížďku po asfaltové části polygonu. Instruktor popisoval Petrovi cestu, říkal mu, co ho čeká a co má dělat. Svým komentářem nahradil Petrovy oči.
Mezi Petrem a Dalimilem panuje naprostá důvěra. Bez ní by to nemohlo fungovat. “Zkuste si někdy zavřít oči a dojít poslepu třeba z kuchyně do koupelny. A co teprve řídit nákladní automobil jen podle hlasu instruktora a vnitřní intuice! Je to opravdu hodně náročné. Ale je to o něco jednodušší, když si nevidomý jezdec a instruktor naprosto věří, prožívají stejný moment stejným způsobem, mají pokoru jeden k druhému, k vozidlu, k dané situaci a k trati,“ doplňuje Jiří Hanulík. “Stejně doteď nedokážeme uvěřit, že je to možné, a obdivujeme Petra za jeho vášeň.“
Petr už zkoušel řídit Tatru 813, samozřejmě mimo veřejné komunikace. I Phoenixe si hodně pochvaloval. A hned do detailů probral, jak se mu s ním jelo, řadilo, brzdilo. Všechno prožil a cítil. “Je to hodně navoněný. Až moc nový. Ale řízení je hodně citlivé a brzdy mě hodně překvapily. Cítil jsem se bezpečně,“ popisoval svoje dojmy.
A pak vyslovil další přání, rád by s Tatrou vyrazil do terénu. I to mu při některé z příštích návštěv na ostravském polygonu umožní. V plánu je i jízda na smykové desce a v aquaplanningové vaně.
Na jeho jízdu se můžete podívat v úvodním videu. V tom následujícím se zase můžete přesvědčit, že Petr zná Tatry skutečně do posledního šroubku. Svému nevidomému kamarádovi na něm po hmatu popisuje vojenský speciál s mobilním mostem na podvozku T-815, který sám nikdy neviděl. Přesto o něm vypráví, jako by jej dokonale znal: