Brzdy jsou nejdůležitější bezpečnostní prvek v autě. Když se na ně nemůžete spolehnout, znamená to obrovské riziko. Poradíme vám, jak poznat, že je čas na kontrolu a výměnu.
Jak dlouho vydrží brzdy u vašeho auta? Podle čeho poznáte, že nefungují správně? Přečtěte si několik následujících rad.
“Většina moderních vozů má kotoučové brzdy. Pokud ne na všech čtyřech kolech, tak alespoň vpředu. Přední brzdy vykonávají nejvíc práce. Proto jsou brzdové kotouče vpředu větší než vzadu. Kotoučové brzdy na rozdíl od bubnových mají tu výhodu, že si jejich kontrolu můžeme provést sami velmi snadno, když se nám něco nezdá,” vysvětluje Pavel Foltýn z Auto ESA.
Kdy bychom měli kontrolovat brzdy?
Brzdy byste měli nechat zkontrolovat v servisu v rámci pravidelných prohlídek předepsaných výrobcem. V čase mezi prohlídkami je můžete zkontrolovat preventivně při výměně pneumatik nebo v případě nějakých problémů. O jaké problémy se jedná? Může se vám zdát, že vůz hůř brzdí. Můžete slyšet skřípání nebo jiné nezvyklé zvuky. Při brzdění vám může vibrovat volant či brzdový pedál. Nebo pedál může mít dlouhý nebo naopak krátký zdvih. Vůz také může při brzdění táhnout na stranu. Ve všech těchto případech byste neměli odkládat návštěvu servisu.
Jak se brzdy opotřebovávají
Kotoučové brzdy zpomalují a zastavují vaše auto pomocí brzdových třmenů, destiček a kotoučů. Když stlačíte brzdový pedál, třmeny tlačí destičky do brzdových kotoučů a mění kinetickou energii vozu pomocí tření na teplo. To, co zastavuje vaše auto, je tření. Jak se destičky opírají do kotoučů, pomalu se vzájemně opotřebovávají. Prach, který se usazuje na kolech, pochází z brzdových destiček a brzdových kotoučů. Největšímu opotřebení na brzdách podléhají brzdové destičky. Druhým v pořadí je brzdový kotouč.
Jak poznat, že je čas na výměnu destiček
Úplně sjeté brzdové destičky vydávají kovový zvuk a vůz přestává brzdit. Až do této fáze bychom to však neměli nechat dojít.
Brzdové destičky u dražších vozů mají v sobě v kritické hloubce zalitý drátek, který je spojený s kontrolním systémem vozidla. Když dojde vlivem opotřebení k přerušení drátu rozsvítí se kontrolka brzd nebo se objeví hláška na palubním počítači.
U levnějšího provedení je hlášení opotřebení destiček akustické. V destičkách je v kritické hloubce plech, který začne při styku s kotoučem vydávat hlasitý zvuk tření.
Pokud máte destičky bez hlásiče, jste odkázáni na vizuální kontrolu.
Jak se provádí vizuální kontrola brzd
Když máte odmontované kolo například v pneuservisu, zaměřte se na tloušťku třecí vrstvy na destičkách ve třmenu. Ta by měla být minimálně 3 mm a měla by být stejná na obou destičkách. Zkontrolujete také kotouč, zda je ve třecí ploše hladký a nemá modrou barvu, kterou způsobuje přehřátí. To může způsobovat vadný třmen, který stále tlačí destičky na kotouč. Také zkontrolujete, zda neuniká brzdová kapalina a neznečišťuje třmeny. Pokud nemáte odmontované kolo, můžete si posvítit na brzdové destičky ve třmenech mezerou mezi paprsky kol. Takto se dá rychle určit, zda je nemáte sjeté až “na plech”.
“Rychlost opotřebení brzdových destiček a kotoučů závisí především na stylu jízdy. Zpomalit opotřebení můžete předvídáním a využíváním brzdění motorem. Vyhnete se tak prudkému bržděním, které brzdy nejvíce zatěžuje a opotřebovává,” radí Pavel Foltýn z Auto ESA a dodává: “Brzdy jsou nejdůležitější součástí vašeho vozu. Tím, že jim budete věnovat pozornost odhalíte včas závady, budete v bezpečí a ušetříte peníze.”