Sníte o obytném autě, ve kterém budete cestovat po Česku či po světě? Jestli nechcete přijít o iluze, radši se na následující video ani nedívejte. Dva obytné vozy v něm absolvovaly nárazové zkoušky. A nedopadly vůbec dobře.
Tenhle test šokuje. Drtí jakékoliv představy o bezpečnosti v obytných vozech. Obytňáky totiž nepodléhají stejným bezpečnostním standardům jako osobní auta, většinou neprocházejí nárazovými zkouškami. Švédská dopravní společnost Trafikverket se proto rozhodla je takovému crash testu podrobit, aby ukázala, co skutečně vydrží při kolizi. Výsledek se dá shrnout stručně: Skoro nic.
Nárazovým testem prošly dva obyťnáky – jeden má kabinu od automobilky a obytný prostor od specializovaného výrobce, druhý má celou nástavbu integrovanou.
Při zkoušce poslali oba vozy proti bariéře rychlostí 64 km/h. S ohledem na hmotnost obytných vozů Trafikverket vypočítal, že by to odpovídalo havárii průměrného osobního auta v rychlosti 90 km/h. Test simuloval čelní náraz levou přední částí. V autech byly připoutané figuríny představující čtyřčlennou rodinu.
Ani jeden z obytňáků si nevedl dobře. Ve vozu s originální “dodávkovou“ kabinou by podle společnosti Trafikverket určitě nepřežil řidič, podle následků srážky je ale evidentní, že ani ostatní členové posádky rozhodně nejsou v takovém autě v bezpečí.
V druhém voze je výsledek ještě horší. Plně integrovaná nástavba se po nárazu celá utrhla z podvozku. Je vidět, jak se bortí interiér a létají kusy nábytku a další předměty. Deformační zóny chybí, většina konstrukce je ze dřeva.
Trafikverket chce teď apelovat na výrobce obytných automobilů, aby bezpečnosti věnovali větší pozornost. Zároveň jedná s organizací Euro NCAP, která provádí oficiální nárazové zkoušky, aby i testy obytných vozů byly běžnou praxí. Majitele karavanů vyzývá, aby ve vozidlech během jízdy alespoň nenechávali nezajištěné předměty, které by se v případě havárie volně pohybovaly interiérem a zvýšily riziko zranění posádky.
Trafikverket se pro test rozhodl po několika smrtelných nehodách obytných vozů, ke kterým ve Švédsku v poslední době došlo. Rizika se zvyšují s tím, jak roste popularita karavanů a obytňáků, v severské zemi za poslední čtyři roky vzrostly jejich prodeje o polovinu. Také v Česku přibývá lidí, kteří si obytné vozy pořizují nebo půjčují na dovolenou.