Je to dost nebezpečný nešvar, který je typický pro české silnice. Řidiči velmi často nedodržují bezpečnou vzdálenost, naopak se lepí na zadek autu před sebou. A když náhodou někdo rozestup drží, dříve či později do mezery vjede jiný nezodpovědný šofér.
Nedodržování bezpečné vzdálenosti je čtvrtou nejčastější příčinou nehod na českých silnicích. Vloni se kvůli tomu stalo 7740 havárií, přitom třeba alkoholu v krvi řidičů policisté připisují “jen“ 4626 nehod.
Všichni to známe, jedete po silnici nebo dálnici a vzadu se na vás lepí jiné auto. Často to končí nehodou, řidiči, kteří nedodržují bezpečnou vzdálenost, nedokáží včas reagovat na náhlou a situaci.
Když vozidlo před vámi začne brzdit, vy nezačnete brzdit ve stejném okamžiku, ale se zpožděním. To je způsobeno vaší tzv. reakční dobou (doba kdy zpozorujete podnět k brzdění a přendáte nohu z plynu na brzdový pedál). Reakční doba je při dobré kondici cca jedna sekunda, avšak často je delší (nižší pozornost při monotónní jízdě na dálnici, únavě, telefonování, rozhovor se spolucestujícím...). Přitom jen za dvě sekundy ujedete při 130 km/h vzdálenost 72 metrů. To je délka cca 18 vozidel, varuje Besip.
Smrtící může být obzvlášť kombinace s dalším nešvarem - nedostatečnou pozorností za volantem, což je vůbec nejčastější příčina srážek (vloni přes 17 tisíc nehod).
Jaká je brzdná a reakční dráha vozidel na různém povrchu?
Dodržování bezpečné vzdálenosti nedělá problém jen českým řidičům. Společnost Volkswagen Užitkové vozy si nechala udělat průzkum, podle kterého je “lepení na zadek“ jednou z nejčastějších příčin nehod dodávek na britských silnicích. Každý týden je při nich zraněno 10 lidí.
Nejčastěji ke srážkám dochází na dálnicích.
V Británii hrozí za nedodržení bezpečné vzdálenosti pokuta v přepočtu necelé 3.000 korun a tři trestné body. V nejhorších případech ale může vést až k zákazu řízení nebo dokonce trestu odnětí svobody v případě nehody. Minimální bezpečnou vzdálenost za vozidlem zákony upravují i například v Německu, Rakousku, Polsku, Itálii, ve Francii, Švédsku a na Slovensku.
U nás je definice v zákoně jen obecná:
Vzdálenost mezi vozidly
(1) Řidič vozidla jedoucí za jiným vozidlem musí ponechat za ním dostatečnou bezpečnostní vzdálenost, aby se mohl vyhnout srážce v případě náhlého snížení rychlosti nebo náhlého zastavení vozidla, které jede před ním.
(2) Řidič motorového vozidla o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3 500 kg, jízdní soupravy, jejíž celková délka přesahuje 10 m, a zvláštního vozidla2) musí mimo obec zachovávat za vozidlem jedoucím před ním takovou vzdálenost, aby se předjíždějící vozidlo mohlo před něj bezpečně zařadit; to neplatí, připravuje-li se k předjíždění, při předjíždění a při souběžné jízdě.
Související obsah
V současné době je ale v mezirezortním řízení návrh, aby nedodržování bezpečné vzdálenosti bylo postihováno v přestupkovém řízení. “Rádi bychom, aby se do novely zákona skutečně promítla smysluplná podoba definice bezpečné vzdálenosti, protože její dodržování je jedním z nejdůležitějších principů bezpečné jízdy. Pokud se totiž řidič vyskytne v situaci, kdy bude muset rychle zabrzdit, aby se vyhnul nárazu do vozidla před sebou, které nečekaně zpomalí, zastaví či se srazí s někým jiným, potřebuje jeho mozek na zpozorování, zpracování informace a reakci určitou dobu, stejně jako pak auto nebo motorka na zabrzdění,“ uvedl Libor Budina, manažer Road Safety Autoklubu ČR.
Jak správně dodržovat bezpečnou vzdálenost?
Bezpečná vzdálenost by na suché vozovce měla odpovídat dráze, kterou ujedete za dvě vteřiny. Nemusíte nijak složitě vypočítávat metry z aktuální rychlosti vašeho vozidla. Jestliže vozidlo před vámi mine například dopravní značku, pokud dodržujete bezpečný odstup, tak na úroveň této značky dojedete nejdříve za dvě vteřiny po něm. Stačí při tom jen počítat “jednadvacet, jednadvacet".
“Pokud však vozidlo vpředu narazí nebo se například srazí s protijedoucím vozidlem, je dvousekundová vzdálenost nedostatečná. Proto se doporučuje přidat rezervu a počítat sekundy tři,“ dodává Budina.
Na mokré nebo zasněžené vozovce odborníci doporučují spíš čtyři nebo i deset vteřin. A delší rozestup by měli dodržovat i řidiči starších aut s méně účinnými brzdami.
Podívejte se, jak dopadlo srovnání brzdné dráhy osobního auta s motorkou a kamionem v režii Besipu:
Řada řidičů sice odstup dodržuje, ale do mezery jim často vjíždějí jiní šoféři, kterým bezpečné rozestupy nic neříkají. Experti pak radí nereagovat vztekle, nemstít se, místo toho v klidu přibrzdit a rozestup zase zvětšit. Někdy to chce ale opravdu pevné nervy.
A platí také: “Když se řidič dostatečně nevěnuje řízení, pak i bezpečná vzdálenost je malá.“