Hodnota klasických vozů na trhu stále roste. A největší zájem je o vozy z někdejšího socialistického bloku. Například nadprůměrně zachovalá Škoda 120L z roku 1988, která se koncem osmdesátých let dala pořídit za necelých 64 000 československých korun, si letos našla nového majitele za necelých 100 tisíc. Nemáte doma podobný poklad?
Třicet let od sametové revoluce se do kurzu vrací auta, ze kterých měli západní novináři v osmdesátých letech legraci. Auta, kterých se lidé po revoluci houfně zbavovali, aby si mohli koupit technicky vyspělejší modely západních výrobců, jsou dnes mezi sběrateli a milovníky aut klasické konstrukce nedostatkovým zbožím, jehož cena pochopitelně stoupá.
Vozy z Československa nebo dalších zemí východního bloku jsou trhákem. V Mototechně Classic, která se specializuje na prodej sběratelských vozů, tvoří téměř 65 % všech zobchodovaných aut.
Nejoblíbenější značkou mezi veterány je stejně jako u nových aut tuzemská Škoda. “Je zajímavé, že téměř 47 % vozů, které Mototechna Classic prodá, jsou právě kdysi opovrhované škodovky. Zachovalé stopětky, stodvacítky nebo už modernější Favority dnes stojí častokrát víc, než za kolik je pořizovali jejich původní majitelé v tehdejší Mototechně,“ říká Stanislav Gálik, ředitel inovační laboratoře AuresLab, která mapuje cenové úrovně trhu ojetin.
Investiční potenciál klasických aut potvrzují také analytici ”S tím, jak se částečně mění celkové vnímání investic, vyhledávají zákazníci jako doplnění svého portfolia i takové, které si mohou ’užívat’. Jedná se především o nemovitosti, umění nebo právě klasické vozy. Nemovitostního potenciálu využívají movitější klienti, zatímco u klasických aut může investice začínat třeba na sto tisících korunách, ale může se vyšplhat řádově do vysokých desítek až stovek milionů,“ popisuje Petr Dufek, analytik ČSOB.
Zachovalý kabriolet Škoda Felicia se ještě před několika lety dal sehnat řádově okolo tří set tisíc korun. ”Dosud jediná, která prošla nabídkou Mototechny Classic, se koncem loňského roku prodala za 599 000, což ukazuje vysoký potenciál zhodnocení,“ potvrzuje Stanislav Gálik.
Zájem o retrovozy potvrzuje i jednatel společnosti Metalex Petr Bold: ”K padesátému výročí naší společnosti připravujeme retro edici pěti kusů vozu MTX Roadster, který vychází ze Škody Favorit. Tři z nich jsme pro úpravu kupovali právě v Mototechně Classic. Sehnat dnes zachovalý Favorit není nic jednoduchého, protože poptávka po nich neustále roste a počet těch, které jsou pro přestavbu na MTX Roadster vhodné, se neustále snižuje.“
Obchod s veterány je specifický po více stránkách, klasickým výkupem na pobočce Mototechna Classic pořídí pouze 20 % vozů, zbytek aktivně vyhledává. Prodej také trvá výrazně delší dobu, v průměru 77 dní. To je více než dvojnásobek oproti běžným ojetinám.
”V současnosti nabízíme 24 vozů a pro letošní rok plánujeme držet nabídku zhruba 30 aut. Více už z důvodu náročnosti přípravy do prodeje není udržitelné,“ vysvětluje Petr Vaněček, provozní ředitel skupiny AURES Holdings, která značku Motechna Classic provozuje.