Škoda Auto

Fabia najezdila milion kilometrů! Jaký škodovácký motor to vydrží?

Fabia najezdila milion kilometrů! Jaký škodovácký motor to vydrží?
Zdroj: Škoda BaH

Škoda Fabia byla vyrobena v roce 2003, tedy ještě před modernizací úplně první generace. Od té doby jezdila jako taxík. Většinou poskakovala po městě, přesto zvládla bez závady jezdit šestnáct let a nedávno překonala milion kilometrů. A sloužit bude dál.

Fabii si před šestnácti lety pořídil Mirsad Čosič, taxikář a majitel přepravní firmy z Bosny a Hercegoviny. Auto vozilo pasažéry převážně po historickém městě Tuzla a jeho okolí. Před časem jeho majitel natočil, jak tachometr překonává 999.999 najetých kilometrů a na milionu se vynuluje.

“Chtěl jsem koupit osvědčené, kvalitní a cenově dostupné auto, ani jsem si nedokázal představit, jak dlouho mi bude sloužit,” vzpomíná na rok 2003 Čosič. Od té doby prý neměl jedinou závadu, absolvoval pouze servisní prohlídky a pravidelnou údržbu. Kromě výměny běžných opotřebených dílů nebyla nutná žádná větší oprava. “A to auto jezdilo v náročných městských podmínkách stylem brzda-plyn,” dodává pyšný majitel.

Související obsah

Fabie má pod kapotou dieselový motor. Ale žádné “tédéíčko”, nýbrž atmosférický čtyřválec 1.9 SDI (Suction Diesel Injection / Saugdieseldirekteinspritzung). Tedy levnější a jednodušší verzi, kterou koncern VW tehdy vyráběl.

Je to docela lenoch (výkon 47 kW při 4000 otáčkách za minutu, maximální točivý moment 125 Nm při 1600 1/min), který má zvlášť v kopcích co dělat. Z nuly na sto se rozjede za dlouhých 18,6 vteřiny a předjíždění si musí řidiči hodně dobře rozplánovat.

Ale má jiné výhody - je to houževnatý, jednoduchý a i díky tomu nenáročný a evidentně spolehlivý. Když už se rozjede, perfektně drží rychlost i otáčky. Oficiální kombinovaná spotřeba byla udávána pod pěti litry nafty, ale dá se s ním jezdit i pod čtyři.

Stopku motorům SDI vystavily emisní normy. Fabie s ním sjížděly z linek do roku 2005, s trochu výkonnější verzí (50 kW) jezdily i Škody Octavie Tour či čtyřkové golfy. Se slabší 1.7 (44 kW) zase Volkswageny Polo a Lupo nebo Seat Arosa. Dvoulitry byly v nabídce pro VW Caddy a Golf V.

Definitivní konec pro SDI znamenal rok 2010 a norma Euro V.

Majitelé vozů, kteří si auta s touto jednotkou nechali, si mohou mnout ruce, možná s nimi najezdí milion kilometrů jako pan Čosič. Ten prý ve své Fabii bude jezdit dál.

Související obsah

Od bosenského importéra škodovek dostal za věrnost roční bezplatný servis i nový přístrojový panel, aby mu na počítadle nesvítilo jen šest pomlček. Čas strávený ve Fabii mu mají připomínat nové hodinky a kdyby si to přece jen rozmyslel, dealer mu předal i šek v hodnotě zhruba 75 tisíc korun na nákup nového auta.

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události