Stočený tachometr, vozidlo v exekuci, nebo auto svařené z dílů několika jiných vozů. To všechno jsou nástrahy, které mohou čekat na zájemce o ojeté auto. A existuje celá řada dalších vad či překážek, kvůli kterým může kupující prodávajícímu naletět.
Možností, kde prodávající může uvést o voze nepravdivý údaj, či zamlčet důležitou skutečnost, je bohužel celá řada. Při nákupu ojetého vozu ”z ulice“ má zájemce jen minimum možností, kde a jak si fakta ověřit.
Ani nákup v autobazaru nemusí být bezproblémový, ale velcí prodejci tvrdí, že rizika umí eliminovat. ”Dlouhodobě na výkupu odmítáme 60 až 70 % automobilů, u Mototechny Classic dokonce více než 95% právě proto, že mají určitou vadu, kvůli které bychom je nemohli dále nabídnout našim zákazníkům,“ popisuje Karolína Topolová, generální ředitelka skupiny Aures Holdings provozující síť autobazarů AAA Auto.
Profesionální prodejci mají při výkupu definovaný postup, jak se problémových aut vyvarovat. Co u nich prověřují a na co nejčastěji narazí?
Fyzické vady
Oblasti, které mohou představovat největší riziko, jsou tři. První z nich jsou možné fyzické vady. Výkupčí prověřují hlavně motor, lak, podvozek, brzdovou soustavu nebo podezření na neodborné zásahy do karoserie po vážných nehodách. Hrozí totiž, že vůz mohl být poskládán z několika jiných automobilů.
Kontrolují se i případné odlišnosti reálného stavu vozu od zápisu ve velkém technickém průkazu, jako jsou nehomologované ochranné rámy na masce, odlišný zális (ET) kol, jiná světla nebo neschválené folie proti slunci. I tunning a chiptunning snižují prodejnost vozu a tím jeho hodnotu.
Právní vady
Druhým segmentem jsou vady právní, které jsou při prodeji “na ulici” nejhůře odhalitelné, protože vyžadují znalosti zákonů, různých rejstříků i právní praxe. Velmi časté bývají nabídky vozu v exekuci.
Enormně rizikové jsou vozy, které mají v technickém průkazu mnoho záznamů o změně majitele v krátkém časovém sledu a poslední majitel je například s trvalým bydlištěm na úřadě.
Na trhu se bohužel objevují i vozy, které majitel má na leasing anebo se jedná o totální likvidaci v jiné zemi. A může jít i o vozy odcizené v tuzemsku i v zahraničí, i když jejich množství v posledních letech rapidně kleslo.
Stočené tachometry
Poslední, velmi dobře známou oblastí, jsou stočené kilometry. Stát se problematiku snaží řešit různými regulacemi už řadu let. Problémem je rozdílný přístup v různých evropských zemích a u dovážených aut je tak mnohdy velmi složité dohledat ověřené údaje. ”V AAA Auto používáme při výkupu hned několik nástrojů k tomu, jak případně stočený vůz odhalit. Patří mezi ně například prověřování všech dostupných databází,“ dodává Topolová.
Odborníci důrazně doporučují podniknout maximum kroků k tomu, aby si kupující ověřil pokud možno co nejvíce faktů o prodávaném voze.