Automobilky investují do zvýšení bezpečnosti velké peníze a podle testů Euro NCAP posádky automobilů nebyly nikdy v historii tak dobře chráněné. Přesto pořád existují velké rozdíly mezi nejlépe hodnocenými modely a největšími propadáky. Podívejte se, která nová auta jsou nejbezpečnější, a která měla naopak při zkouškách nejhorší skóre.
Od loňského zpřísnění bezpečnostních zkoušek organizace Euro NCAP prošlo oficiálním testem 44 nových modelů. Tohle je žebříček vozů s nejlepšími výsledky sestavený magazínem What Car?
10. - 12. Mercedes-Benz třídy B
Ochrana dospělých: 96 %
Ochrana dětí: 90 %
Ochrana chodců: 78 %
Bezpečnostní systémy: 75 %
Celkové skóre: 339 (ze 400)
Už v základu má automatické nouzové brzdění nebo třeba systém sledování únavy řidiče. Velmi dobré výsledky má jak v ochraně dospělých, tak dětí.
10. - 12. Seat Tarraco
Ochrana dospělých: 97 %
Ochrana dětí: 84 %
Ochrana chodců: 79 %
Bezpečnostní systémy: 79 %
Celkové skóre: 339 (ze 400)
Sedmimístné SUV dostalo v testech plný počet pěti hvězd stejně jako jeho koncernový sourozenec Škoda Kodiaq. Seat ale má o něco lepší ohodnocení v ochraně dospělých, dětí i chodců.
10. - 12. Mazda 3
Ochrana dospělých: 98 %
Ochrana dětí: 87 %
Ochrana chodců: 81 %
Bezpečnostní systémy: 73 %
Celkové skóre: 339 (ze 400)
Třetí model, který dostal 339 bodů ze 400 možných. Má skvělé výsledky v ochraně posádky, mírně ztrácí za bezpečnostní asistenty. What Car? Mazdu 3 hodnotí jako auto s nejtišším a nejpříjemnějším interiérem ze všech rodinných aut.
9. Lexus UX
Ochrana dospělých: 96 %
Ochrana dětí: 85 %
Ochrana chodců: 82 %
Bezpečnostní systémy: 77 %
Celkové skóre: 340 (ze 400)
Nejmenší SUV od Lexusu má v každé verzi ve výbavě balíček Safety System Plus, který zahrnuje adaptivní tempomat, asistenci pro udržení v jízdním pruhu či rozpoznávání dopravních značek.
8. Škoda Scala
Ochrana dospělých: 97 %
Ochrana dětí: 87 %
Ochrana chodců: 81 %
Bezpečnostní systémy: 76 %
Celkové skóre: 341 (ze 400)
Scala má v testech bezpečnosti výborné výsledky. Je to cenově dostupné auto, prostornější než Golf a je k dispozici s nejnovějšími bezpečnostními technologiemi koncernu VW. “Všestranný model by měl být na užším seznamu každého, kdo chce koupit rodinný hatchback,” dodává magazín What Car?
Podívejte se na záznam zkoušek Škody Scala:
5. - 7. Toyota RAV4
Ochrana dospělých: 93 %
Ochrana dětí: 87 %
Ochrana chodců: 85 %
Bezpečnostní systémy: 77 %
Celkové skóre: 342 (ze 400)
Kromě výborné bezpečnosti experti vysoko hodnotí i hybridní ústrojí, díky kterému velké SUV vypouští do ovzduší méně CO2 než napříkald litrový Ford Fiesta.
5. - 7. Toyota Corolla
Ochrana dospělých: 95 %
Ochrana dětí: 84 %
Ochrana chodců: 86 %
Bezpečnostní systémy: 77 %
Celkové skóre: 342 (ze 400)
Nová generace hatchbacku Corolla dostala stejně bodů jako velká RAV4. Corolla je nejspíš nejlepší hybrid, který je aktuálně na trhu.
5. - 7. Audi Q3
Ochrana dospělých: 95 %
Ochrana dětí: 86 %
Ochrana chodců: 66 %
Bezpečnostní systémy: 85 %
Celkové skóre: 342 (ze 400)
Q3 má jedno z nejvyšších hodnocení bezpečnostních asistenčních systémů. V základu má sledování slepého úhlu či pokročilou asistenci pro udržení v jízdním pruhu. Naopak za ochranu chodců v případě nárazu poztrácelo Audi docela dost bodů.
4. Volkswagen T-Cross
Ochrana dospělých: 97 %
Ochrana dětí: 86 %
Ochrana chodců: 81 %
Bezpečnostní systémy: 80 %
Celkové skóre: 344 (ze 400)
T-Cross je nejmenší SUV Volkswagenu, za slušnou cenu nabízí hodně povedený mix. Nejen v oblasti bezpečnosti, ale je to zároveň praktické pohodlné auto, které se dobře řídí.
3. Lexus ES
Ochrana dospělých: 91 %
Ochrana dětí: 87 %
Ochrana chodců: 90 %
Bezpečnostní systémy: 87 %
Celkové skóre: 345 (ze 400)
Luxusní, moderní, pohodlný, úsporný, bezpečný. To je sedan vyšší střední třídy Lexus ES.
2. Tesla Model 3
Ochrana dospělých: 96 %
Ochrana dětí: 86 %
Ochrana chodců: 74 %
Bezpečnostní systémy: 94 %
Celkové skóre: 350 (ze 400)
Tesla si potrpí na technologie a oblasti bezpečnosti se to projevuje hlavně na vysokém hodnocení za bezpečnostní asistenty. Ani v přímé ochraně posádky v případě nehody však rozhodně nezaostává.
1. Mercedes-Benz třídy A-Class
Ochrana dospělých: 96 %
Ochrana dětí: 91 %
Ochrana chodců: 92 %
Bezpečnostní systémy: 75 %
Celkové skóre: 354 (ze 400)
Mercedesy první desítku otevírají i zavírají. Nejnovější generace třídy A má v testech Euro NCAP nejvyšší skóre ze všech modelů, které prošly zkouškou po zpřísnění standardů na začátku loňského roku. Přitom jde o nejlevnější Mercedes, základní verze A 150 se dá pořídit pod půl milionu korun.
Na závěr dva modely, které v testech Euro NCAP propadly a za bezpečnosti posbíraly nejnižší skóre:
Jeep Wrangler
Ochrana dospělých: 50 %
Ochrana dětí: 69 %
Ochrana chodců: 49 %
Bezpečnostní systémy: 32 %
Celkové skóre: 200 (ze 400)
Wrangler získal v testech Euro NCAP jen jednu hvězdu. Podle výsledků je konstrukce palubní desky rizikem pro cestující na předních sedadlech a karoserie by nejspíš neodolala tvrdším nárazům zpředu.
Fiat Panda
Ochrana dospělých: 45 %
Ochrana dětí: 16 %
Ochrana chodců: 47 %
Bezpečnostní systémy: 7 %
Celkové skóre: 115 (ze 400)
Panda nedostala ani hvězdu… Hlavně výsledky v ochraně dětí jsou až děsivé. Podívejte se na záznam zkoušek: