Jsou to většinou velká a mohutná auta, jsou díky tomu automaticky bezpečná? Podívejte se, jak si SUV a crossovery vedly v posledních crash testech Euro NCAP.
Populární “esúvéčka“ mají možná drsnou vizáž, dávno to však nejsou jen auta do terénu, dnes zastávají spíš roli rodinných vozů, ať už jde o ty největší verze nebo jejich menší sourozence, takzvané crossovery. Ale dokážou skutečně rodinu ochránit?
Podívejte se, kterých deset aut získalo mezi SUV a crossovery nejvyšší skóre v nezávislém hodnocení Euro NCAP. A také, který vůz dopadl nejhůř a obdržel jen jednu hvězdu z pěti.
Jde o přehled magazínu What Car? zahrnující modely testované od začátku roku 2018, kdy bylo zvedeno přísnější hodnocení. Euro NCAP v rozsáhlých testech simuluje nejčastější druhy nehod a podle nich hodnotí, jak jsou jednotlivé vozy schopny ochránit posádku a případně i chodce nebo cyklisty.
Crash testy zahrnují například náraz do bariéry rychlostí 64 km/h s 40procentním přesahem, boční náraz rychlostí 50 km/h do boční struktury vozidla a boční náraz do sloupu rychlostí 32 km/h. Euro NCAP klade zvýšené požadavky i na asistenční systémy v sériové výbavě.
9. - 10. Jaguar I-Pace
Ochrana dospělých: 91 %
Ochrana dětí: 81 %
Ochrana chodců: 73 %
Bezpečnostní systémy: 81 %
Celkové skóre: 326 (ze 400)
Pětihvězdičkové hodnocení bezpečnosti Euro NCAP Jaguar I-Pace dostal jako první elektromobil. Body ztratil například za průměrnou úroveň ochrany hrudníku řidiče, pravé nohy spolujezdce a krční páteře pasažérů na zadních sedačkách.
9. – 10. Range Rover Evoque
Ochrana dospělých: 94 %
Ochrana dětí: 87 %
Ochrana chodců: 72%
Bezpečnostní systémy: 73 %
Celkové skóre: 326 (ze 400)
Nový Evoque výrazně překonává starší model, i když vypadá skoro stejně. Stoprocentní není v ochraně krku pasažérů na zadních sedadlech, při rozpoznávání chodců ve tmě nebo třeba při nastavení automatického omezení rychlosti.
7. - 8. Hyundai Nexo
Ochrana dospělých: 94 %
Ochrana dětí: 87 %
Ochrana chodců: 67 %
Bezpečnostní systémy: 80 %
Celkové skóre: 328 (ze 400)
Vodíkové Nexo boduje jako ekologické auto. Ale ani v testech bezpečnosti nezklamalo a dostalo pět hvězd. Mínusové body vyfasovalo za ochranu nohou řidiče a hlavně za ochranu krční páteře pasažérů vzadu. Také na prvcích, které mají chránit chodce či by bylo třeba ještě zapracovat.
7. – 8. Volkswagen Touareg
Ochrana dospělých: 89 %
Ochrana dětí: 86 %
Ochrana chodců: 72 %
Bezpečnostní systémy: 81 %
Celkové skóre: 328 (ze 400)
Body šly dolu u ochrany hrudníku posádky vpředu i vzadu nebo za fungování systému pro rozpoznávání chodců za tmy. Magazín What Car? dodává kritiku za zpracování interiéru, která je třeba ve srovnání s koncernovým sourozencem Audi Q7 “neuspokojivá“.
6. Volvo XC40
Ochrana dospělých: 97 %
Ochrana dětí: 87 %
Ochrana chodců: 71 %
Bezpečnostní systémy: 76 %
Celkové skóre: 331 (ze 400)
Švédskou značku mnozí berou jako synonymum bezpečnosti. Volvo párkrát ukázalo, že to tak nemusí být vždy, ale XC40 splňuje přísné nároky. Ne nadarmo bylo vyhlášeno Evropským autem roku 2018.
5. Seat Tarraco
Ochrana dospělých: 97 %
Ochrana dětí: 84 %
Ochrana chodců: 79 %
Bezpečnostní systémy: 79 %
Celkové skóre: 339 (ze 400)
Největší SUV od Seatu patří k nejbezpečnějším ve své třídě. Ztratilo za chybějící ISOfix ve třetí řadě sedadel u sedmimístné varianty.
4. Lexus UX
Ochrana dospělých: 96 %
Ochrana dětí: 85 %
Ochrana chodců: 82 %
Bezpečnostní systémy: 77 %
Celkové skóre: 340 (ze 400)
Nejmenší SUV od Lexusu skončilo těsně pod stupni vítězů. I tak je to slušný výsledek, třeba ochrana krční páteře pasažérů, ve které konkurence ztrácí, je u hybridního UX výborná. Magazín What Car? si neodpustil kritickou poznámku za bídný infotainment.
2. - 3. Audi Q3
Ochrana dospělých: 95 %
Ochrana dětí: 86 %
Ochrana chodců: 76 %
Bezpečnostní systémy: 85 %
Celkové skóre: 342 (ze 400)
Podle What Car? je zážitek Q3 řídit, navíc je to praktické auto, i když třeba Range Rover Evoque nebo Volvo XC40 jsou pohodlnější.
2. - 3. Toyota RAV4
Ochrana dospělých: 93 %
Ochrana dětí: 87 %
Ochrana chodců: 85 %
Bezpečnostní systémy: 77 %
Celkové skóre: 342 (ze 400)
Kromě bezpečnosti RAV4 boduje u expertů i díky inteligentní hybridní technologii, která sráží spotřebu i emise pod úroveň litrových benzínových motorů. Zároveň si motory drží výbornou účinnost.
1. Volkswagen T-Cross
Ochrana dospělých: 97 %
Ochrana dětí: 86 %
Ochrana chodců: 81 %
Bezpečnostní systémy: 80 %
Celkové skóre: 344 (ze 400)
T-Cross je nejmenším a nejdostupnějším SUV v nabídce Volkswagenu. Přesto se dostal na první místo seznamu. Nemá výraznější slabinu a za většími sourozenci nijak nezaostává. Velmi dobře si vedl ve všech čtyřech sledovaných oblastech, a ve všech dostal pět hvězdiček. Obzvlášť 97 % za ochranu dospělých je hodně slušný výsledek. What Car? navíc chválí jízdní vlastnosti i pohodlí a prostor.
Nakonec uvádíme model, který v testech Euro NCAP propadl a mezi SUV testovanými od začátku roku 2018 má úplně nejhorší výsledky.
Jeep Wrangler
Ochrana dospělých: 50 %
Ochrana dětí: 69 %
Ochrana chodců: 49 %
Bezpečnostní systémy: 32 %
Celkové skóre: 200 (ze 400)
Nejnovější verze Wrangleru dostala za bídný výsledek jen jednu hvězdu z pěti. Konstrukce přístrojové desky představuje riziko pro cestující vpředu, o moc lépe nedopadly ani figuríny na zadních sedadlech hlavně kvůli slabé ochraně krku a hrudníku.
SUV od Škodovky od roku 2018 přísnějšími testy zatím neprošly. Kodiaq byl hodnocený v roce 2017 a dostal pět hvězd za následující výsledek:
Ochrana dospělých: 92 %
Ochrana dětí: 77 %
Ochrana chodců: 71 %
Bezpečnostní systémy: 54 %