Lotus

Nejvýkonnější auto světa? Dostane 2000 koní a bude na elektriku

Nejvýkonnější auto světa? Dostane 2000 koní a bude na elektriku
Zdroj: Lotus

Lotus konečně ukázal svoje dlouho chystané dílo - nový hypervůz Evija. Půjde o elektromobil a zároveň o nejvýkonnější sériově vyráběný silniční vůz na světě. Pod kapotou bude skrývat sílu 2000 koní, což je jednou tolik co nedávno debutující hybridní Ferrari SF90 Stradale.

Název Evija odkazuje k Evě, biblické první ženě. Půjde totiž o vůbec první britské plně elektrické hyperauto.

”Lotus Evija bude auto jako žádné jiné,” prohlásil šéf Lotusu Phil Popham. Jeho sebevědomí je celkem na místě. Vždyť Evija má mít pod kapotou čtyři elektromotory dodávající dohromady výkon neuvěřitelných téměř 2000 koní (1471 kW). Spolu s točivým momentem 1700 Nm to elektrické raketě umožní zrychlení z nuly na 100 km/h za méně než tři sekundy a na 300 km/h za devět sekund. Maximální rychlost má být někde kolem 320 km/h.

Lotus zahájí výrobu během roku 2020. Vzniknout má jen 130 kousků a každý z nich bude stát v přepočtu kolem 50 milionů korun. Vedení anglické automobilky si od své “Evy” slibuje, že vrátí uvadající značku do “srdcí a myslí fanoušků sportovních aut”.

Lotus od roku 1966 sídlí v Hathel, nedaleko historického města Norwich na východě Anglie. Od roku 2017 automobilku ovládá čínský koncern Geely, kterému patří například švédské Volvo.

“Evija je Lotus v každém smyslu - byl vyvinut s neochvějnou vášní posouvat hranice, objevovat nové způsoby myšlení a aplikovat průlomové technologie,” dodal Phil Popham.

Související obsah

Evija se chlubí prvotřídní aerodynamikou a přítlakem, některé prvky jsou převzaté od McLarenu. Do zádě jsou působivě zapracované obrovské výdechy vzduchových kanálů. ”Studovali jsme, jak závodní auta pro Le Mans kreativně využívají proudění vzduchu pod a kolem vozu, ale také skrz něj,” popsal inspiraci závodními speciály šéfdesignér Lotusu Russell Carr. Výsledné křivky prý vycházejí i z tvarů, které v horninách po staletí “vyřezává” příroda při erozi. ”V počáteční fázi návrhu jsme strávili mnoho hodin studiem obrázků geologických forem,” doplnil Carr.

Vůz dostal jednolitý podvozek z uhlíkových vláken a úspora hmotnosti byla jedním z hlavních úkolů konstruktérů. I s baterií a čtyřmi elektromotory by měl vůz vážit 1680 kg.

Pokročilá elektrická hnací soustava byla vyvinuta spolu s firmou Williams Advanced Engineering, která má zkušenosti s motoristickým sportem. Akumulátor “sedí” uprostřed přímo za oběma sedačkami. Čistě elektrický vůz s pohonem všech čtyř kol má mít dojezd 400 km na jedno nabití, které má trvat 18 minut při připojení k nabíječce o výkonu 350 kW a dokonce jen devět minut při využití budoucího nabíjecího výkonu 800 kW.

Související obsah

Uvnitř má Evija pochopitelně závodní sedačky. Jednoduchému interiéru vévodí digitální displej řidiče a oválný závodní multifunkční volant. Přístrojová deska “visí” v prostoru a další ovladače jsou umístěny na navazující futuristické středové konzoli. Funkci zpětných zrcátek převzaly kamery. Dveře se efektně vyklápějí vzhůru tlačítkem pod střechou.

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

K tématu Lotus

Důležité Události