Muž, který posunul koncern Volkswagen na vrchol. Konstruktér, dlouholetý šéf, vizionář, legenda nejen německého a nejen automobilového průmyslu. Ferdinand Piëch. Vnuk Ferdinanda Porscheho v neděli zemřel ve věku 82 let.
Fabriky koncernu Volkswagen stáhly vlajky na půl žerdi. V neděli zemřel dlouholetý předseda představenstva a dozorčí rady VW Prof. Dr. Ferdinand Piëch.
Podle německých médií Piëch v neděli zkolaboval v bavorském Rosenheimu přímo v restauraci, kde byl se svou ženou. Zemřel po převozu do místní nemocnice. Podle jeho manželky Ursuly ”náhle a nečekaně“. Piëch byl několikrát ženatý, měl třináct dětí a více než dvakrát tolik vnoučat.
“Dozorčí rada a představenstvo vyjadřuje jménem všech 660 000 zaměstnanců nejhlubší soustrast rodině a vzdává hold Piëchově nesmírnému přínosu pro koncern Volkswagen, koncernové značky i pro vývoj automobilu jako takového,” vzkázalo vedení koncernu.
Vídeňský rodák Ferdinand Piëch pracoval mezi lety 1963 a 1971 u Porsche, kariéru ale výrazněji nastartoval v roce 1972 ve společnosti Audi AG, kde strávil 20 let a podílel se na vývoji modelů Audi 80 či Audi 100. Od roku 1988 byl předsedou představenstva. V roce 1993 pak převzal i funkci šéfa celého koncernu Volkswagen Aktiengesellschaft.
Vytáhl ho z krize a postupně se stal mužem s obrovskou mocí. Vybudoval pod značkou VW gigantickou globální firmu. V 90. letech vyjednával i s českou vládou o budoucnosti a investicích do mladoboleslavské Škody, která je součástí koncernu VW od roku 1990.
V roce 2002 post výkonného šéfa opustil a byl zvolen předsedou dozorčí rady společnosti, jejíž chod i nadále výrazně ovlivňoval a dostával se do tvrdých střetů se svými nástupci. Z koncernu odešel až v roce 2015 poté, co neustál spor s tehdejším předsedou představenstva Martinem Winterkornem.
”Ferdinand Piëch psal historii automobilu – jako vášnivý manažer, geniální konstruktér a vizionářský podnikatel. Od 60. let 20. století se významně podílel na vývoji automobilu, posouval vpřed celý automobilový průmysl a především Volkswagen, který přeměnil v globální koncern pro mobilitu. Naše společnost a její lidé vděčí profesoru Piëchovi za mnohé. S hlubokým respektem skládáme poklonu před jeho životním dílem. Truchlíme s jeho rodinou a příbuznými. Jeho výjimečnou osobnost a životní dílo si budeme vždy s úctou připomínat,“ říká Hans-Dieter Pötsch, současný předseda dozorčí rady koncernu.
Podle deníku Bild s Piëchem odchází kus dějin německého hospodářství. Podle Süddeutsche Zeitung byl Piëch patriarchou starého střihu, který si byl dobře vědom své moci. Často byl vzteklý, dokázal být ješitný a mstivý. Byl také mužem, kterému se vcelku líbilo, že se jej lidé více bojí, než aby jej milovali, dodal list. Piëchův život a přínos pro průmysl připomínají a komentují samozřejmě i další německá média.
Ferdinand Piëch byl synem dcery automobilového průkopníka Ferdinanda Porsche a rakouského právníka, který se hlásil k nacismu Antona Piëcha. Vystudoval strojní inženýrství na prestižní curyšské polytechnice a kariéru zahájil v automobilce Porsche jako konstruktér.
Spolu s dalšími členy rodiny mu patřila firma Porsche Automobil Holding SE, která drží 30,8 procenta akcií koncernu Volkswagen. Před dvěma lety ale většinu svého podílu prodal dalším členům rodinného klanu.
”Ferdinand Piëch byl odvážný, podnikatelsky konzistentní a technicky geniální. Jako mladý konstruktér přispěl k renomé značky Porsche v motoristickém sportu takovými legendárními vozy, jakým byl typ 917, a vítězstvími v Le Mans. Od roku 1972 posouval Audi na ještě vyšší technickou úroveň inovacemi, jakými byly pohon všech kol quattro nebo motory TDI. Jako předseda představenstva vytvořil z Audi prémiovou značku,” popisuje Herbert Diess, současný předseda představenstva koncernu Volkswagen.
Ferdinand Piëch začlenil do jeho struktury koncernu Volkswagen značky Bentley, Lamborghini a Bugatti. “Vedl naše mainstreamové značky k mezinárodní konkurenceschopnosti prostřednictvím důsledné strategie platforem. Do koncernu přivedl také značky Scania a MAN, a vytvořil tak základy pro globálně konkurenceschopného dodavatele užitkových vozidel. V oblasti techniky se svým vývojovými týmem opakovaně překračoval hranice realizovatelného, od prvního ‚jednolitrového‘ vozu na světě až po Bugatti Veyron s výkonem 1001 koní. Ferdinand Piëch především přinášel do automobilového průmyslu kvalitu a dokonalost až do nejmenšího detailu, a tento princip hluboce vtiskl do DNA koncernu Volkswagen. Na jeho životní dílo hledím s vděčností a velkým respektem” dodává Diess.
Na památku Ferdinanda Piëcha jsou vlajky staženy na půl žerdi v různých areálech koncernu Volkswagen, včetně Wolfsburgu a Drážďan.