Dieselové vozy koncernu Volkswagen splňující emisní normu Euro 6 jsou znovu podezřelé. Německá veřejnoprávní rozhlasová stanice SWR uvedla, že i novější diesely mají nainstalovaný software, který rozpozná, že je auto na testech a dokáže ovlivnit vypuštěné emise. Koncern to odmítá.
Aféra Dieselgate je spojena s “cinknutými” dieselovými motory koncernu Volkswagen s označením EA 189. Nainstalovaný podvodný software rozpoznal, že je auto právě na měření a během testu vypouštěné emise dočasně uměle snížil.
Německý rozhlas SWR teď přišel s informací, že podobný software koncern instaloval i do novějších dieselových motorů EA 288, které mají splňovat normu Euro 6. Nástupce “špinávé” jednotky EA 189 byl od roku 2012 montován do stovek tisíc vozů VW Golf, Passat či Tiguan a samozřejmě také do škodovek, seatů či audi.
SWR prý má k dispozici dokumenty, které existenci softwaru u novějších vozů prokazují. Interní technická dokumentace údajně popisuje funkci systému, i to, jak rozpozná, že je auto na zkušební lavici (detekce měřícího cyklu) a jak dočasně sníží emise vstřikováním většího množství roztoku močoviny AdBlue.
Podezření na novější diesely padlo už při vypuknutí aféry Dieselgate v roce 2015. Volkswagen tvrdil, že jsou naprosto v pořádku a neporušují žádné nařízení Evropské unie. Po “důkladném prozkoumání“ došel k závěru, že ani v jedné z variant jednotky EA 288 (s Euro 6 i předchozí normou Euro 5) není nainstalováno nic nelegálního.
Teď znovu opakuje to samé. “Nic nezákonného se nestalo,” řekl mluvčí VW pro německou tiskovou agenturu DPA. ”Vozidla se vznětovým motorem EA 288 splňující současnou emisní normu Euro 6 neobsahují detekci cyklu,“ vzkázala automobilka s tím, že téma prověřuje od roku 2015 a interní vyšetřování nikdy žádné porušení evropských zákonů u agregátů EA 288 neodhalilo.
Koncern připouští, že software upravuje a nastavuje takzvané jízdní křivky motoru. To ale není nelegální a podle VW to nemá nic společného s testováním emisí ani dodržováním limitů a jednotky neobsahují žádné nepovolené odpojovací zařízení.
Od září jsou nové vozy testované podle WLTP, což je realističtější metoda měření emisí i spotřeby paliva - jízdní křivka je u testovaných aut více dynamická než tomu bylo dříve, aby zatížení motoru lépe odpovídalo podmínkám, ve kterých pak vozy skutečně jezdí.
Mluvčí Volkswagenu uvedl, že v principu může auto rozpoznat, zda právě prochází testem, ale nastavení nejsou zneužívána například k ovlivnění regulace výfukových plynů. “Neexistují žádné náznaky, že by se taková věc mohla stát,” dodal.
Expert Axel Friedrich, který se podílel na rozkrývání a vyšetřování Dieselgate, ale po prozkoumání dokumentů tvrdí něco jiného. “Vozidlo detekuje, zda je na zkušební stolici - teprve potom vstřikuje AdBlue, ale při normální jízdě po silnici se AdBlue používá mnohem méně,“ cituje Friedricha rozhlasová stanice SWR.
Volkswagen montoval dieselový motor EA 288 do koncernových vozů od roku 2012, vloni na jaře představil vylepšený agregát EA 288 Evo s částečně hybridní technologií, větším filtrem pevných částic a lepším spalováním.