Výrazná přední mřížka, užší světlomety, přikrčený postoj a sportovní linky připomínající dokonce agresivní styl sportovního modelu Supra. Toyota Yaris pořád zůstává hlavně prckem do města, ale v nové generaci pořádně přitvrzuje. A nabídnout má i mnohem lepší jízdní vlastnosti.
Čtvrtá generace populární Toyoty Yaris má za sebou světovou premiéru. Do boje s konkurenty, jako je Ford Fiesta, Opel Corsa, Peugeot 208, ale i VW Polo nebo Škoda Fabia, vyráží v mnohem sportovnějším stylu, než dosavadní verze.
Nový Yaris navíc stojí na novém podvozku, což má zlepšit jízdní vlastnosti i ovládání a přispět k lepšímu tlumení nerovností v městském provozu. Malý mrštný drsňák tak má Toyotu udržet v segmentu malých vozů a vyhovět stále větším nárokům na městská auta.
“Dnešní zájemci o malá vozidla patří v Evropě k těm nejnáročnějším, neboť zpravidla vedou hektický život v přeplněných městech, kde den co den čelí stále náročnějším situacím. Od svého automobilu očekávají stylové ztvárnění i praktičnost. Chtějí s ním snadno zaparkovat, požadují mrštnost v městských uličkách, ale i pohodlí na delších cestách. Očekávají vysokou úroveň bezpečnosti a co nejnižší provozní náklady. Kromě toho jim ještě nikdy tolik nezáleželo na životním prostředí, a tak hledají odpovídající řešení, která by zapadla do jejich životního stylu i okolního prostředí. A samozřejmě by to vše rádi dostali za přijatelnou cenu,” uvědomuje si japonská automobilka.
Zatímco konkurenti segment buď opouštějí, nebo své městské modely zvětšují, Toyota jde opačnou cestou. Nový Yaris je kratší a nižší než dosavadní model. Zároveň ale trochu narostl do šířky a dostal delší rozvor, což má dodat potřebnou agilitu a manévrovací schopnosti v městském provozu.
Toyota poprvé v kompaktním segmentu použila podvozkovou architekturu TNGA (Toyota‘s New Global Architecture). “Díky platformě GA-B bylo možné vůz snížit o 40 mm, avšak prostor pro hlavu zůstal zachován, neboť celá posádka sedí o něco níže. K lepšímu výhledu řidiče směrem vpřed napomáhá i snížení kapoty. Rozšířením karoserie o 50 mm narostl vnitřní prostor vpředu i vzadu, přičemž širší rozchod předních i zadních kol se podepsal na nižším a širším postoji vozidla,” popisuje Toyota.
Zvenku zapůsobí hlavně velká maska chladiče, nové protažené LED světlomety, výrazně tvarované přední i zadní blatníky a křivky podél boků. K dynamickému vzhledu přispělo posunutí základny předních A-sloupků směrem dozadu a prodloužení kapoty.
V interiéru se Toyota držela zásady ”méně je více” tak, aby už nezmenšovala prostor pro řidiče a spolujezdce. Nový Yaris ale dostal kvalitnější materiály, lepší odhlučnění, zajímavější osvětlení i grafiku přístrojové desky. Samotná přístrojová deska je tenčí a nižší a navazuje na širší a vyšší středový panel.
Informace se řidiči předávají pomocí trojice vzájemně propojených zdrojů: centrální dotykové obrazovky, multi-informačního displeje v kapličce přístrojů a 10palcového barevného head-up displeje. Na čelní sklo v zorném poli řidiče se promítají klíčové jízdní údaje a varování.
Inovované systémy aktivní i pasivní bezpečnosti mají přispět k tomu, aby se z Yarise stal nejbezpečnější malý vůz světa. Yaris jako první malé sériové auto dostal například centrální airbag, který má zvýšit ochranu při bočním nárazu.
V rámci vývoje nové generace využila Toyota přednosti podvozkové platformy TNGA. Má přinést skokovou změnu a výrazně zlepšit jízdní vlastnosti.
Yaris má nižší těžiště, nízkou a širokou siluetu i rychlejší reakce na pokyny řidiče, který může za volantem sedět v mnohem lepší poloze. Podvozek s novou konstrukcí zavěšení kol vykazuje rovnoměrnější rozložení hmotnosti, a to v podélném směru i napříč; to se odráží v menších náklonech karoserie, vyšší stabilitě při brzdění a zkrácení brzdné dráhy. K dobré ovladatelnosti a stabilitě přispívá i vyšší torzní tuhost karoserie. Výsledkem je živé agilní autíčko pro městský provoz, zároveň pohodlné i pro delší trasy.
Pod kapotu Toyota nasazuje zbrusu nový tříválcový hybridní pohon 4. generace 1.5 Hybrid Dynamic Force. V městském provozu má být schopen z 80 % jezdit v čistě elektrickém režimu s nulovými emisemi.
Konstruktéři pracovali na snížení vnitřního tření a mechanických ztrát, respektive maximální účinnost spalování. Jednotka vykazuje celosvětově nejrychlejší spalování, což napomáhá k vysokému točivému momentu za nízkých otáček i dobré spotřebě paliva.
Nový Yaris s hybridním pohonem tak má o 20 % nižší spotřebu paliva a emise CO2 než ten stávající. Systémový výkon se zároveň zvýšil o 15 %. Ve výsledku by tak měla spotřeba klesnout k 3 litrům na 100 km, výkon přesáhne 115 koní.
Yaris bude v nabídce i s benzínovými tříválci 1,5 a 1,0 litru. Toyota ale předpokládá, že celosvětově prodá 80 % vozů s hybridním ústrojím.
Ceny zatím automobilka nezveřejnila, současná třetí generace se v základu prodává těsně pod 300 tisíc korun.
Nový Yaris se bude i nadále vyrábět v Evropě, konkrétně v továrně nedaleko města Valenciennes v severní Francii, do které Toyota nedávno investovala přes 300 milionů eur.