Tohle malé auto je rozhodně jednou z hvězd ženevského autosalonu. V expozici Peugeotu bylo hlavně díky němu hodně rušno. A musíme uznat, že právem...
Tlačím se davem, abych si nový Peugeot 208 prohlédl zblízka. Jak vypadá zevnitř? Kolik je v něm místa? Než to zjistím, musím si vystát frontu. Zájem je velký. V podstatě pořád je kolem něj rušno.
Expozice francouzského Peugeotu hlavně díky této malinké novince patří k nejatraktivnějším. A to je co říct, vždyť obrovská hala ženevského autosalónu je plná úžasných konceptů, ostrých sporťáků a nablýskaných novinek.
"Vnímáme velký zájem a pozitivní reakce. A jsme za ně samozřejmě rádi, nicméně, jestli bude skutečně úspěšný, to ukáží až prodeje," říká na adresu nové 208 mluvčí českého zastoupení Peugeotu Radka Matthey.
Ceny nové 208 by měly být známé ještě na jaře, nicméně na český trh se hatchback dostane až ke konci roku. Teprve pak se uvidí, jaký bude skutečný zájem zákazníků.
Už teď je jasné, že mezi malými hatchbacky nová generace 208. určitě nezapadne. V Peugeotu si dali záležet na designu i na výbavě. Už od uvedení na trh bude v nabídce i jako elektromobil.
Vypadá na první pohled dravě. Hlavně díky světlometům, ve kterých vyniká poznávací znamení francouzské značky se lvem ve znaku – tři drápy. O denní svícení se zase starají efektní prodloužené “tesáky“. Sportovní styl doplňují široké blatníky, velká kola, linie předního nárazníku, delší tvarovaná kapota, celkové křivky. Krásně vyvážená rovnováha energie a jemnosti malého auta do města.
Ne, tohle nebude žádný uniformní, nudný nákupní košík.
Zadní difuzor je k dispozici v černé lakované povrchové úpravě a v závislosti na motoru může být vylepšen chromovými koncovkami výfuku. Dynamiku má zdůraznit zadní postranní okénko vyrovnané se zadním podběhem kola. Ve verzi GT Line nebo GT podběhy lemují černě lakované lišty, které vizuálně zvětšují kola.
Nová generace je delší, širší a nižší než současný Peugeot 208. Modulární platforma CMP umožnila snížení hmotnosti o 30 kg a zároveň natažení rozměrů: na délku měří 4055 mm (o 82 mm víc než dosluhující generace), na šířku 1745 mm (o 6 mm víc). Naopak je o 41 mm nižší (celkem 1430 mm).
Rozvor je o 2 milimetry větší (2540 mm), základní objem kufru je 311 litrů, což je o 26 litrů víc než u předchozí “dvěstěosmičky“. Nic se na tom nemění ani u elektrické verze, baterie jsou usazené tak, že objem kufru ani prostor pro posádku vůbec neovlivní.
Prostor uvnitř je na tak malé auto až překvapivý. Řidič má dostatek pohodlí, přitom dost místa zbývá i pro posádku vzadu. Habáni možná budou mít problém, ale s výškou kolem 180 cm se do zadní řady poskládáte bez potíží a větších kompromisů. Obzvlášť přední sedačky jsou hodně povedené.
Peugeot napěchoval hatchback technologiemi a výbavou, která spíš patří do vyšších segmentů. V i-Cockpitu ubyla tlačítka, displeje jsou větší, naopak volant menší, až překvapivě. Do malého auta se ale hodí.
Zajímavou novinkou je přístrojový panel. Ten je totiž 3D. Co to znamená? Ty nejzásadnější údaje a třeba pokyny navigace jsou promítány ve formě hologramu. Neuměl jsem si to moc představit, ale je to zajímavá inovace. Informace na řidiče z displeje zdánlivě vystupují do prostoru, zobrazují se blíž k očím řidiče podle důležitosti a naléhavosti. Mělo by to zrychlit reakce šoféra až o půl vteřiny, což není málo.
Nad typickým "pianem" s přepínači v centrální části je k dispozici dotykový displej, který může mít 5, 7 nebo 10 palců podle výbavy.
V Peugeotu si pohráli i s použitými materiály a úložnými prostory. Do kabiny pronikne méně hluku a vibrací, nová platforma umožňuje nabízet i vyšší úroveň komfortu a bezpečnosti díky asistenčním systémům. Celkově se povedlo auto posunout k luxusnějším kategoriím, což je záměr automobilky u všech nových modelů.
Díky hladké podlaze karoserie a použití řízených vstupů vzduchu má auto lepší aerodynamiku. Menší valivý odpor, lepší účinnost spalování a celková optimalizace hnacího ústrojí umožnila snížit spotřebu i emise.
Platforma pojme motor s jakýmkoliv zdrojem energie. Francouzi toho rychle využili a u 208 bude už od uvedení na trh na výběr ze třech pohonů: elektrického, benzínového nebo naftového. Vysvětluje to jeden zvláštní detail na karoserii - obří kryt víčka od nádrže. Ten je rovnou připravený tak, aby schoval nejen klasické víčko pro naftu a benzín, ale i poněkud větší zástrčku pro nabíjení.
Benzínové tříválcové motory o objemu 1,2 l budou v nabídce s výkonem 75 koní (55 kW), 100 koní (75 kW) nebo 130 koní (96 kW). Silnější varianty PureTech 100 a 130 pak dostanou osmistupňovou automatickou převodovku.
Dieselový čtyřválcový motor BlueHDi o objemu 1,5 l má výkon 100 koní (75kW) a spolupracuje s šestistupňovým manuálem.
Elektrický Peugeot e-208 má motor s výkonem 100 kW (136 k) a točivým momentem 260 Nm. V režimu Sport umí zrychlit z 0 na 100 km/h za 8,1 sekundy. Baterie s kapacitou 50 kWh je ukryta pod podlahou a umožňuje slušný dojezd – automobilka udává až 340 km podle certifikačního protokolu WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures) a 450 km podle NEDC (New European Driving Cycle).
V expozici, které vévodil obří svítící lev, Peugeot představil i další novink. Jak jinak, než elektrickou - koncepční vůz 508 Peugeot Sport Engineered má být předobrazem výkonných, elektromotorem vybavených sériových vozů vyvinutých divizí Peugeot Sport.
A ukázal i "francouzský mustang": hvězdu loňského pařížského autosalonu, koncepční vůz e-Legend, který ukazuje vizi automobilky pro 100% elektrickou a autonomní budoucnost.